torsdag 27 november 2008

Smartast i Åstorp

Det stod tydligen om eder skribent i Kvällspesten i dag! Enligt löpsedeln skulle man skriva om "de smartaste i Åstorp", så där måste jag ju finnas med gissade jag. Nu köper jag av princip inte Kvällspesten, så jag vet inte riktigt vad dom skrev om mig. Men det kan ju inte vara annat än positivt. Kanske hyllade man mina sunda åsikter och min välgenomtänkta argumentation här på bloggen. Kanske handlade det mest om min trevliga uppsyn. Det stod inget om "sexigast i Åstorp" så den biten handlade det nog inte om. Ja, eller också handlade det om resultatet av Högskoleprovet? För de norrlänningar som läser dessa rader (se gårdagen för att veta var gränsen går mellan civilisationen i Skåne och utmarkerna i Norrland) så kan jag berätta att Kvällspesten är Bonniers sydsvenska version av Expressen. Den kallas ibland också för Kvällsposten.

Försäkringskassan fortsätter att hamna i media. Nu senast handlar det om att man från Försäkringskassan inte använder mer än en bråkdel av de pengar man har för att rehabilitera sjukskrivna till just detta. En liten del används för att utreda behovet av rehabilitering, men själva rehabiliteringen haltar. Men, samtidigt är jag faktiskt, för en gångs skull, inte helt enig med den eniga kritiken. Försäkringskassans argument är att det är arbetsgivarnas och sjukvårdens uppgift att sköta rehabiliteringen, inte Försäkringskassan. Den ansvarig chefen, Tommy Sundholm, argumenterar att man fått impulser från den politiska ledningen att det är så här man ska göra. Att sedan Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) som vanligt får kalla fötter och inte vågar stå för vad hon sagt när hon får kritik är inget som förvånar. Så hon förnekar givetvis dessa anvisningar. Men, som sagt, jag har viss förståelse för Försäkringskassans synpunkt. Tar Försäkringskassan över arbetsgivarnas och sjukvårdens ansvar så kommer dessa att fullständigt strunta i sitt ansvar.

Jag ser (och hörde också) att Calle Str... f'låt Bildt kallade Aftonbladets avslöjande i går om hans och hustruns skattefifflande för ett stolpskott. Jag för min del tycker att hela utrikesministern är ett stolpskott. Något skumt är det om man folkbokför "barnflickan" i Sverige men väljer att betala skatten i Italien eftersom det skulle vara där hon är mest. Men då har man ju folkbokfört henne falskt! Dessutom hävdar Skattemyndigheten att även om hon är mest i Italien skall det betalas in 25% i skatt för den tid hon arbetar i Sverige. Säg som det är Calle, hon är folkbokförd här för att kunna utnyttja svenska förmåner (på svenska skattebetalares bekostnad) men skattar i Italien för det blir billigast!

Jag fick förresten en redovisning av ekonomin i Åstorps kommun i dag på eftermiddagen. Och kommunen har problem med att på debet och kredit att gå ihop. Underskottet beror på flera faktorer. En är att kommunen lurats av ett fiffelföretag som efterlämnat en bullervall full med gifter som nu kommunens skattebetalare får sanera. En annan orsak är öppnandet av en friskola i kommunen. Skolan kostar ett antal miljoner, men dom pengarna går inte att spara in på den kommunala skolan. Och ett tredje skäl är ökade kostnader för placering av barn t.ex. Egentligen hade skatten behövts höjas i varje fall en 25-öring, men det finns det inte tillräckligt många politiker som vågar.

Inga kommentarer: