onsdag 19 november 2008

I morgon säljs Sverige ut

I morgon är det meningen att Sveriges Riksdag ska fatta beslut om att ratificera EU:s nya grundlag, det s.k. Lissabonfördraget. Det är tveksamt om det finns en majoritet bland Sveriges befolkning för ett godkännande. Men detta får vi aldrig veta eftersom man från den styrande makteliten inte vågar fråga folket. Någon intensiv information om vad fördraget innebär har man inte heller vågat sprida. I många av riksdagens partier finns många skeptiker, men i alla partierna viner just nu partipiskan för fullt. Det finns bland annat några Socialdemokrater som kommer att lägga ner sina röster, men tveksamt är om detta räcker för att skjuta på beslutet. En minoritet kan nämligen besluta om att skjuta på beslutet, men det är tveksamt om V och Mp får tillräckligt många stödröster för detta. För att ändra den svenska grundlagen krävs en folkomröstning, eller att två riksdagar (med val emellan) beslutar om ändringen. Detta är naturligtvis för att det inte ska gå att kuppa igenom förändringar i grundlagen genom tillfälliga majoriteter i riksdagen. Men för att besluta om EU:s grundlag, som ställer sig över den svenska, krävs tydligen inte så mycket. Jag halar ner min imaginära flagga på halv stång i morgon!

Jag fick reklam för Nordea i går på kvällen nå'n gång. Det var ju pajasföretaget Citymail som stod för utdelningen så jag vet inte riktigt när den lades i lådan. Den fanns där inte strax efter tre på eftermiddagen men fanns där vid åtta-tiden. Hur som helst gjorde den mig lite lätt förolämpad. Dom verkade tycka att jag skulle flytta nå'n del av mitt pensionssparande till Nordea. Men när jag sen tittar närmare så verkar jag inte intressant som kund. Det fanns lite exempel på hur utvecklingen kunde bli - om man tjänade 25, 30 eller 35-tusen i månaden. Men vi som ligger en bra bit där under, är vi inte intressanta? Finns vi inte för banken? Jag tror jag ska skriva till dom och undra. Samtidigt ska jag be dom att använda ett seriöst företag för sin distribution för att förbättra anseendet. Jag kanske också ska fråga om jag inte kan få lite lägre ränta på lånet? Det tycker ju Anders Borg att jag ska göra!

I dag tänkte jag ge lite beröm till Folkpartiet. Tydligen är det så att FP:s riksdagsgrupp tycker att taket i A-kassan ska höjas från de 680 kronor som gäller i dag. Detta tak, som är mycket gammalt, innebär att i dag är det mer än 3/4 av de som jobbar som får mindre än 80% av lönen vid arbetslöshet. Det är naturligtvis dags att höja taket så att större delen av de som jobbar får en rimlig ersättning. I dag är det främst moderaterna som kämpar emot. Moderutterna har tydligen bestämt att A-kassan bara ska vara en grundtrygghet så att en arbetslös inte svälter ihjäl. Att kunna behålla hus osv ingår inte i åtagandet. Då får man betala för ytterligare en försäkring. Och denna filosofin bottnar naturligtvis i tanken att folk är arbetsslöa, inte arbetslösa!

För övrigt ser jag att det ska bli svårare att få snabba SMS-lån. Ett av företagen kräver nu att man har en årsinkomst på minst 4.000 (fyratusen i årsinkomst alltså) för att få lån. Usch vad hårda dom är!

Slutligen noterar jag att Sverige är det land i Europa där flest i åldern 55-65 fortfarande jobbar. Maudan och de andra moderutternas krav på att vi måste jobba längre kanske ska föras utomlands istället?

Inga kommentarer: