torsdag 24 juli 2008

Om att ljuga med statistik

Helsingborgs Dagblad publicerar i dag listor över de mest förmögna respektive de med högst inkomst i de Nordvästskånska kommunerna. Jag noterar att eder skribent saknas i listorna varför jag drar slutsatsen att listorna inte är kompletta. Om Blondinbella och liknande tjänar så stora summor på sina nonsensbloggar så måste ju inkomsterna på min samhällsnyttiga och kvalitetsmässigt innehållsrika blogg vara mångdubbelt större. I varje fall borde jag platsa på listan i min egen låginkomstkommun Åstorp, där inkomstligan toppas av en flygkapten med en inkomst under en och en halv miljon. Det är ju vad en del slänger bort på några veckors festande. Jag tror inte på listan.

Vem bestämmer i Sverige? Sverige eller EU?
EU-entusiasterna inom EU börjar tydligen bli desperata när folken i EU-länderna inte är lika överlyckliga över den Europeiska Unionen som dom själva är och har bestämt att vi alla ska vara. Chefen för EU-Kommissionens kontor i Wien har därför skrivit till medierna i Österrike och uppmanat dessa att bara rapportera om EU:s gemensamma sportsliga framgångar under OS i Beijing. Allt för att skapa en "europeisk identitet". Ack ja!

Och när vi ändå är inne på OS, så ser jag att den amerikanska stjärnsimmerskan Jessica Hardy nu åkt fast för dopning. Och på tal om dopning, så tyckte jag att jag hörde att det var ännu en dopningsskandal på gång i Tour de Dopn... f'låt France.

I USA har man blivit upprörda över att organisationen Islamiska cirkeln i Nordamerika satsar motsvarande 285.000 kronor för att sprida information om vad Islam egentligen är genom affischer i New Yorks tunnelbana. En del kongressledamöter ute på ytterkanten (republikaner naturligtvis) kräver att MTA (tunnelbanebolaget) ska stoppa annonseringen. Usch ja, det måste vara hemskt med information om något annat än Den Stora Sanningen i Bibeln.

Och så var det visst mer radioaktivt utsläpp från en annan kärnkraftsreaktor i Frankrike. Minutiös säkerhet var det alltså...

Apropå gårdagens lilla elaka kommentar om Stockholmsveckan i Visby så ser jag att polisens narkotikabeslag under veckan slagit rekord. Antalet beslag var sju gånger så högt mot förra året. Börjar 08:orna bli desperata?

Veckans skämt är en debattartikel i Helsingborgs Dagblad i dag från Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) med rubriken "Regeringen bekämpar klyftorna"! Tydligt är att valstrategerna inom Moderaterna har bestämt att man ska ta humorn till hjälp i opinionsarbetet. I stort är innehållet i artikeln det samma som i det alster samme minister publicerade i KvP/Exp för några dagar sedan.

Inga kommentarer: