måndag 7 juli 2008

Förlåt mig Husmark-Pehrsson

Det finns tillfällen när till och med en elaking som jag får dåligt samvete. Jag tycker faktiskt att det är mycket fegt att sparka på den som redan ligger och är nere för uträkning. Vad jag talar om? Jo, min regelbundet återkommande kritik av Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m). Förlåt mig Cristina, jag lovar att försöka vara lite snällare mot dig, det kan du behöva!

En annan som jag regelbundet sparkar på är folkpartikeln och majorn Jan "skoltalibanen" Björklund. Han hade visst sin dag i går på Politikerveckan. Hans stora utspel var att det behövdes en sänkning av bolagsskatten. De svenska storföretagen har problem så dom behöver en påspädning med 50 miljarder eller vad hans förslag nu kan kosta. Fast jag tyckte jag hörde Stefan Fölster (ni vet han företagarekonomen som låter så övertygande hur mycket han än ljuger), inte ens han tyckte det var någon bra idé. Skulle man stödja företagandet fanns det mycket bättre åtgärder att göra. Sänkt bolagsskatt är bara ett sätt att flytta skattepengar från det svenska medborgarkollektivet till ägarna av de svenska storföretagen. Jo, sedan tyckte han (skoltalibanen alltså) att det är dags att låta även pensionärerna få del av skattesänkningarna. Den tanken under galjen är ett par år försenad. Hans synpunkter på kärnkraften tar jag inte ens på allvar.

Fast kanske är det så att de svenska storföretagen kan behöva sänkta bolagsskatter. Jag ser hos Veckans Affärer att vinstsumman för de svenska börsbolagen förra året sjönk med 16%. Fast det kanske mest beror på att man fått en företagsfientlig regering.... hrm? DET var INTE skälet, nä! Men jag tror faktiskt att jag tror att jag har förklaringen. Lönerna är alldeles för höga. Och dom stiger på tok för snabbt i Sverige. 21% steg lönerna med under förra året. Läs den siffran igen - 21 procent - det är inte illa. Inte konstigt att företagandet har problem. Fast det är klart, det var bara VD:arnas löner som steg med det beloppet. Dom som varje gång dom yttrar sig om lönerna beklagar sig över att man inte har råd med så stora löneökningar. Övrigas löner steg i snitt med ca 3%. Men då hade alltså VD:arna redan roffat åt sig sina 21%. Nästa gång ni hör en VD beklaga sig över att facket kräver för stora lönelyft, skratta honom rakt upp i nyllet och fråga honom om han har alla spjälor i staketet på plats.

En annan som är ledsen (förutom Sveriges VD:ar alltså) är Dominika Peczynski. Ni vet hon som gjorde salladsbarkonkurs tillsammans med Stureplanscenterns Fredrick Fegerley. Hon beklagar sig med tårar i ögonen på sin blogg över att hon när hon nu skulle till Gotland och Almedalen så fick hon inte flyga med kompisen Nyamko Sabuni i regeringsflygplanet. Hon tvingades trängas med pöbeln på piss-färjan. Jo, hon uttrycker sig just så, piss-färjan! Är dom speciellt pinkenödiga dom som tar färjan till Gotland? Själv undrar jag varför man överhuvudtaget flyger till Gotland? Har inte minister Nyamko Sabuni hört talas om debatten om utsläpp från flyget? Så värdefull är tiden inte ens för en folkpartikel i regeringen.

Och när vi just är inne på kollektivresande, så ser jag att sossarna lagt fram ett förslag som innebär att man kraftigt bygger ut kollektivtrafiken. Att taxor osv samordnas mellan de olika länen. Gissa vad moderaten Anders Knape, som är ordförande i Sveriges Kommuner och Landsting tycker om det förslaget? Surprise, surprise! Han gillade det inte. Det är för dyrt, för komplicerat, för sent och dessutom kommer det från fel håll. Förutom att det naturligtvis rent principiellt är fel att satsa på kollektivtrafiken. Då blir där ju inga pengar över för att bygga motorvägar och annat som är mycket viktigare. Tänk vad skönt det är när man kan förutse politiker. När dom inte ändrar ideologi snabbt. Vänder kappan efter vinden.

Den 26 juni gissade jag att Volvo snart hade en kinesisk ägare och undrade om någon ville sätta emot. I dag hör jag att just kinesiska Chery Auto är intresserade av att köpa Volvo från Ford. Prislappen ligger visst kring 25 miljarder, vilket är hälften av vad Ford betalade för knappt 10 år sedan!

Inga kommentarer: