Mysteriet med den försvunna filmrullen är löst! Läs mer om detta den 20 och 25 juli. Eftersom min provrulle från min nya/gamla kamera var borta bestämde jag mig i dag för att göra om fotoprojektet med att testa kameran och bar iväg med hela fotoutrustningen till Hembygdsföreningens Perslund på nytt. När jag kommit dit kom jag på att jag glömt ta med en ny filmrulle. Alltså fick jag återvända hem efter en rulle att sätta i filmen och sedan tillbaka till Perslund på nytt. Men mysteriet med den försvunna rullen löste sig - den satt nämligen kvar i kameran! Nu har jag tagit några bilder uppe i Perslund, och postar i morgon de båda rullar som ursprungligen var försvunna. Och jag har lärt mig att om man letar efter en filmrulle är första stället att leta på i kameran.
Det tål här att påpekas att jag nu är ganska trött på hettan. Att göra långa onödiga promenader i den här värmen gör mig inte på bättre humör. Skruva ner termostaten! Och snälla media, tala inte om fint sommarväder. Det är inte fint, det är för varmt!
Det var visst sjusovardagen i dag. Och det kan sägas att detta faktiskt stämde. Jag tror att klockan var ungefär sju när jag vaknade. Och detta innebar att jag fick sova ovanligt länge i dag! Normalt har antingen Kimmy väckt mig redan tidigare genom att tycka att han ska sova mitt i min säng. Om någon annan sover mitt i ens säng innebär detta att man själv får mycket lite utrymme att sova på. En annan väckningsfaktor är en viss katt vid namn Mio. Han brukar vara ganska duktig på att berätta att maten i matskålen är slut. Det jamandet är ganska enerverande klockan sex en söndagsmorgon!
Vi kan alla glädjas åt att det blir tätare mellan reklamavbrotten i TV. I varje fall i några av kanalerna, men det har snart spritt sig till resten av de kommersiella kanalerna. I ett nyhetsbrev från Dagens Media ser jag nämligen att på de brittiska öarna har den brittiska tillsynsmyndigheten för radio och TV lättat på reklamreglerna. Det ska bli mer fritt fram när man avbryter för reklam. Tidigare fanns det regler om minst 20 minuter mellan avbrotten "Ju mer makt kanalerna själva får över reklamen desto bättre för våra medlemmar" säger Anders Ericson som är VD för Sveriges Annonsörer. Observera att det ska bli bättre för medlemmarna, inte för tittarna. Dom här regeländringarna gäller bland annat för TV3 och Kanal 5 som valt att sända från Storbritannien istället för att följa svenska regler om är lite mer restriktiva. T.ex. med reklam riktat mot barn. Men ni ska se att det dröjer inte länge innan även de svenska myndigheterna anpassat sig. Det gäller ju att göra konkurrensen så jämlik som möjligt. Och vi tittare kan alltså glädjas åt tätare reklamavbrott. Hurra!
Och i samma nyhetsbrev ser jag att Kanal 5 valt att bemöta kritiken mot inspelningen av Ballar av stål. Dan Panas, som är presschef på Kanal 5 säger: "Man måste komma ihåg att det här är humor"?! Jaha, vad det humor det var, tänk jag tyckte det var trams och möjligen blöjhumor. Det är möjligt att det är humor, roligt är det hur som helst inte!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar