torsdag 17 juli 2008

Försäkringskassan på dekis

Sydsvenskan berättar i dag om arbetssituationen på Försäkringskassan. Och om vi ska vara snälla så kan vi kortfattat säga att situationen inte är bra. Nedskärningar som gjorts för en tid sedan (pga sänkta anslag från Högerregeringen) är en grund, till detta en vanvettig omorganisation som skapat ett kaos samtidigt som den gjort att många erfarna handläggare sagt upp sig (jag är en av dessa) och andra erfarna handläggare har fått helt nya arbetsuppgifter som dom inte behärskar. Lägg till detta en Socialförsäkringsminister som fått fuskjakt på hjärnan och nu genomfört nya regler inom sjukförsäkringen som skapar ännu mer jobb och frustration. Jag tror inte att jag behöver påpeka att jag känner mig glad att ha lämnat det sjunkande skeppet.

Och när vi nu är inne på Försäkringskassan kan det finnas anledning även i dag att tipsa om en blogg. Försäkringskassan-inifrån är en anonym blogg från en anställd på Försäkringskassan som skriver mycket kunnigt om situationen. Det är en blogg jag hade velat skriva själv om jag varit kvar på kassan.

Jag hörde i går på TV:n Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) uttala sig om vad som ska hända med alla de som kommer att trilla över ättestupan i de nya regler för sjukförsäkringen som nämnda minister forcerat igenom i Riksdagen. Jag tyckte jag hörde henne berätta att hon precis varit i kontakt med Sveriges kommuner om att kommunerna skulle ta över ansvaret för dessa. Hon pratade till och med om något hon kallade "Aktivitetsersättning"! Vilket visar att hennes kontakter skett i panik och att hon inte vet vad hon talar om. Aktivitetsersättning är redan namnet på den form av förtidspension som ungdomar kan få. Tydligen är det så att Ministern är ute efter en lösning där de som blir över ska bli ett ansvar för kommunerna. Men det är inget nytt, det är redan i dag kommunerna som får träda in med försörjningsstöd. Som socialsekreterare har jag redan hand om en grupp som blivit utslängda av Försäkringskassan men som inte är välkomna till Arbetsförmedlingen. Och denna grupp kommer att växa snabbt.

För övrigt väntar jag fortfarande på min ersättning för tillfällig föräldrapenning från slutet av mars!

Och sedan något helt annat. Följer ni med i vad som händer i Tour de Dopning i Frankrike. I dag åkte den tredje cyklisten fast för dopning i loppet. Nu var det dags för italienaren Riccardo Ricco och innan dess två spanjorer, Moises Duenas och Manuel Beltran. Är det verkligen någon som tar proffscykling på allvar? Även inom andra idrotter är dopningen aktuell. Delvis eftersom det finns flera idrottare som varit avstängda för dopning men som nu är tillbaka om vill tävla i OS. Den allmänna svenska uppfattningen i dag är nog att en dopningsavstängd idrottare är avstängd för alltid från den typen av tävlingar. Men vi ska nog inte känna oss allt för moraliskt högtstående. Det är inte så många år sedan en viss dopningsavstängd brottare (Thomas Johansson) gjordes till hjälte när han efter dopningsavstängning kom tillbaka och gjorde karriär på nytt. Då handlade det inte om livstids avstängning.

För en tid sedan berättade jag på Sven Tycker att även Nederländerna infört rökförbud på serveringar. Men att man gjort undantag för rökning av hasch på de holländska coffee shopparna. Nu ser jag att ett antal caféer hittat ett kryphål. Man har förvandlat caféet till en kyrka tillhörande "the True Universal Smokers' Church of God" och andra caféer har anslutit sig till kyrkan där man kan hedra sin gud med rök, eld och aska. Det kan därmed slutligt fastslås att rökning sätter sig på hjärnan. Läst i ett nyhetsbrev jag får från den holländska radion. Fast kommentaren var min egen....

Inga kommentarer: