tisdag 8 augusti 2006

Hellre fastighetsskatt än Villaägarnas Riksförbund

Jag tror starkt på att vara medlem i olika intresseorganisationer. Allt från facket, kooperationen, politiska organisationer, hyresgästföreningar eller vad man nu kan komma på. Men, det finns ett stort undantag från den regeln. Som villaägare borde jag ju vara medlem i en villaägarorganisation. Och där finns Villaägarna. Men här har jag medvetet valt att ställa mig utanför. Föreningen Villaägarna är en egoistisk kampanjorganisation vars huvudsakliga syfte verkar vara att bedriva en kampanj mot fastighetsskatten, på uppdrag av borgerliga partier. Eller tvärtom, att partierna bedriver sina kampanjer på uppdrag av Villaägarna. Jag tror att det har tidigare framgått att jag inte är motståndare till fastighetsskatten. Ingen skatt (förutom möjligen spritskatt, tobaksskatt och flygskatt) är i sig positiva. Alla har nackdelar, men så länge ingen har skapat ett system där samhällets inkomster faller som manna från skyn så måste vi ha skatter. Sedan gäller det att utforma dessa på lämpliga sätt. Fastighetsskatten (med de begränsningsregler som finns) är en sådan bra skatt. Ni kan dra dit pepparn växer Villaägarna! I varje fall så länge ni inte ändrar inriktning.

För övrigt läser jag om centerpartisten Ingemar Pettersson i Landskrona som valde att hoppa av sin kandidatur till kommunfullmäktige i Landskrona sedan han i en intervju med tidningen HD kläckt ur sig diverse dumheter. Bland annat tyckte han att invandrare som begått brott skulle utvisas - utan rättegång. En spark i ändan, och ut med dom sade han. Han har nu valt att hoppa på igen. Enligt centerpartiets ledning eftersom väljarna velat ha det så. Nu har jag förstått vilken typ av väljare centern har i Landskrona. Jag undrar hur den gode Lennart ska avgöra om vi ska veta att personerna i fråga har begått något brott om dom nu inte ska få någon rättegång. Eller det är Lennart själv som ska avgöra det? Skäms! Och ännu mer skämmas ska Centern!

Inga kommentarer: