Som jag har tyckt till om ett par gånger tidigare så är ett antal kommuner i Nordvästra Skåne på gång att rädda livet på flygplatsen i Ängelholm med våra skattepengar. I dag ägs och drivs flygplatsen av det lokala byggbolaget PEAB. Redan innan Corona stängde respiratorn så hade flygplatsen problem. PEAB hade börjat antyda att man behövde stöd från skattebetalarna för att kunna driva vidare. Sedan kom Corona och luften gick helt ur flygandet. Till slut kom PEAB fram till beslutet att man skulle lägga ner flygplatsen. Från 1 september var det slut!
Lite historik. Fram till 2011 drevs flygplatsen av statliga Swedavia. Kommunerna lämnade årliga bidrag för att upprätthålla driften. 2011 sålde Swedavia flygplatsen till Region Skåne och ett antal kommuner i NV Skåne för 40 miljoner kronor. Dessa sålde sedan vidare flygplatsen till PEAB för exakt samma belopp. Och skickade samtidigt med ett engångsbelopp på 15 miljoner kronor för att sedan i fortsättningen slippa betala bidrag från skattebetalarna för driften. Kammarrätten kom senare efter ett överklagande fram till att bidraget på 15 miljoner var ett olagligt bidrag. Men någon ändring skedde aldrig. Alltså köpte skattebetalarna i Skåne flygplatsen för 40 miljoner och sålde den sedan vidare för 25 miljoner kronor.

Men vad är det då man ska köpa? Jo, observera att det man ska betala 20 miljoner för är själva flygplatsbolaget. Mark, byggnader osv tänker PEAB behålla och ta ut hyra för från det snart alltså kommunala flygplatsbolaget. Det finns andra hyresgäster också på området som PEAB behåller och kan plocka in hyra från. Bland annat sportbilstillverkaren Koenigsegg. Som bland annat använder området för testkörningar och har sin fabrik i direkt anslutning.
Kommunerna ska alltså betala 20 miljoner för något som PEAB redan beslutat sig för att lägga ner. Och detta utan att få något av det som har något substantiellt värde som mark och byggnader. Jag för min del konstaterar att de sju kommunerna kan känna sig lurade av PEAB. Det har nu framkommit att det aldrig gjorts någon värdering av vad flygplatsbolaget kan vara värt. Priset är en ren förhandling mellan kommunerna och PEAB där PEAB tydligen från början ville ha ännu mer pengar för det bolag man redan hade beslutat sig för att lägga ner.
Det har nu också framkommit att flygplatsbolaget som PEAB säljer har en skuld på 5 miljoner kronor till PEAB. En skuld som alltså nu kommunerna tar över. Man betalar alltså i praktiken egentligen 25 miljoner eftersom man också tar över en skuld. Motiveringen för köpet är att flygplatsen är viktig för näringslivet i området. Man hänvisar då till en fem år gammal utredning som idag ifrågasätts allt mer. Den tar ingen hänsyn till det minskade behovet av flygtransporter fram och tillbaka till Stockholm som den tekniska utvecklingen och klimatinsikten skapat. Snarast är det så att utredningen var ett beställningsverk för att bevisa vad man ville bevisa.
Uppenbart är att man dock inte räknar med att det Näringsliv som uppger att man har så stort behov av flygplatsen ska vara villiga att betala vad biljetterna borde kosta. I beslutet att köpa för 20 miljoner ingår nämligen också att man ska pumpa in ytterligare 30 nya fräscha miljoner i bolaget för att täcka kommande förluster i bolaget. Man räknar alltså inte med att flygresenärerna är villiga att betala biljetterna fullt ut utan förväntar sig att skattebetalarna ska subventionera stora delar av biljettpriset.
Debatten är hård och intensiv när det är uppenbart att de sju kommunerna alltså är villiga att stoppa in skattebetalarnas pengar för att fortsätta subventionera en liten grupps flygresor till Stockholm. En verksamhet som är ett stort miljöproblem. Flera av de berörda kommunerna har t.ex. antagit olika former av miljöpolicys som bland annat innebär att kommunernas tjänstemän i så liten utsträckning som möjligt ska välja flyget. Förvaltningarna får betala "straffavgifter" om man tvunget väljer flyget. Miljölöften som man uppenbarligen nu kommer att slopa för att rädda flygplatsens ekonomi.
Centerpartiet i de berörda kommunerna har känt sig tvingade att motivera sina beslut att köpa flygplatsen med att flygplatsen ska satsa på miljövänligt flyg. Men protesterna från miljöintresserade är stort.

Det är hur som helst intressant att Moderaterna och Sverigedumokraterna med flera i de sju kommunerna är så villiga till att kommunalisera en privat verksamhet och satsa skattepengar på att öka Bidragssamhället. Men egentligen ska man inte vara förvånad. När Moderaterna protesterar mot Bidragssamhället så handlar det om bidrag till personer som är i behov av samhällets stöd. Handlar det om ett Bidragssamhälle där rika människor eller Näringslivet får bidrag så är Moderaterna mer positiva. Och att Sverigedumokraterna hakar på förvånar mig inte det minsta.
Det här vore väl något för Skattebetalarnas (f.d. Skattebetalarnas Förening) Slöseriombudsmannen?
Läs mer:
60-årig civilflygplats med brokig historia. - Helsingborgs Dagblad
Nya styrelsen ska få Ängelholms flygplats att lyfta. - Helsingborgs Dagblad
Bred majoritet i Helsingborg ställer sig bakom flygplatsaffär. - Helsingborgs Dagblad
Första beslutet taget i Ängelholm om flygplatsaffären. - Helsingborgs Dagblad
Debattinlägg: ”Vår ambition är att klimatet och flygplatsen inte ska behöva stå i strid med varandra”. - Debattinlägg Helsingborgs Dagblad
Debattinlägg: ”Det går att kombinera miljöprofil med ägande av en flygplats”. - Debattinlägg Helsingborgs Dagblad
En bra infrastruktur är nödvändig. - Helsingborgs Dagblad
Naturskyddsföreningen: ”Vi uppmanar kommunerna att avstå”. - Helsingborgs Dagblad
Flygsatsningen för 50 miljoner bygger på en föråldrad analys. - Helsingborgs Dagblad
Flygplatsens pris ifrågasätts – landade på 20 miljoner efter ”jättelånga förhandlingar”. - Helsingborgs Dagblad
MP-krav: Samla hela fullmäktige i Höganäs. - Helsingborgs Dagblad
Titta vi har en grön flygplanstrappa! - Peter Fällmar Andersson i Helsingborgs Dagblad
Dags för kommunen att kräva tillbaka miljongåvan till Peab? - Insändare i Helsingborgs Dagblad
Luft- och markvägar i Höganäs. - Insändare i Helsingborgs Dagblad
Är det sant att kommunen vill köpa Ängelholms flygplats? - Insändare i Helsingborgs Dagblad
Stockholmsresenärerna kan betala flygplatsen själva! - Insändare i Helsingborgs Dagblad
Miljardförlust för SAS – spår låg efterfrågan. - Helsingborgs Dagblad
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar