Visar inlägg med etikett Just-in-time. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Just-in-time. Visa alla inlägg

söndag 21 juni 2020

Slut på midsommar

» Coronalärdomar

Coronaviruset har lärt oss en hel del. En är att det var inte alls så smart att avskaffa beredskapsförråden. Det var snarast ganska smart att ha lager av t.ex. skyddsutrustning och mediciner överallt ifall leveranser inte skulle komma "just-in-time" längre. Den besparingen som upphandlingen av de leveranserna gav kostade helt enkelt liv när det plötsligt inte fanns några lager när dom behövdes.

Pensionär
En annan lärdom är nog att vi ska nog satsa lite mer på vår äldrevård. Värst drabbade är Stockholm som av ideologiska skäl privatiserat så mycket av vården som möjligt. Smittskydd Stockholm har gjort en enkät till äldreboenden i Stockholm och denna visar på ett mycket tydligt samband. Ju färre fasta anställda och ju fler timanställda det är på äldreboendena desto fler av de boende har drabbats av Covid-19. Tidigare undersökningar har visat att privat drivna äldreboenden har en högre andel timanställda och färre fasta tjänster. Man kan ju spara in lite på lönekostnaderna då så att det blir mer över till aktieutdelningen.

Här nere i Skåne har vi ju klarat oss mycket bättre än uppe i Stockholm. Men ett äldreboende i Helsingborg, Valltorp, har drabbats extra mycket av Covid-19. Det var helt nyligen som Helsingborgs kommun tvingades ta tillbaka driften av Valltorp från privata vårdkoncernen Attendo eftersom klagomålen var för stora. Trots protester från personalen fick dock hela den gamla ledningen från Attendotiden vara kvar! Så gick det som det gick.

Här i Skåne har den moderata ledningen i Region Skåne erkänt att det var ett misstag att avskaffa kraven på lagerhållning. Fast man var tydligen inte ens medvetna om att man hade avskaffat kravet. Kanske får vi också höra medgivande från borgerliga politiker från M och Kd t.ex. att det var misstag att runt om i landet att avskaffa målsättningarna om att ha så stor andel fasta tjänster som möjligt.

Vi kanske till och med får höra svenska politiker medge att Äldrevården får kosta mer medan Militärerna får spara lite...

Läs:
Fler timanställda på covid-19-drabbade äldreboenden. - Sveriges Radio

söndag 31 maj 2020

Sparnit är en rejäl nit

» Vad har vi lärt oss?

Coronapandemin har gett oss två stora lärdomar.

1/ Vi måste se till att det finns lagerhållning av viktiga artiklar, "just-in-time" leveranser är INTE ett säkert system.

2/ Besparingar och dåliga arbetsvillkor och privatiseringar inom äldreomsorgen är i INTE lösningen, det är problemet.

Tror ni att vi lär oss något av detta i praktiken när det akuta är över?

I Helsingborgs Dagblad läser jag en lång artikel om hur Region Skåne under åren fått många varningar från experterna om att det skulle bli problem med tillgången på skyddsutrustning osv vid en epidemi. Så här skrev Socialstyrelsen 2009 (en viss Anders Tegnell var den som undertecknade...):

- "För att landsting och kommuner ska vara bättre rustade inför en stor epidemi bör de bygga upp någon form av lager av förbrukningsmaterial. Som arbetsgivare har både landsting och kommuner ansvar både för personal och för katastrofmedicinsk beredskap."

Jag undrar
Samma formulering skrevs in i Region Skånes epidemiplan. Men sedan skulle politikerna fatta beslut om hur detta skulle implementeras i verkligheten. Regionråd nu är moderaten Jerker Swanstein. Beslutet är att överlåta på entreprenad åt det privata bolaget Onemed, i Göteborg, att stå för leveranserna av förbrukningsmaterial. Sjukhusen ska beställa varor när det behövs enligt principen just-in-time. Man vill från Region Skåne inte binda upp pengar i att hålla varor i lager. Istället skickas det varje dag två lastbilar med beställda produkter från Göteborg till Malmö.

I december 2019 när regionledningen ska uppdatera epidemiplanen väljer man (Regionråd nu är moderaten Carl Johan Sonesson) att stryka skrivningar om att Onemed ska ha någon form av beredskapslager så att leveranser ska kunna ske. 2020 kommer Coronaviruset och allmän huggsexa över hela världen drar igång efter skyddsutrustning osv. Här hemma råder det plötsligt akut brist på utrustningen. Samtidigt som behoven ökar kraftigt blir det svårare att beställa nytt.

Vad tror ni? Kommer vi att lära oss något av detta?

Kommer vi att bli bättre på att dra lärdomar när det gäller äldrevården. Kommer utvecklingen med att outsourca boenden och service till lägstbjudande vinstmaximerande vårdkoncern att fortsätta? Kommer vi att fortsätta att hålla personalnivån så låg som möjligt och bygga upp en kader av timanställda vikarier som hoppar in här och var när det uppstår akuta luckor. Kommer vårdbranschen att fortsätta ha de lägsta lönerna och den lägsta utbildningen?

Kommer vi att ha lärt oss något av vad som hänt de senaste månaderna?