Verian har för SVT presenterat sin undersökning av förtroendet för partiledarna. Och det är en spännande undersökning. I princip så borde det ligga ungefär som förtroendet för partierna. Men sedan finns det ju de inom andra partier som också har förtroende. Har alla väljare inom det aktuella blocket förtroende? Och det är här vi hittar spännande siffror.
Magdalena Andersson har ökat sitt förtroende till 49% (+5) medan Ulf Kristersson fortsätter att tappa till 35% (-2). För ett halvår sedan låg förtroendet över 40%. Nu är det uppenbart att en mycket stor andel av de kvarvarande Brunblå sympatisörerna har inte ens förtroende för sin egen statsministerkandidat. Uffe får väl trösta sig med att han i varje fall ligger tvåa! En som fått ökat förtroende är Ebba Busch som nu är uppe i 33% och alltså inte ligger långt efter Ulf Kristersson. Omkörd och med tappat förtroende hittar vi Jimmie Åkesson med 31%. Det finns alltså ett trots allt stort förtroende för Jimmie utanför Sverigedemokraterna. De kvarvarande Liberala väljarna som nu omfamnar Jimmie Åkesson gör inte så stor skillnad. Men det är uppenbart att det inom KD och M finns ett förtroende för Jimmie Åkesson. Vi kan notera att i den absoluta botten hittar vi Simona Mohamsson med 7%. Det finns alltså lite förtroende även utanför Liberalerna. Om det nu finns förtroende inom Liberalerna?
Tydligt är att Ebba Busch har insett att valet kommer att gå åt helvete för den Brunblå sörjan. Hon håller därför på att lägga grunden för att istället ingå i någon konstellation där Socialdemokraterna vänder sig högerut för att slippa föra vänsterpolitik. Senaste utspelen handlar om en rejäl höjning av Barnbidraget till 2.000 kronor. Hon har haft fyra år på sig att komma med ett sådant krav men Barnbidraget har stått stilla länge. Ebba har tydligen även gått ut med kravet att skattesänkningar måste komma låginkomsttagare till godo och inte fortsatt inriktas på höginkomsttagare.

Skäms hon inte?
Att man betalar statlig skatt när man börjar tjäna bra handlar helt enkelt om att Staten behöver inkomster. Kommuner och Regioner får olika bidrag för att kunna ge en någorlunda acceptabel skola, vård osv. Vi behöver pengar till alla våra militärer. Vi vill ha en polis. Vi ska ha domstolar som ju ska döma hårdare straff så fler ska i fängelse som alltså måste byggas ut. Flyget ska subventioneras. Alla statliga kostnader ska betalas. Till detta behövs det skatteinkomster. Den som har s.k. arbetsfria inkomster (räntor, aktieutdelningar, spekulationsvinster osv) betalar lägre skatt på dom inkomsterna än på löneinkomster. Skatt på enorma förmögenheter har vi avskaffat. Skatten på enorma arv har vi avskaffat. Skatt på fastigheter har vi avskaffat. Allt i vår iver att göra Sverige till ett skatteparadis för miljardärer som Simona Mohamsson ju tycker vi ska satsa på. Vi har redan gjort det! Sverige är ett av länderna i världen där antalet superförmögna växer snabbast. Simona tycker det ska växa ännu fortare.
Även Moderaterna lovar rejäla skattesänkningar genom ytterligare Jobbskatteavdrag. 5.000 extra till en familj lovar Elisabeth Svantesson. Det är samma grupper som får detta som Simona Mohamssons löften. Det är inte pensionärer, sjuka, funktionshindrade, arbetslösa eller låginkomsttagare som får dom tusenlapparna.
Vi ska ha Ulf Kristerssons gamla löfte i åtanke: - "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten." Han är på god väg att uppfylla sitt löfte.
Läs:
Liberalerna kräver sänkt statlig inkomstskatt. - SVT
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Värmerekord och ansvar.
Det är väl ingen som har missat att det redan nu i början av sommaren sätts nya värmerekord runtom i bland annat Europa. Skolor och annat stänger och människor uppmanas att dricka, hålla sig i skuggan osv.
I Sverige skryter Sverigedemokraterna över att bensinen är billig så att konsumtionen hålls uppe. Moderaterna konstaterar att det inte är någon mening med att uppfylla några utsläppsmål. SD:s trollarmé och dess svans gläds åt att det blir varmt och gott.
Läs:
Moderaterna dömer ut klimatmålet för transporter: ”Kommer vi nå det? Nej”. - SVT
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar