tisdag 9 juni 2020

Om användning av skattepengar

» Mer pengarullning till flyget

Den lokala flygplatsen i Ängelholm (som kallas Ängelholm-Helsingborgs flygplats) har haft problem i årtionden. För 10 år sedan tog det privata byggbolaget PEAB över flygplatsen. Innan dess, när Swedavia drev flygplatsen, hölls den vid liv genom att kommunerna lämnade bidrag med sina skattepengar. 2011 sålde till slut Swedavia flygplatsen till Region Skåne och kommunerna för 40 miljoner kronor. Dagen efter sålde dessa flygplatsen vidare till byggbolaget PEAB för samma summa. Och lämnade dessutom ett kontantbidrag på 15 miljoner till PEAB. Dvs i princip köpte man den för 40 miljoner och sålde den för 25 miljoner. Bidraget till PEAB förklarades senare för olagligt av Kammarrätten, men någon ändring skedde aldrig.

Flygplatsen har aldrig varit någon bra affär för PEAB och när "flygskammen" började lämna spår blev läget för flygplatsen ännu sämre. Med Coronaviruset blev läget akut och nyligen meddelade PEAB att man lägger ner flygplatsen. Uppenbarligen som utpressning mot kommunerna i Nordvästra Skåne och Region Skåne. Flygplatsens huvudsakliga uppgift i dag är att flygbolaget BRA har alla sina flygplan parkerade där!

Flygutsläpp
I går stod det dock klart att 7 av de 11 kommunerna inom samarbetsorganet Familjen Helsingborg kommit överens om att köpa flygplatsen av PEAB. För att säkra driften. Familjen Helsingborg är 11 kommuner i NV Skåne. Helsingborg, Landskrona, Svalöv, Höganäs, Ängelholm, Båstad, Örkelljunga, Perstorp, Klippan, Åstorp och Bjuv. Av dessa har alltså 7 kommit överens om att köpa flygplatsen. Fyra av kommunerna är dock inte med på överenskommelsen, Örkelljunga, Svalöv, Landskrona och min egen hemkommun Åstorp. Något som glädjer mig att Åstorp inte ställt upp på. Nu återstår bara att kommunfullmäktige i de sju kommunerna i augusti accepterar vad de styrande i kommunen kommit överens om. Det ska bli spännande debatter i kommunfullmäktige runt om i nordvästra Skåne.

I det officiella pressmeddelandet och i medias rapportering framgår inte vad man ska betala till PEAB. Men i ett debattinlägg från Miljöpartiets representanter i de aktuella kommunerna framgår att man tydligen ska betala 50 miljoner för flygplatsen. För mindre än 10 år sedan köpte man alltså flygplatsen för 40 miljoner och sålde den för 25 miljoner. Nu ska man köpa tillbaka den konkurshotade verksamheten för 50 miljoner från PEAB.

Ännu mer fundersam blir jag när jag i Miljöpartiets debattinlägg läser att vad de sju kommunerna köper är bolaget som driver flygplatsen. Man köper inte marken och byggnaderna. Dom kvarstår hos PEAB och detta ska man i fortsättningen hyra av PEAB. Man köper alltså ett konkursbo men låter den gamla ägaren behålla det som kan betinga ett värde om flygplatsen trots allt går i konken. Läggs flygplatsen ner kan detta vara attraktiv mark. Och man betalar alltså dubbelt så mycket som man sålde det för 2011.

Uppenbart är att man tydligen fått garantier från Region Skåne om bidrag därifrån också. Skattepengarullningen till flyget är alltså på gång. Även Kristianstads flygplats ska tydligen få skattepengar från Skånes skattebetalare. Vad jag kunde utläsa så har Region Skåne ställt krav på miljöåtgärder för att hosta upp pengar. Vilket är intressant. Inom EU har det funnits beslut om att flyget SKA genomföra miljöåtgärder. Det är förutsättningar för att flygbranschen ska få fortsätta. Coronapandemin har dock gjort att flygbranschen krävt att få slippa vidta några miljöåtgärder. Och detta har EU accepterat! Flygbolagen slipper alltså krav på miljöåtgärder inom EU. Det enda land som röstade emot att man skulle slopa kraven var Sverige. Något som den svenska regeringen ska ha all heder av.

Redan i dag är all flygtrafik subventionerad genom att alla länder är förbjudna genom internationella överenskommelser att ta ut skatt på flygbränsle. Ha det i åtanke när du tankar bilen. Flyget betalar inga skatter på sitt bränsle. Och nu ska alltså skattebetalare i Nordvästra Skåne (precis som sker runt om på många håll i landet för att prestigebyggen som en lokal flygplats ska överleva) betala delar av biljetten för de som tvunget ska ta flyget till Stockholm.

Min lösning hämtar jag från de Marknadsekonomiska principerna. Flygplatserna tar ut avgifter från flygbolagen som utnyttjar flygplatsen som täcker kostnaderna för att driva flygplatsen. Sedan tar flygbolagen ut biljettpriser av flygpassagerarna som täcker de kostnader som flygbolagen har. Finns det nu fortfarande tillräckligt många som vill köpa biljetterna? OK, flyg då. Men om det nu inte går att ta ut ett pris som täcker kostnaderna så ska i varje fall inte alla skattebetalare betala biljetterna.

Flygutsläpp
Läs lite bakgrund:
Ängelholms flygplats räddas. - Helsingborgs Dagblad
Ängelholm-Helsingborgs flygplats räddas. - Pressmeddelande Familjen Helsingborg
Kommuner räddar Ängelholms flygplats. - Dagens Samhälle
Bjuv är med och räddar Ängelholm-Helsingborgs flygplats. - Bjuvsnytt
Region Skåne överväger miljonstöd till Ängelholms flygplats. - SVT Helsingborg
Kan Ängelholms fruktansvärda år sluta fantastiskt? - Helsingborgs Dagblad
Ängelholm känns ganska avlägset. Torkild Strandberg i Helsingborgs Dagblad
Kommuner ska inte äga flygplatser. - LUF i Kvällsposten
Att med skattemedel stötta Ängelholms flygplats är dåligt, riskabelt och otidsenligt. - Miljöpartiet i Helsingborgs Dagblad
Lokala flygplatser ingen mänsklig rättighet. - Johan Malmberg i Helsingborgs Dagblad

1 kommentar:

Sven Tycker sa...

Det ska korrigeras att de 50 miljoner som kommunerna ska hosta upp för Flygplatsen handlar om att PEAB ska ha 20 miljoner för konkursboet medan 30 miljoner ska tillföras som nytt kapital för att klara driften några år. Att man inte köper mark och byggnader utan bara konkursboet med själva flygplatsbolaget beror på att PEAB inte vill sälja detta. Man vill bara bli av med konkursboet.