tisdag 19 april 2011

Tågtrafikens kollaps

Sveriges Radio har granskat Trafikverkets skötsel av järnvägen. Och detta har avslöjat en hel del underligheter. Det visar sig till exempel att mer än hälften av de fel på järnvägsnätet som rapporteras in blir inte åtgärdat inom föreskriven tid. Och i det privatiseringsvansinne som vi just nu lever i är det olika privata företag som har i uppdrag att göra arbetet på olika linjer. Uppdraget gick väl till billigaste anbud. Och när sedan jobbet är "utfört" är det en besiktningsman som inspekterar så att det blivit gjort och på rätt sätt. En besiktningsman som är anställd av samma företag som utförde arbetet... Tacka vet jag den gamla goda tiden när vi hade Statens Järnvägar - och sedan hade vi inte mycket mer. Fungerade det inte var det bara att skylla på Statens Järnvägar. Inga andra hade ansvaret, dom kunde inte skylla ifrån sig. I dagens avregleringskaos vet snart ingen vems ansvar det egentligen är. Vi får väl kalla in en coach av något slag?

Skånetrafiken
Och apropå järnvägar så ser jag att det konkurshotade DSBFirst vill att Øresundstågstrafiken här nere i syd antingen begränsas eller att dom får mer betalt. Ett ganska fräckt önskemål egentligen. Först lämnar man det överlägset lägsta anbudet för trafiken, ett anbud som sedan visar sig vara beroende av att man får olagligt stöd från ägaren. Och när sedan pengarna man lämnade i anbudet inte räcker till så vill man ha mer betalt än vad man begärde i sitt anbud. Fräckheten är oöverträffad.

Säg Nej till Sverigedemokraterna
Jag ser i Helsingborgs Dagblad att en av Sverigedemokraternas mest framgångsrika lokalpolitiker, Allan Jönsson i Bjuv, hotas av uteslutning ur partiet. SD fick 19,3% i Bjuv. Men han hotas inte av uteslutning för att han klantat till det. Gjort bort sig i trafiken, i sin blogg eller på annat sätt trampat i klaveret. Han har kritiserat SD:s partiledning för toppstyrning. För att dom blivit giriga. För att partiet alldeles för mycket koncentrerat sig på invandrarkritik. Och så'n kritik passar inte i SD - ut med honom. Det är MYCKET lågt i tak i SD. Alla partier drabbas ibland av att dom tvingas utesluta medlemmar. Men medlemmar som kommit med denna typen av kritik hade inte hotats av uteslutning i något annat parti. Det hela är bara ännu ett bevis för att SD inte är ett seriöst politiskt parti. Det är bara att hoppas att väljarna ska inse detta i tid till nästa val.

Apropå gårdagens funderingar om "vargattacken" i Riala så kan man fundera över vilka kunskaper hundägare har om vad som gäller. Vid den här tiden på året ska man ha hunden kopplad när man är ute i naturen. Man ska INTE har den springande lös närmare 100 meter bort. Då har man den verkligen inte under kontroll. Och på tal om hundproblemet så hade SVT:s Sydnytt (och Rapport) ett inslag om den kraftiga ökningen av antalet "kamphundar" här nere i Skåne. Det finns mängder av ytterst olämpliga ägare till dylika hundraser. Det danska beslutet om förbud för vissa raser är ett föredöme.

Den 9 april hade jag vissa funderingar om vilka som egentligen är terrorister, och varför vi kallar vissa saker för terrorism och inte andra. Nu ser jag att Europol släppt statistik över terrordåd som begåtts förra året inom EU. Och en majoritet (två tredjedelar) av dessa utfördes av olika separatistgrupper, främst i Spanien och Frankrike. Av de totalt 7 som dödades i terrorattentat så drabbades alla utom en av anarkisters dåd i Grekland. Av de mer än 600 som gripits för terrorrelaterad brottslighet var bara en dryg fjärdedel att beteckna som islamister. Men "vi" går fortfarande och tror att det är därifrån hotet kommer. Vad kan detta bero på?

Jag såg förresten att Regeringen köpt ett nytt flygplan för 300 miljoner kronor. Väl använda pengar? Jag hade dock föredragit att dom behöll sitt gamla plan och att detta vägrade starta någonstans utomlands på uppdrag så att i varje fall en del av regeringen blev strandsatta. Jag undrad vad man mer hade kunnat få för 300 miljoner?

Inga kommentarer: