En ytterligare titt på Högerregeringens infrastruktursatsning visar att medan det satsas 100 miljarder i Stockholm så hamnar 19 miljarder i Skåne. Och några rader om att titta på en ny Öresundsförbindelse (läs en tunnel Helsingborg - Helsingør. Det positiva är att Pågatågstrafik på Söderåsbanan som vanligt finns med i planerna. Detta är järnvägen mellan Åstorp - Teckomatorp (och sedan vidare till Malmö). Tyvärr tror jag på detta först när jag ser det. Jag läste att dubbelspåret på Västkustbanan skulle bli färdigt nu, men det blir det inte eftersom sträckan Helsingborg - Ängelholm fortfarande inte finns färdig. Och inget om dubbelspår Åstorp - Helsingborg som i dag är en av Sveriges hårdast trafikerade enkelspåriga linje. Där är så trångt att Skånetrafiken under rusningtid tvingas köra en del tåg via Kattarp istället för via Bjuv. Under rusningstid går det tre pågatåg i varje riktning i timmen och till detta godstågen både Helsingborg - Norra Sverige och Helsingborg - Västsverige / Norge samt de lokala godstågen in till Helsingborg. Men som sagt, gott om motorvägsprojekt kring Stockholm.
Jag ser förresten att Arriva (som bland annat kör Pågatågen i Skåne) är till salu. Troliga köpare är antingen tyska staten (genom DB - Deutsche Bahn) eller franska staten (genom SNCF - Société Nationale des Chemins de fer Français). Redan tidigare har danska staten (genom DSB - Danske Statsbaner) tagit över Øresundstågstrafiken i Skåne. Så trots att SJ tvingats acceptera privatiseringar så blir det statligt på nytt. Skillnaden är att SJ ska gå med vinst och leverera pengar till statskassan medan DSB, DB och SNCF kan existera tack vare statligt stöd.
För de icke-skåningar som har lite svårt att hänga med i Pågatåg och Øresundståg så kanske det behövs en förklaring. Den regionala tågtrafiken i Skåne sker nämligen genom två olika tågsystem, Pågatåg och Øresundståg. I dag kan man enkelt säga att Pågatågen är de äldre tågen vars trafik är mer lokal och som stannar på alla stationer. Øresundstågen är lite nyare och trafikerar de större städerna. Egentligen är den formella skillnaden den att Øresundstågen är de som trafikerar över till Danmark. Men det finns Øresundstågsturer som håller sig i Sverige. Dessutom ska Pågatågen bytas ut mot nya modernare tåg som är beställda. 10 skulle varit levererade, men det är lite vajsing där tydligen, inget är i trafik. Minst 49 är beställda. Pågatågen körs på entreprenad av Arriva medan Øresundstågen körs av DSBFirst.
Jag läste förresten om mannen som blev trött på den kvinnliga grannen som vägrade plocka upp hundskiten efter sin byracka, trots upprepade påpekanden. Till slut blev han så trött på nonchalansen att han samlade upp skiten på ett fat och gick och lämnade till kvinnan på hennes jobb. Gissa var mina sympatier finns?
Jag noterar förresten att valfläsken är tidiga i år. Under veckan har Moderaterna och deras stödpartier dagligen presenterat valfläsk till oss. I måndags skulle pensionärerna få sänkt skatt. I går skulle vi få en massa nya motorvägar. Och i dag ska flerbarnstillägget höjas. Så var det med vägen ut ur bidragssamhället. Undrar vad vi ska gödas med i morgon?
Slutligen ser jag att Belgien verkar bli det första landet i Europa som förbjuder heltäckande slöja / burqa. Om förbudet även gäller alla nunnedräkter och halsduken uppe när det blåser kallt som f-n framgår inte. Som ni förstår tycker jag det är rena rama tramset att förbjuda vissa typer av klädsel. Allra helst som i det här fallet när det hela riktar mot en speciell religion. Vill folk spöka ut sig så att dom ser ut som idioter så är det faktiskt fritt fram i en demokrati. Det må vara en religion som dom tror föreskriver något eller någon allmän modenyck som spårat ur. Det kvittar. Låt folk klä sig som dom vill. Sedan kan man vid vissa speciella tillfällen och under vissa omständigheter ställa vissa krav. Men det har inget med religion att göra utan handlar om praktiska skäl. I det här fallet handlar det om att ge sig på en viss religion, och då är man fel ute. Låt folk spöka ut sig fritt om dom vill förnedra sig!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar