Springtimeuppladdning 2008: Jag hade ett tag funderingar på att försöka pressa in fyra rundor den här veckan. Men det sk-t sig eftersom Ingela jobbade så sent på fredagen att jag inte hade en chans att hinna med en runda efter det på kvällen. Alltså fick jag nöja mig med tre rundor. Men det är väl bra det? Det blev alltså en sexkilometersrunda i går på kvällen. Och återigen visade det sig att om jag ska springa lite fortare så måste jag ha två dagars återhämtning från förra joggingrundan. Springer jag varannan dag så hinner musklerna inte återhämta sig ordentligt. Nu var det två dagars mellanrum, och det gick riktigt fort. Tiden 30.15 är mer än godkänt. Bäst på länge.
Det blev ett nytt biobesök denna helgen. Precis som förra gången kostade det inget. Då utnyttjade jag två presentkort på biobiljetter som jag fått från Helsingborgs Dagblad. Jag ingår i en läsarpanel och svarar regelbundet på frågor och berättar att jag inte läst annonserna i tidningen. Jag har nämligen med tiden lärt mig selektivt läsande. Annonser försvinner totalt ifrån medvetandet. Hur som helst utnyttjade vi denna gången gratisbiljetter vi fått ihop i SF :s bioklubb. Nästa gång får vi antagligen betala för oss. Veckans film var Spiderwick. En av många i raden av fantasyhistorier som filmatiserats. Egentligen borde också Angeli ha följt med. Men hon kände nog på sig att det kunde bli lite för spännande, så hon föredrar att se den när hon kan göra det hemma på TV-skärmen. Men visst var filmen sevärd. Spännande och skickligt gjord. Jag ger den 4 honungsburkar. (För att förstå det där med honungsburkar ska ni se filmen......).
Jag nämnde min förmåga att undvika annonser. Ett fenomen som jag tycker mycket illa om är textreklam, produktplaceringar i filmer osv. Ja, allt som är reklam men som inte visar klart att det är just reklam. Att få produkter placerade i filmer börjar bli allt vanligare. Det är ingen tillfällighet att hjälten använder en Nokia att prata i. Att en annan hjälte kör en Audi osv. Men fusk är det. En ny företeelse är bloggreklam. Och då talar jag inte om reklambanners på bloggar och andra hemsidor. Jag talar om bloggar som skriver om produkter utan att tala om att man får ersättning av producenten / försäljaren för att skriva om produkten. Bland annat finns det ett antal modebloggar och liknande som tjänar stora summor på dylik textreklam. Jag kallar det FUSK! Reklam är reklam, och det ska klart framgå att det är reklam. Inte försöka fuska med att försöka framställa det som konsumentupplysning. DET är falskt!
Slutligen noterar jag att de svenska expertgrupperna bestämt att Sverige vid årets Eurovision Song Contest i Belgrad ska representeras av ett bidrag som är sponsrat av Svenska Smink- och Ansiktslyftsföretagens Samarbetsorganisation. För en, som jag, som föraktar ansiktslyft och tycker att smink inte ska synas var Charlotte Perrelli en pinsam syn. Det är sällan man ser ett mer konstgjort ansikte utan att det kallas parodi. Usch!
För övrigt anser jag att Socialminister Cristina Husmark Pehrsson (m) bör bytas ut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar