lördag 18 augusti 2007

På besök i Ystad

Kevin i Ystad
I torsdags blev det ingen joggingtur eftersom det tog i och regnade för mycket framåt kvällen. I går blev det inget eftersom Kevin och jag var på bio och såg premiären på Fantastic Four rise of the Silver Surfer. Låt mig säga så här, jag har sett bättre filmer och Jessica Alba är kanske inte världens bästa skådespelorskor. Behållningen var ett par parodier på att leva kändisliv. Jag skulle kanske blivit hemma och joggat istället? Hur som helst så har Kevin och jag i dag varit på fotoutflykt med Åstorps fotoklubb till Ystad, så det blev inget i dag heller. Men Ystadbesöket var trevligt. Vi hade inte planerat Ystadbesöket efter Ystad International Military Tatoo, men det råkade infalla just nu. Hela sta'n har alltså varit full av marscherande och spelande militära orkestrar från ett stort antal europeeiska länder. Riktigt trevligt, även om det blev lite trångt om saligheten ibland på en del ställen. Det blev även tid för ett besök på både HMS Trossö som låg i hamnen och en tysk minsvepare som också låg i hamnen. Och till detta trevligt väder, alldeles lagom. Fast det är klart, det blev nog inte fotograferat så mycket som jag tänkt. Här syns i varje fall Kevin släpande på min ryggsäck i en av Ystads trevliga gamla gränder.


Senaste remissinstansen att såga Högeralliansens förslag (läs KD:s) om ändrad fastighetsbeskattning är Boverket. Den höjda reavinstskatten hotar att minska folks benägenhet att sälja sitt hus varvid rörligheten minskar. När nu remisstiden går ut om några dagar har fortfarande inte en enda remissinstans gjort tummen upp för förslaget. Samtliga (jag upprepar, samtliga) remissinstanser sågar förslaget. Släng det i papperskorgen!


Moderatbandyn (golfen) är på nedgång. Sedan toppåret 2004 har medlemstalet i Svenska Golfförbundet bara minskat. Och det har också börjat bli uppenbart att det börjar bli överetablerat på golfbanemarknaden. Många golfbanor börjar få ekonomiska problem och flera klubbar har kursat. Något att sörja? Kanske skönt att slippa mer konstgjord natur.


Jag såg på TV i går på kvällen OMX-börsens styrelseordförande Urban Bäckström i ytterst kritiska ordalag kommentera Dubaibörsens bud på OMX. Ett bud som är mycket högre än vad Nasdaq tidigare bjudit. Jag fick nästan intrycket att den goda Urban inte uppskattade de fria marknadskrafterna! Undrar om han är lika misslyckad där som han var som Riksbankschef?

Inga kommentarer: