torsdag 9 augusti 2007

EU-folkomröstningar

Folkpartiet med EU-ministern Cecilia Malmström i spetsen öppnar upp för att kräva en ny folkomröstning om Sveriges deltagande i EMU, dvs avskaffandet av den svenska kronan och införa Euron. Trots löften från både den gamla Socialdemokratiska regeringen och den nya Högeralliansregeringen om att det inte skulle bli aktuellt med en ny folkomröstning de närmaste mandatperioderna. Jag undrar om vi även får en ny folkomröstning om medlemskapet i hela EU eller inte (det har gått längre tid sedan den gjordes, så det är kanske mer påtalat att göra om den)? Eller en folkomröstning om EU:s nya författning som ju på många områden ställer sig över den svenska grundlagen? Men om dom frågorna kommer nog inte Folkpartiet att kräva någon folkomröstning. Fast det är klart, det vore kanske bra med en ny folkomröstning direkt om Euron. EU-förespråkarna lär förlora igen, och se'n är det väl kört för många många år. Gå och dra något gammalt över er folkpartister!

Moderaternas (och Folkpartiets och Centerns) representanter i Skatteutskottet har fått bakläxa av Fredrik Reinfeldt. Deras uppgift i Skatteutskottet är inte att tänka själva och komma med idéer. Deras uppgift är att göra som Fredrik har bestämt efter order från Göran Hägglund. De har inte rätt att komma några förbättringar av förslaget om fastighetsavgift. Deras uppgift är att lyda. Kristdemokraterna har sagt vad som gäller, och då gäller detta.

Skanneloppetuppladdning 2007: Trots mina upplagda planer för några dagar sedan som gick ut på att springa 6 kilometer varannan gång och 8 kilometer varannan gång så tog jag även i går på kvällen åttakilometersrundan. Under dagen hade det varit varmt, men på eftermiddagen passerade en bit bort tydligen ett regn och åskväder. Det mullrade en hel del, och det syntes nog också ett par blixtar. Över Åstorp föll nog också ett 50-tal regndroppar. Men se'n kom hettan tillbaka. Och när jag gav mig ut vid sjutiden var det nästan för varmt och soligt. Därför blev jag lite förvånad när ett ensamt moln rakt ovanför gav ifrån sig ett lätt duggregn i drygt fem minuter. Om det var detta som friskade upp luften eller något annat vet jag inte, men det gick riktigt bra att springa. Tiden 41.55, dvs en hel minuts förbättring från för ett par dagar sedan känns mycket lovande. Jag började till och med fundera på en ytterligare förlängning, det skulle i så fall troligtvis bli cirka 11 kilometer. Vi får se om någon vecka.

I Sundbyberg har tydligen två fullmäktigeledamöter från Moderaterna gått över till Socialdemokraterna. Detta efter missnöje med Moderaternas sätt att styra i Sumpan. Om detta ska ses som ett bevis för Socialdemokratins högervridning, Moderaternas vänstervridning eller det bara är ett Sundbybergssymptom vet jag inte. Tyvärr hänger jag inte med vad som händer i Sumpan trots mina kopplingar dit. Min morfar Alix bodde under många år i Sundbyberg och slutade sina dagar på Lötsjögården i Sumpan. Mina besök i Sundbyberg har alltså varit många. Tydligen innebar avhoppen att den borgerliga majoriteten är bortspolad.

Inga kommentarer: