Jag har sagt det många gånger förut, och gör det igen. Sveriges riktiga nationaldag infaller på Midsommarhelgen. Det är nu vi njuter av att vara svenskar, det är nu vi är stolta över att vi är svenskar, det är nu vi uppför oss som äkta svenskar. Det är nu det regnar!
De svenska A-kassorna har förlorat en kvarts miljon medlemmar sedan Högeralliansen inledde sin kamp mot sjuka, arbetslösa och andra som inte kan / får jobba i den utsträckning som man från Fredrik & Co anser vara normen. Naturligtvis hävdar man att detta inte var avsikten, men om man inte insåg vad effekten skulle bli är man ju mer inkompetenta än vad jag trodde.
I gårdagens Metro fanns en helsidesannons för en tävling som tidningen arrangerade för att utse förra årets bästa och mest kreativa annonslösning. Helsidesannonsen är i sig en av de sämsta annonslösningar jag sett. Det tar ett tag innan man fattar vad det går ut på, och delar av texten är så dålig att den knappt går att läsa. Hur f-n kan man trycka vit löptext på orange bakgrund exempelvis? Jag hoppas att de som gjort annonsen för tävlingen inte är samma personer som nominerat tävlingsbidragen!
I Helsingborg har nu kulturutrensningarna inletts. För någon dag sedan bestämde sig kulturnämnden (trots våldsamma protester från personalen inom kulturförvaltningen) för en ny organisation. Dagen efter får en av de hårdaste kritikerna, Dunkers chef Niels Righolt, besked om att han inte längre är önskvärd som chef. Han ska omplaceras eller köpas ut. Och utrensningarna av misshagliga kommer säkert att fortsätta. Det skrämmande är att utvecklingen tydligen sker i fullständig enighet från kulturnämnden. Att direkt kulturnegativa som moderaten Therese Boström återfinns i kulturnämnden är olycksbådande, och med en kristdemokrat som ordförande kan det bara gå i en riktning. Kultur är mycket, i Helsingborg kommer definitionen på vad som är kultur att krympas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar