Jag fick ett gott skratt i morse när jag lyssande på Ekot. Folkpartiets partisekreterare Erik Ullenhag har tydligen i en debattartikel kritiserat Centern för att ha hamnat allt för långt ut åt höger för att det ska vara nyttigt för Högeralliansen. Den marknadsliberala falang inom Centern som just nu bestämmer i partiet riskerar att göra det möjligt för socialdemokratin att inför nästa val skrämma med högerspöket. Det är naturligtvis CUF:s Fredrik Federley och Maud Olofssons maudernisering av partiet som föranleder Eriks rädsla. Centerns partisekreterare Anders Flanking verkar dock inte riktigt hänga med utan hävdar att det bara är centerns ungdomsförbund som (tydligen av ungdomligt oförstånd) hamnat lite utanför. Där fick Fredrik Federley som väl trodde att han hade partiet med sig i sina eskapader ute på högerkanten. Men nog verkar Maud Olofsson mest stå på CUF:s sida. Maudernisering handlar ju inte om så mycket annat än att sopa centerns decentralisering och miljöprofil under mattan och satsa på marknadsliberala väljare som känner sig bortglömda av Moderaterna. Jag tror att vi får se mer av liknande interna diskussioner inom Högeralliansen om inte Fredrik Reinfeldt beordrar locket på.
Landskronas miljöchef Högni Hansson har synpunkter på alla köpcentrum som växer upp på åkrarna runt om. Högni menar att dom borde bedömas efter Miljöbalken och inte Plan- och Bygglagen. Alla de bilresor som tvingas fram är ett stort miljöproblem. Ett förslag han har är att dom ska tvingas ta parkeringsavgifter för att minska på intresset för att köra bil dit. Fast Niklas Blonér på Väla verkar inte riktigt hålla med. Han tycker att det är mer miljövänligt att handla på Väla än att handla i Helsingborgs centrum. På Väla finns alla affärer på ett ställa så att man slipper köra mellan affärerna med bil som man måste i Helsingborgs centrum. Fast den gode Niklas verkar inte ha handlat på Väla nyligen, det är så stort och utsträckt att man får köra bil mellan affärerna ändå i dag! Jag tycker Högni Hansson verkar ännu intelligentare än vad jag trodde, och jag har redan tidigare haft stort förtroende för Högni Hansson.
Smyganslutningen av Sverige till NATO tar allt märkligare uttryck. Det visar sig att Försvarsmakten också vill att Sverige ska ställa upp med flottstridskrafter och flygstridskrafter i NATO:s insatsstyrka. Det handlar alltså inte om att ställa upp under FN mandat, det kan mycket väl handla om rena NATO-aktioner. Bland de som förespråkar en svensk anslutning till NATO brukar hävdas att det kalla kriget är över och det alltså inte finns någon konflikt att vara neutral i. Men det ska då påpekas att Sverige var neutralt och alliansfritt redan innan NATO bildades. Den svenska alliansfriheten handlar alltså inte om NATO kontra Warszawa-pakten. Den handlar om alliansfrihet - alltid. Och det synsättet är lika giltigt i dag som för 20 år sedan eller 50 år sedan eller..... Smyg inte in Sverige i NATO!
Morgonens resa till Helsingborg tog lite längre tid än normalt. Tåget brukar ta 25 minuter, men i dag blev det stopp i Påarp. Efter en tid fick vi besked om att ett godståg fastnat i en backe vid Ramlösa (är där kuperat?) så vi kom inte vidare. Bussar var rekvirerade så det var bara att stiga ur tåget och ställa sig att vänta på en buss medan tåget återvände till Åstorp. Efter en tid kom godståget och passerade förbi medan vi fortsatte att vänta på en buss. Lyckligtvis var det ju skönt väder så man led ju ingen nöd. Efter dryga 45 minuters väntan på busshållplatsen (då hade dessutom skaran ökats på med de som skulle med tåget en halvtimme efter vårt men som ju aldrig dök upp) kom det 1 (en) buss. Men i den fick ju inte alla plats. Men några minuter senare dök Pågatåget som gick en timme senare upp så det blev allmän rusning bland alla oss som inte fick plats i bussen över till andra sidan igen för vidarebefordran stående till Helsingborg. Ankomst ganska exakt en timme för sent. Det goda är att Skånetrafikens garanti innebär en gratis dagsbiljett som kompensation. Den kan vara bra att ha för en utfärd någon gång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar