Min högt ärade generaldirektör (Curt Malmborg) och styrelseordförande (Inger Efraimsson) har skrivit ett debattinlägg på DN Debatt om den nya Försäkringskassan. Rubriken är att Försäkringskassan måste göras om från grunden. Och till en början så konstaterar man att våra försäkrade (det är så vi kallar våra kunder) är inte nöjda med oss. Man kommer inte fram till den man vill prata med. Man får vänta på sina pengar. Blanketterna är för svåra att fylla i. Man vill ha en personlig handläggare som man kan nå. Tack vare högeralliansregeringen kommer personalen att minskas. Besked om detta kommer om några veckor. Hur har man då tänkt att vi ska bli bättre, till en lägre kostnad?
Enklare blanketter ska det bli. Det har man pratat om under alla de snart 33 år jag jobbat på Försäkringskassan. Och visst har en del blivit enklare. Men man kommer aldrig att kunna skapa en enkel blankett för att söka en förmån. Den enklaste, som bara innehåller tre frågor är inte möjlig. De tre frågorna skulle då vara, vem är du, vad vill du ha, hur ska vi betala ut pengarna? Men lycka till! Satsningen på Internet som utlovas är helt OK, och riktig. Men det får inte vara som det börjar bli, att den som inte har / inte kan / inte vill utnyttja Internet slängs i sjön. När man berättat för en försäkrad för femte gången att den informationen kan du enklast hitta på Internet och svaret är att jag har inte Internet och nämner du Internet för mig en gång till så spränger jag huset i luften, då skäms man. Gör det möjligt att utnyttja Internet, men glöm inte bort de som saknar möjligheten. Dom finns också, och vi är på väg att glömma dom.
Men den största lögnen i GD:s debattinlägg det är när han berättar om produktionscenter och telefonikundtjänst. Vi som jobbar med vad man kallar massärenden (det är t.ex.Föräldrapenning) ska helt enkelt gömmas undan från våra försäkrade på ett fåtal produktionscenter i landet. Där ska vi få jobba ostört från försäkrade som ringer och stör oss. Dom ska tas om hand av en telefonikundtjänst för hela riket. Alla de som vill ha sin handläggare att prata med kan glömma det. Alla vi som jobbar på Försäkringskassan just för kundkontakterna kan glömma det. Och dessutom visar tyvärr erfarenheterna från Skånes omorganisation som gjordes för en tid sedan att en inriktning på den inslagna centraliseringsvägen dessutom inte är effektivare - tvärtom.
Så om ni alltså är missnöjda med Försäkringskassan i dag - bara vänta, det kommer att bli värre!
Undrar förresten varför inte produktionsdirektör Maivor Isaksson fick skriva under debattinlägget? Det är ju hon som ligger bakom centraliseringstankarna. Eller hon göms undan sedan hon gjorde bort sig i Jämtland?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar