Visar inlägg med etikett Tillfälliga uppehållstillstånd. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tillfälliga uppehållstillstånd. Visa alla inlägg

fredag 19 juni 2020

Internationella flanerardagen

» Visa ansvar

I morgon är det Världsdagen för flyktingar. I går berättade FN:s flyktingorgan UNHCR att närmare 80 miljoner människor i dag befinner sig på flykt runt vår jord. Det är en procent av hela jordens befolkning. 80 miljoner är ungefär lika många som bor sammanlagt i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Island, Estland, Lettland, Litauen, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Österrike och Schweiz.

UNHCR
Det är en fördubbling av antalet flyktingar på 10 år. 30 miljoner av dessa flyktingar är barn. Till stor del lever man under vidriga förhållanden i stora flyktingläger utan någon som helst framtidstro.

Vad gör vi då i Sverige? Jo vi diskuterar hur vi ska sätta ett tak på hur många flyktingar vi ska ta emot. Ett MYCKET lågt tak. När taket har uppnåtts ska vi antagligen stänga gränsen. Sverigedumokraterna vill helst att vi ska minska antalet flyktingar som redan finns här genom att skicka iväg dom. Den lilla rännil av dessa 80 miljoner flyktingar som lyckas ta sig till Sverige granskas allt hårdare. Genom nyckfulla beslut skickar vi tillbaka flyktingar till världens farligaste länder. Länder som vi avråder från att man reser till. Men människor som flytt därifrån skickas tillbaka dit för att vi ska sända signaler om att inte söka sig till Sverige.

Flyktingar som trots allt får uppehållstillstånd ska bara få tillfälliga sådana för att markera att vi inte vill ha dom här i Sverige. Ett förhållande som naturligtvis gör att dom inte bryr sig om att etablera sig i Sverige eftersom vi talar om för dom att dom ska bara få stanna här några år. Tillfälliga uppehållstillstånd är ett sätt att tala om för flyktingar att dom inte ska etablera sig i Sverige, inte lära sig språk, inte skaffa jobb osv.

Men däremot exporterar vi villigt vapen till världens krigshärdar. Vi måste ju leva! Den växande skaran flyktingar kan bo i enorma flyktingläger i grannländerna. Det är bättre att dom tar hand om dom än att vi ska behöva dras med dom.

Svensk flyktingpolitik har utvecklats till en skam! Bara för att många andra länder uppför sig skamligt så ska Sverige också göra det tycks man resonera. SKÄMS!

Läs:
Ny rapport: 80 miljoner människor på flykt i världen. - SVT

lördag 3 november 2018

På flykt

» Om flyktingar och uppehållstillstånd

Jag såg lite statistik som förvånade mig. I en artikel i Svenska Dagbladet så ser jag att FN beräknar att ungefär 259 miljoner människor i dag befinner sig på flykt. På flykt från allt, från svält, krig och våld, politisk förföljelse, brist på jobb eller naturkatastrofer. Tänk på den siffran ett litet tag till. I Sverige bor 10 miljoner människor. Det är alltså nästan 26 Sverige som befinner sig på flykt. Det motsvarar en tredjedel av hela Europas befolkning. Dom som kommer till Sverige är alltså en rännil. De som kommer till Europa är en bråkdel av alla dessa flyktingar. De flesta befinner sig på flykt i hemlandet. Det är bara en liten andel av alla de flyktingar som lämnar det egna landet som inte stannar i enorma flyktingläger i grannländerna.

FN räknar med att klimat, naturkatastrofer, torka och svält kommer att innebära att antalet flyktingar ökar ytterligare. Men Europa bygger murar så att dom inte kan ta sig hit. USA ska rent fysiskt bygga murar för att förhindra att dom kan ta sig dit. Hur mycket pengar, resurser och bekvämlighet är vi villiga att offra för att förhindra att antalet flyktingar fortsätter att öka och så att alla dessa miljoner kan få en dräglig tillvaro i närområdet?

Festung Europa
I en annan artikel i Dagens ETC läser jag om antalet beviljade uppehållstillstånd i EU-länderna. 4% av de förra året beviljade uppehållstillstånden inom EU (130.000) står Sverige för. Italien 187.000 (6%), Spanien 231.000 (7%), Frankrike 250.000 (8%), Storbritannien 517.000 (16%), Tyskland 535.000 (17%). Det är alltså en bråkdel som kommer till Sverige. Kan ni gissa vilket EU-land som beviljade flest uppehållstillstånd under 2017? Ett diplom till den som svarat rätt - utan att ha läst uppgiften på annat håll. Flest uppehållstillstånd inom EU, 683.000 eller 22% av alla var det Polen(!) som beviljade. Kunde ni gissa det?

Kanske är det så att den andra tabellen som visade var dom kom ifrån som ger en förklaring. Från Turkiet kom 67.000, från Brasilien 68.000, från Irak 70.000, från Afghanistan 87.000, från Marocko 108.000, från USA 147.000, från Indien 163.000, från Kina 193.000 och från Syrien 223.000. Men i den absoluta toppen låg Ukraina med 662.000 beviljade uppehållstillstånd.

Vi kan alltså konstatera att en mycket stor andel av de uppehållstillstånd som beviljas inte ges till flyktingar, det är uppehållstillstånd för att arbeta. Uppenbart är att så många polacker har rest till andra EU-länder för att jobba och tjäna pengar, så Polen får importera arbetskraft från Ukraina!

Och när jag har ämnet Uppehållstillstånd uppe. Hur kan svenska myndigheter inbilla sig att den som bara får ett tillfälligt uppehållstillstånd ska satsa allt på att etablera sig i Sverige och integrera med det svenska samhället. Genom att bara bevilja tillfälliga uppehållstillstånd till flyktingar så berättar vi ju att det är inte meningen att de ska stanna här i Sverige. Systemet med tillfälliga uppehållstillstånd motverkar ju hela syftet. Det är en skam! Rättning tack - NU!

tisdag 7 augusti 2018

Moderutter

» Tobias Billström

Tobias Billström är den moderat som av partiledningen fått i uppdrag att locka till sig väljare från den sverigedumokratiska svansen. Just nu strör han debattinlägg omkring sig med försök att locka till sig främlingsrädda väljare till det moderata partiet. Det finns moderater som bedriver sina egna personliga främlingsfientliga kampanjer. Hanif Balis mer eller mindre lögnaktiga twittrande är något som den officiella moderata ledningen låter fortsätta så länge inte publiciteten blir allt för negativ. Ann Heberleins privata kampanj för att locka till sig de främlingsrädda blir oftast ganska pinsam.

Luften går ur moderaterna
Tobias Billströms senaste alstret (Tobias är gruppledare för den moderata gruppen i Riksdagen) hittade jag hos Expressen. Under rubriken Minska mottagandet – och skärp kraven kräver Tobias dels att kraven på flyktingar och invandrare ska skärpas. Det är skärpta krav på svenskkunskaper och försörjning och andra tecken på integration. Samtidigt kräver Tobias att flyktingar även i fortsättningen bara ska få tillfälliga uppehållstillstånd.

Samtidigt som vi alltså ska ställa högre krav på att man ska integreras i det svenska samhället så ska vi tala om för flyktingar att dom ska inte stanna i Sverige utan får bara stanna några år. Att inte Tobias Billström är så intelligent att han begriper att frågan om tillfälliga eller permanenta uppehållstillstånd ju är en förutsättning för integration säger egentligen allt om Tobias Billströms agenda. Den flykting som får besked om att han bara får stanna tillfälligt lär ju inte vara allt för intresserad av att integreras i det svenska samhället. Medan däremot den som får veta att nu får du stanna i Sverige resten av ditt liv omedelbart ju får anledning att bli integrerad också.

Alla din främlingsrädda / främlingsfientliga debattinlägg som du sprider ut just nu Tobias har till syfte att rädda tillbaka väljare från den sverigedumokratiska svansen genom att berätta att Moderaterna kan vara lika främlingsfientliga som Sverigedumokraterna. Han krattar manegen för en Högerkoalition efter valet!

lördag 2 juni 2018

Socialdemokrati?

» S, partiet som satsar på M

Partiet S är naturligtvis Socialdemokraterna. Men M:et står inte för Moderaterna om nu någon trodde det. M:et står för Masochism, självplåga. Det Socialdemokratiska partiets sätt att bedriva valrörelse påminner än så länge om någon som älskar att plåga sig själv. Man får lätt intrycket att det Socialdemokratiska partiet faktiskt inte vill vinna valet. Än så länge gör man ju exakt det som Sverigedumokraterna vill att partiet ska göra. Man berättar för de svenska väljarna att vi har själva haft fel medan Jimmie Åkesson och Sverigedumokraterna har haft rätt. Det är pinsamt att se och höra.

Sosseros
Ett parti i regeringsställning har som uppgift i valrörelsen att berätta om allt som går bra i samhället. Uppdraget är att skryta över vad man uppnått och berätta om mer av samma medicin som man vill införa. Det parti som sitter i regeringen ska ju berätta om allt det positiva. Den svenska ekonomin rullar på i högsta fart. Aldrig någonsin har en så stor andel av svenskarna haft ett jobb att gå till. Kriminaliteten går faktiskt ner. De flesta svenskar har fått det klart bättre under de gångna åren.

Oppositionens uppgift är däremot att berätta om alla problem. Man ska berätta om allt man tycker går åt fel håll. Man ska utlova att vända på skeppet i en annan riktning. Det är just detta som den borgerliga oppositionen gör. Det är också detta högerpopulisterna i Sverigedumokraterna gör. Det är ju deras uppgift.

Men vad gör då Socialdemokraterna?

Man håller knäpptyst om allt som uppnåtts. Istället håller man på med någon form av masochistisk självplågande förändring av partiets traditionella politik. Det är obegripligt! Vill du förlora valet Stefan Löfven?

Det är en skam att höra ledande socialdemokrater uttala sig nästan främlingsfientligt. Att sätta olika svaga grupper emot varandra. Att samtidigt som man kräver av flyktingar att dom måste integrera sig i det svenska samhället så talar man om för dom att dom bara får stanna några år genom att bara ge tillfälliga uppehållstillstånd. Vem vill integrera sig i sitt nya land om landet samtidigt berättar att man får inte stanna kvar? Hur f-n tänker ni?

Socialdemorkaterna

Det är dags för Socialdemokraterna att föra en socialdemokratisk politik. Byt ut de som kallar sig Sossar men är något annat! Sätt stopp för sverigedumokratiseringen!

fredag 23 oktober 2015

Veckoslut

» Högerterrorismen slår till

Älska din medmänniska istället
Det står nu helt klart att Anton Lundin Pettersson begick ett av de värsta terroristattentaten (fast SÄPO tycker annorlunda) i Sveriges historia när han attackerade en skola och mördade flera personer och skadade ytterligare. Det står också klart att terrorattentatet var föranlett av rasistiska och högerextrema åsikter. Han hade ingen egen koppling till Kronans skola i Trollhättan utan hade uppenbarligen valt ut skolan eftersom där gick många invandrare. Det står också klart att han valde ut barn med mörk hudfärg och skonade vita barn. Och av ett efterlämnat avskedsbrev motiverar han sin terrorattack med: - "måste göra nåt åt invandringspolitiken" och visar samtidigt att hela terrordådet var planerat. Den elevassistent som mördades hyllas i dag som en hjälte sedan det står klart att han, Lavin Eskandar, offrade sitt liv för att skydda barn som attackerades. Att gå in och läsa kommentarer till händelsen och mediabevakningen av händelsen på olika extrema hatsajter gör att jag undrar över mänskligheten. Att läsa hur människor hyllar terroristen som en hjälte, beklagar att inte fler dog eller helt enkelt bara försöker förminska händelsen är vidrigt.

Den Sverigedemokratiska svansen är det största hotet mot den svenska demokratin. Sverigedemokraterna har officiellt beklagat händelsen i Trollhättan, men samtidigt fortsätter man att mer eller mindre uppmana till andra terrorattacker. Uppenbarligen anser man inom Sverigedemokraterna inte att tillräckligt många flyktingboenden har brunnit än. På sin hemsida publicerar SD i Lund kartor och adresser till eventuella planerade flyktingboenden. Men det är naturligtvis inte för att dom ska brännas ner...

» En kompromiss

Stefan Löfven begrundar
De båda Rödgröna regeringspartierna och de fyra borgerliga partier som tidigare utgjorde Högeralliansen har kommit överens om ett antal åtgärder för att försöka få kontroll över den stora mängd flyktingar som just nu kommer till Sverige. Sverigedumokraterna var inte inbjudna, och det var nog ett vettigt beslut. Dom har bara en lösning på alla problem. Stäng gränsen och släng ut alla invandrare! Sedan kvittar det vilket problemet är. Vänsterpartiet deltog i samtalen, men tyckte tydligen att slutresultatet blev lite för mycket. Bland de positiva delarna ingår att Sverige ska kräva att alla EU-länder ställer upp. Vi ska också få en lagstiftning som gör att ALLA kommuner måste ställa upp. Detta mottogs naturligtvis inte positivt i moderatghetton som Vellinge. Det var inget annat att vänta, dom har alltid velat smita undan. Men, det finns också delar som inte är lämpliga som tillfälliga uppehållstillstånd för att ta ett exempel. Hur som helst, i en kompromiss får man ge och ta.

» En skamfläck i den socialdemokratiska historien

Håkan Juholt och min mamma
Det socialdemokratiska partiets behandling av Håkan Juholt är en skamfläck i partiets historia. Uppenbart var att stora grupper inom partiets högerflygel var villiga att riskera att offra hela partiet för att göra sig av med Håkan Juholt, som upplevdes som allt för vänster av högerflygeln. Baktalandet, förräderiet och konspirationerna för att bli av med honom är en skam som kommer lämna ett unket minne under lång tid framåt. Håkan Juholt har nu valt att lämna riksdagen vid riksdagsårets slut. Och i en noga utvald medietaktik väljer han att meddela detta genom en intervju i Dagens ETC för att därefter stänga av telefonen. Med stöd istället för förräderi hade Socialdemokratisk politik kunnat bli något under Håkan Juholt. Men det ville inte partihögern! Bilden visar Håkan Juholt på besök i mitt Åstorp samtalande med min mamma.

tisdag 8 september 2015

Om stora och små problem

» Säg Nej till Tillfälliga Uppehållstillstånd

Visa hjärtat
Bland annat Moderaterna under Anna Kinberg Batra vill införa ett system i Sverige med Tillfälliga uppehållstillstånd. Ett bevis för att Moderater ofta pratar utan att tänka efter före. I en ideal värld lägger vi oss inte i om jag flyttar från Kiruna till Åstorp eller om jag flyttar från Bagdad till Åstorp. Nu lever vi ju inte i denna ideala värld vilket gör att ett sådant system inte skulle fungera i praktiken. Att införa ett system där man talar om för någon att du får lova att bo i Sverige - några år. Sedan kanske vi skickar tillbaka dig igen. Efter kanske 3-4 år när hen lärt sig svenska, skaffat vänner osv så meddelar vi att nu är det slut, du ska flytta tillbaka. Ut med dig! Det är inte värdigt ett civiliserat samhälle. Att jag funderar över detta är eftersom jag precis deltagit i att skicka hem en man till sitt hemland efter att ha vistats 8 år i Sverige. Pratar bra svenska och vet precis hur det svenska samhället fungerar. Att införa ett system där denna typ av behandling är en planerad del av systemet är inhumant - och ett ganska typiskt moderat sätt att fundera. Säg Nej till Tillfälliga uppehållstillstånd.

» Alan-effekten

Kent Ekeroth - Sverigedemokraterna
Det går ganska fort. När svenska folket får se med egna ögon vad flyktingkatastrofen handlar om så minskar underlaget för de människofientliga och rasistiska Sverigedemokraterna. Enligt en undersökning gjord av Sifo har antalet svenskar som tycker att vi ska ta emot färre flyktingar märkbart minskat samtidigt som de som tycker att vi måste ta emot fler flyktingar märkbart ökat på kort tid sedan flyktingkatatrofen fått mer tydliga ansikten. Enligt Sifo är det mycket ovanligt att opinionen så märkbart förändras på så kort tid. Sedan finns naturligtvis sådana som den järnrörsbeväpnade Sverigedemokratiska politikern Kent Ekeroth som fortsätter att glädjas åt de flyktingar som dör på vägen och som hyllar den ungerska politiken. Det är en otrolig skam för den svenska demokratin att denna representeras av en man som Kent Ekeroth.

» Om att leva med migrän

Jag läste i Aftonbladet i går ett citat från professorn i internmedicin vid Lunds universitet, Lars Edvinsson:

- "Skillnaden är att du har migrän hela livet, inte som stroke, demens, infarkt, cancer etcetera bara mot slutet av livet."

Ont i huvudet
Det handlade om oss 1,6 miljoner svenskar som lider av folksjukdomen migrän. Jag har mycket lindrig migrän. Det är många år sedan jag tvingades stanna hemma från mitt jobb pga migrän. Ibland är det kanske till och med min omgivning som lider mest när jag har ett anfall. Jag känner mycket starkt för de som kanske regelbundet tvingas ligga i en säng i ett mörkt rum överkänslig för både ljus och ljud. Jag har haft kortare tendenser i den riktningen och kan i viss mån föreställa mig hur det är att vara i den situationen regelbundet. För min del yttrar det hela sig oftast som en lätt malande huvudvärk som kanske pågår några timmar. Men inte värre än att receptfria värktabletter, och kanske lite vila eller en promenad i frisk luft, kan råda bot på det. Ofta föregås det av olika förvarningar som en form av "blixtar" i synfältet eller att jag kanske under någon minut mer eller mindre förlorar synen i ett "grått töcken" på i princip vänsterögat. Eller kanske ett kort anfall om fysisk eller "psykisk" yrsel under någon minut. Det går att leva med, och i allmänhet utan att ens stoppa i mig några piller. Och som sagt, kanske lider familjen mer än jag själv. Jag inbillar mig att jag nog inte är allt för trevlig alltid.

Jag har levt med det här sedan jag var barn. Då började det ofta med att jag inte kunde somna på kvällen och under natten kom huvudvärken och på morgonen kom kräkattackerna. Och sedan framåt förmiddagen var det hela över. Så småningom kom jag underfund med att mycket mörk choklad var inte lämpligt. Att knapra i sig en stor kaka mörk blockchoklad var en ganska säker metod att provocera fram en attack. 1989 besökte jag under några veckor Kina. Och en bydoktor där duttade några droppar från en mycket starkt luktande vätska i ansikten på mig, något som skulle vara bra mot migrän. Den omedelbara effekten var min allra första attack av att förlora synen på vänsterögat. En attack som varade flera minuter och gjorde mig totalt vettskrämd. Jag tror aldrig jag varit så vansinnigt livrädd i hela mitt liv. Sedan dess har den typen av attacker kommit regelbundet, samtidigt som jag tror att själva huvudvärken varit lindrigare. Kanske skulle jag fortsatt att använda den lilla glasflaskan som jag hade hunnit köpa för en spottstyver innan attacken kom? I dag är min största ilska att min hemorts privatiserade apotek inte längre har dom bästa receptfria värktabletterna i sortimentet längre. Dom får väl inte plats för alla skönhetsmedel, naturpreparat och hudvårdskrämer och annat som väl lönar sig bättre. Lyckligtvis finns det fortfarande kvar seriösa Apoteket AB på andra orter. Jag har samtidigt skurit ner förbrukningen rejält. Jag har för många år sedan varit i situationen att jag blivit tablettberoende. Ny pilla varje dag, till slut huvudvärk varje dag i ren abstinens. Jag tog mig ur, och vill inte in igen. Alltså är jag försiktig.

Men som sagt. Jag lider verkligen med er som har rejäla migränanfall regelbundet. Jag vill inte byta plats med er, och försöker tänka på detta när jag själv gnäller över mina lindriga anfall.