fredag 26 juni 2026

Värme och slöseri

» Värmerekord som spön i backen.

Nere i Europa har det satts nya värmerekord på löpande band. En extra tidig värmebölja har till delar lamslagit delar av främst Västeuropa. Skolor har fått hålla stängt. Människor har uppmanats att dricka mycket. Samtidigt har alkohol förbjudits i en omfattning som man inte trodde skulle ske.

I Frankrike har ett antal kärnkraftsreaktorer fått stänga ner. Kylvattnet som ska förhindra en härdsmälta klarar inte av att hålla värmen nere. Reaktorerna har alltså fått stängas ner av säkerhetsskäl pga rekordvärmen i värmeböljan. Flera hundra människor har dött som en direkt följd av värmen.

Nu är den på väg hit! Jag hatar värmen! Min son och jag gjorde en utflykt till Lund under eftermiddagen. Den behagligaste stunden var resan med Pågatåget Åstorp - Lund och tillbaka med en fungerande AC som höll temperaturen på en behaglig nivå i tåget. På promenaden handlade det om att välja rätt sida av gatan, dvs den sida där det var skugga eller svalkande träd. Vi gick bland annat en runda i Botaniska Trädgården och kunde konstatera att växthusen fortfarande håller stängt. Dom har under lång tid hållit på med utbyggnad och renovering. Det är annars en vidunderlig upplevelse att gå runt i växthusen där. Fast värmen behövs det inga växthus för att uppnå just nu. Men kanske luftfuktigheten inte räcker trots allt.

Solen gassar
Hemkomna kunde jag konstatera att termometern som anges på en tablå innanför porten berättade att det var 31 grader. På den egna balkongen var det dock då "bara" 29 grader. Och inomhus 27 grader. Jag såg att man rekommenderar max 26 grader inomhus. Men svenska hus är byggda för att hålla värmen inne och kylan ute. Inte tvärtom. Vi får börja tänka om när vi bygger.

Men detta är ju inget mot de temperaturer som gäller lite längre ner söderut. Tyvärr "lovar" man ännu varmare temperaturer i morgon här i Sverige, och sannolikheten att Skånes värmerekord slås imorgon är stora. Jag hatar värmen! Jag får huvudvärk, blir på dåligt humör och hela kroppen kliar. Jag är innerligt glad över att jag trots allt bor här i Norden och inte längre ner i Sydeuropa.

Jag är uppvuxen med föräldrar som älskade att åka ut och resa. Att åka runt i länder och uppleva olika kulturer. Även om jag idag inte lockas av att ut och resa så är jag tacksam för allt jag fått uppleva genom mamma och pappa. Det handlade om att uppleva Kina t.ex. Det har nog varit de flesta länder i Europa och Israel. Och nu kommer jag till det här med värmen. En av dessa resor med mamma och pappa var en resa med Transsibiriska järnvägen. Dock "bara" halvvägs från Moskva till Irkutsk vid Bajkalsjön. Mamma och pappa gjorde strax efter en resa hela vägen till Beijing i Kina. Men vår hemresa från Irkutsk gick med flyg med besök i Tashkent och Samarkand i Uzbekistan. Och där var det värmebölja då. Temperatur på upp till 40 grader, något som var direkt vidrigt. Upplevelsen var inte positiv och jag tror att detta skrämt bort mig från att senare åka till "varmare länder".

Jag hatar värmen!

Kanske är det därför jag är extra kritisk till att vi i Sverige (och på många håll i världen) inte tar Klimatkrisen på allvar. På många håll i världen görs det inskränkningar. Många storstäder runt om i världen försöker begränsa biltrafiken och planterar istället träd och grönska som sänker temperaturen. Man underlättar för cykling istället för bilar. Men sådant passar inte stora delar av de styrande i vårt land. Här satsar man istället på att bibehålla vårt beroende av oljan och bensinbilar. Våra styrande är livrädda för att införa åtgärder mot bilismens utsläpp t.ex. Eller flyget… Det är inte en tillfällighet att utsläppen från transportsektorn i Sverige ÖKAR! Vi MÅSTE ju ta bilen även om bara ska några hundra meter. Och vi MÅSTE ju ta vår flygsemester till "värmen" minst en gång om året.

Klimatkrisen är här! Det får konsekvenser, inte bara i form av värme utan också t.ex. stigande havsnivåer osv. Men vi (och på många andra håll) blundar. Något behöver kanske göras, men det får ju inte gå ut över min personliga bekvämlighet och nöje. Det får absolut inte kosta!

Många politiker vill inte ens erkänna klimatkrisen. Experter, forskare och vetenskapsmän pratar bara strunt. Det gäller allt från Jimmie Åkesson till Donald Trump!

Men klimatkrisen är här - NU!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Om slöseri.

Jag läser att bara under de första dagarna av de israeliska och amerikanska bombattackerna mot Iran släpptes sammanlagt 92 ton koppar, mer än 2 ton kobolt, 24 ton titan, 137 ton neodym och 12 ton volfram samt en massa andra "sällsynta" metaller över Iran i form av bomber osv. Allt metaller som det råder brist på och världen är beroende av. Totalt har USA lagt ner 72 miljarder dollar på kriget påstås det.

Ibland finns det slantar... Men vapenindustrin är väl i varje fall lyckliga som nu får fylla på förråden.

Inga kommentarer: