lördag 18 maj 2019

Bensinuppror 2.0 vs 3.0

» Ett bra sätt att protestera?

Jag var med min ena son och dotter i Helsingborg på eftermiddagen. Det tar mindre än en halvtimme med Pågatåget och så är man inne i Centrum på direkten. När vi gick nedför Landborgen bredvid Hälsovägen reagerade jag på att en massa bilar körde och tutade. Det verkade vara kö i backen upp så först trodde jag det var idioter som tutade för att det var kö. Men så såg jag att det var bilar på väg ner också som tutade. Sedan funderade jag på om HIF skulle spela fotboll, men så verkade det inte vara när vi tidigare hade gått förbi Olympia. Till slut bestämde jag mig för att det var de vanliga idioterna!

Bensinupproret 2.0 ute och demonstrerar
Rakt genom Helsingborgs Centrum går nämligen vad som påminner om en motorväg, Järnvägsgatan / Drottninggatan, där naturligtvis alla bilister måste köra. En varm fin dag kan man se hur grabbarna med sina fina sportbilar i princip kör fram och tillbaka för att visa upp sig utefter stråken vid Drottninggatan. Alla dagar har vi gänget som vid varje trafiksignal måste trycka gaspedalen i botten för att visa för alla oss andra hur maffig deras motor kan låta. För att inte tala om alla motorcyklister som trots problem med ljuddämparen måste köra runt i centrala staden - fram och tillbaka.

Men, nu när jag kommit hem efter en bekväm hemresa med Pågatåget så har jag förstått vad det handlade om. Det var ju sympatisörer till det s.k. "Bensinupproret 2.0" som var ute och demonstrerade. Och det är ju verkligen ett effektivt sätt att protestera mot att bensinpriset är så högt att man inte har råd att köra med bilen att köra runt fram och tillbaka med bilen och tuta så att det blir extra långa köer. På en del andra håll i landet har man tydligen varit ute och blockerat rondeller och liknande. Bensinupproret 2.0 har naturligtvis sin fulla rätt att demonstrera och framföra sin åsikt. Men, att köra fram och tillbaka med bilen för att protestera mot att man inte har råd att köra med bilen tycker jag liksom är ett lite udda sätt att framföra sin åsikt.

Personligen har jag mycket liten sympati för de här protesterna. Visst har priset gått upp extra mycket just nu. Detta beror främst på två saker. Den svenska kronan har fallit under en tid. Valutan går upp och ner, men på senare tid har kronan fallit. Och eftersom oljepriset sätts i dollar innebär detta att oljeprodukter stiger i pris räknat i kronor. Att kronan fallit i kurs beror till största delen på den extremt låga räntan i Sverige (minusränta...) vilket i sin tur beror på att inflationen (prisstegringarna rent allmänt) i Sverige är för låga. En viss inflation är nämligen det ideala. 2% har man satt som mål. Att vi har så låg inflation och att den inte tar fart trots den låga räntan beror på att löneökningarna i Sverige är på tok för låga.

Bilolycka
Ett annat skäl till att bensinen går upp är att oljepriset rent allmänt i världen stiger. Att oljepriset stiger beror främst på att USA satt två stora oljeexportörer i blockad, Iran och Venezuela. När det blir mindre olja ute på marknaden stiger priset. Så lätt är det!

För övrigt är alltså bensinpriset inte extremt högt i just Sverige. Våra grannländer har i princip ännu högre pris liksom många andra länder i Europa. De beräkningar som gjorts över hur stor andel av våra samlade inkomster som vi måste lägga på just bilåkandet visar att andelen faktiskt på lång sikt sjunker. Men bensinpriset går upp och ner beroende på många olika faktorer. Just nu har det gått upp, men bensinbolagen har aviserat att det kommer att sänkas om ett tag.

Men, männen bakom Bensinupproret 2.0, drömmer naturligtvis om att protesterna ska utvecklas som i Frankrike (där priset är ännu högre...). Där har dock protesterna kommit att handla om annat än bensinpriset. Dessutom verkar proteströrelsen delvis ha tagits över av mer eller mindre suspekta politiska rörelser på högerkanten som vill protestera för protesterandets egen skull. Även här i Sverige har Sverigedumokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna försökt att dra politiska poänger på protesterna och satsat kampanjpengar på att driva frågan och värva medlemmar till upproret. Däremot är dom inte villiga att sänka skatten på drivmedel. Så långt är man inte villiga att sträcka sig.

Biltrafikens offer
Nä, det är nog bara att acceptera att vi får leva med dyrare bilresor. Jag är medveten om att det finns stora grupper som har mycket svårt för att klara sig utan bilen. Men, jag är också övertygad om att en ännu större andel av alla bilar som rullar på vägarna faktiskt inte är nödvändiga utan handlar om bekvämlighet och lathet. För att inte tala om status! Det ska påpekas att enligt Bilprovningens statistik så är det bilarna i Stockholm som rullar de längsta sträckorna. Och jag tror faktiskt att många av dom milen egentligen inte är nödvändiga. Ställ krav på fungerande kollektivtrafik och se till att det är ekonomiskt fördelaktigt att utnyttja kollektivtrafiken.

Jag må vara lyckligt lottad, men jag har klarat mina 66 år än så länge utan någon bil. Jag är lyckligt lottad som bor på en ort med järnvägsförbindelse. Dessa järnvägsförbindelser har varit mycket bättre en gång i tiden. Under åren är det många järnvägssträckor som lagts ner och som rivits upp. Och detta pågår faktiskt fortfarande på flera håll i landet. Här i Skåne har man dock på senare år trots allt förbättrat tågförbindelserna. Om några år får vi i Åstorp tillbaka våra direkttåg till Malmö. Men det är långt kvar till när jag var barn och från Åstorp kunde åka direkt tåg till Örkelljunga-Markaryd, Hässleholm-Stockholm, Lund-Malmö, Helsingborg-København, Höganäs-Mölle och Ängelholm-Göteborg. Detta förutom direkta vagnar i en del av dessa tåg som gick utomlands till Oslo, Narvik, Moskva, Berlin, Hamburg, Rom, Paris och Amsterdam osv.

Men sedan kom bilmaffian och lade ner järnvägslinjer och flygmaffian och lade ner ännu fler förbindelser. Men, som sagt, jag har klarat mig utan. Jag har sett till att ha jobb dit jag kunnat cykla på orten eller pendla med tåget när jag jobbat på annan ort. Jag är dock medveten om att inte ALLA är så lyckligt lottade. Men många fler kunde vara det om dom velat.

Själv har jag lite mer sympati för Bensinupproret 3.0!

Inga kommentarer: