måndag 26 maj 2014

Fem rätt och ett totalt fel

Jag skäms: Gratistidningen Metro konstaterar att det blev 3 rejäla vinnare och 3 rejäla förlorare i gårdagens EU-val. Och jag känner glädje och tillfredsställelse över 5 av dessa 6 resultat. Moderaterna gör sitt sämsta val sedan någon gång på 70-talet - och det gläder väl de flesta. Om det beror på att svenska folket tröttnat helt på Moderaterna, om det beror på att toppnamnet Gunnar Hökmark var ännu tråkigare än jag trodde eller om det helt enkelt beror på att ett antal Moderatväljare valt att rädda Kristdemokraterna och Centern, det vet vi inte. Det är nog en kombination av alla tre faktorerna. 13,6% (-5,2 sedan förra EU-valet)! Men vi kan väl glädjas.

De stora EU-entusiasterna i Folkpartiet var nästa stora förlorare. Och återigen kan vi känna en stor glädje. "Tanten" hjälpte inte! Och det känns egentligen härligt. Nu fick faktiskt Folkpartiet mer stöd än i "riktiga" valet, 10,0% (-3,6 sedan förra EU-valet). Och det förklaras väl av att man faktiskt är det enda parti som vågar (och det ska dom ha heder för) vara mer eller mindre oreservationslöst positiva till EU-experimentet.

Den tredje stora förloraren var verkligen Piratpartiet. Dom har gjort sitt i den svenska politiken tror jag. Och i varje fall jag kommer inte att sakna dom. Nu fick dom 2,2% (-4,9 sedan förra EU-valet). Enfrågepartier av den här sorten är också engångspartier.

Vem som är den stora vinnaren kan vi fundera över. Kanske är det Miljöpartiet som fick 15,3% (+4,3) och dom blev med den siffran faktiskt näst störst. Större än Moderaterna. Och de stora framgångarna var i storstäderna Stockholm och Göteborg. Och detta är faktiskt sensationellt. Det fanns undersökningar som visade detta redan innan valet, men jag trodde inte på det. Men det är väl inget annat att göra än att glädjas på Miljöpartiets vägnar.

Nästa stora vinnare var Feministiskt Initiativ som skrapade ihop 5,3% (+3,1). Något som är en stor framgång för Gudrun Schyman och Soraya Post. Men nu måste man bekänna färg i andra frågor också. Och DET är jag inte riktigt lika övertygad om kommer att fungera. Men vi kan väl glädjas i varje fall.

Men den tredje stora vinnaren gör att jag skäms! Jag skäms öronen av mig. Att Sverigedemokraterna skulle ta sig in i EU-Parlamentet är kanske inte förvånande. Och totalt 9,7% (+6,5) är väl egentligen ingen stor sensation. Men, som Åstorpare skäms jag öronen av mig. 21,4% fick SD här i Åstorp. 5 av deras 10 bästa kommuner ligger här i Nordvästskåne. 9 av de 10 bästa kommunerna för SD ligger i Skåne. Jag skäms, jag skäms öronen av mig. Vad har vi gjort för ont? Kan det finnas något samband med att vi i Åstorp också ligger på 10-i-botten när det gäller valdeltagande. Kanske ska vi som svenskar ändå glädjas över att SD:s 10% inte är så högt för halvnassepartierna som ju hamnat ännu högre i många EU-länder. Européer är överlag mycket kritiska till EU-projektet. Något som de etablerade politikerna och partierna inte verkar ha insett. Och det ger underlag för den här typen av vidrigheter. Kan vi hoppas att det är i dessa frågor som deras inflytande visar sig, inte när det gäller främlingsfientligheten och rasismen.

För övrigt kan vi notera att Centern (6,5%) och Kristdemokraterna (6,0%) lyckats bra med att mobilisera sina väljare. Och tror jag också, stödröstare från Moderaterna som satsat på att rädda deras mandat i EU-Parlamentet. Vänsterpartiet på 6,3% har bara haft mindre framgångar och Socialdemokraterna på 24,4% står helt stilla. Med all säkerhet har dom fått betala till Mp och FI. Totalt får de Rödgröna partierna 51,3% (om vi räknar in Feministiskt Initiativ hit) medan Högerblocket får 45,8% (och där räknar jag in Sverigedemokraterna). Alla ni som inte gick och röstade tycker jag ska fundera en gång till. Det är er frånvaro som gör det möjligt för extremisterna ute på högerflanken. Era uteblivna röster blev en indirekt röst på SD. Dock ska vi vara medvetna om att valdeltagandet i Sverige ligger högt jämfört med en stor del av våra EU-kollegor. Men tänk på detta till nästa "riktiga" val. Gå och rösta!

Inga kommentarer: