fredag 28 februari 2014

Om moral här och där

Tummen upp för Försäkringskassans GD: I dessa dagar när min gamla arbetsgivare i mer än 30 år, Försäkringskassan, ligger ganska risigt till när det gäller människors förtroende så kan det ju vara kul att ge beröm också. Min grundsyn när det gäller Försäkringskassan är att kritiken ofta träffar fel. I de flesta fall är det ju tyvärr personalen som hängs ut som känslolösa kräk när det snarare är de som beslutar om reglerna som är just detta. Det är den politiska majoriteten i Sveriges Riksdag som beslutar om de regler som ska gälla. Det är inom Socialdepartementet (under Moderata Socialutförsäkringsministern Ulf Kristersson) som reglerna utformas. Det är inte könslolösa kräk bland personalen som bestämmer vilka regler som ska gälla. Men det skulle handla om beröm till FK:s generaldirektör Dan Eliasson. I samband med att han på TV tittade på en debatt i TV där SD:s Jimmie Åkesson deltog twittrade han: - "Normalt håller jag mig till socförsäkringen. Men J Åkesson i debatt gör att jag kräks!" och följde lite senare upp med: - "En del tycker att GD ska vara tyst! Passar inte mig. Hatar rasism!" Dan, du är min idol. Om jag hade jobbat kvar på Försäkringskassan är det möjligt att jag hade kommit med en del kritik. Men jag har ju gått den motsatta vägen mot dig och är ju nu på din gamla arbetsplats Migrationsverket. Och kritiken mot dig där är ju trots allt inte allt för våldsam. Hur som helst, bra sagt Dan!

Om en medveten högerpolitik: Sedan 1991 till i dag har andelen fattiga bland sjuka, arbetslösa och pensionärer ökat från 6,2% till 30,2%. Och ökningen har accelererat på senare år. Och detta är naturligtvis en medveten politik från Högern. Medan pensionärer, sjuka och arbetslösa straffbeskattas, får sina ersättningar sänkta och i allmänhet försämras så har istället skatterna sänkts speciellt för höginkomsttagare. Det är de priviligierade i Danderyd och Vellinge som utnyttjar ROT- och RUT-avdrag. Den ökade "fattigdomen" är inte en konsekvens av den förda politiken, det är just detta som är målet med politiken. Läs gärna dagens ledare i Aftonbladet. Fast det tycker förstås inte Moderater. Och en ganska komisk debattartikel finns i dagens Aftonbladet från en Moderat som heter Jan Ericson och som uppenbarligen behöver nya glasögon. Och han får också ett snabbt svar från Ylva Johansson som borde samla in slantar till nya glasögon åt Jan Ericson.

Sanningen om slipsnissarna: Att bankerna saknar moral är väl en sanning som vi känner väl till. Den här notisen är väl egentligen bara ännu ett bevis.

Inga kommentarer: