torsdag 13 februari 2014

Om fiaskon, feminism och Tony

Om fiaskoreformer: Det blev ju lite debatt när dels snabbmatskedjan Max och dels Stockholms Läns Landsting gick ut till sina unga anställda och hotade med den stora Katastrofen som skulle inträffa om "Stora stygga vargen" (alltså en Rödgrön majoritet) skulle slopa den sänkta arbetsgivaravgiften för unga. Nu går bland annat Arbetsförmedlingen ut och bekräftar den rödgröna åsikten att skattesänkningen är en mycket dyr reform som i stort sett inte ger någon som helst effekt på ungdomsarbetslösheten. Och det är ju elakt av Arbetsförmedlingen, Riksrevisionen, Ekonomistyrningsverket och Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering att så uppenbart såga Anders Borgs gåvor till det svenska näringslivet.

Inte heller feminist: Jag har faktiskt äntligen hittat någon som gått ut till försvar för den gamla ölgubben Jens Spendrups tankar om feminism och kvinnlig kompetens. Blondinbella, även känd under namnet Isabella Löwengrip Spångberg, har gjort klart att hon inte alls är feminist eftersom detta står för "manshat". Och män hatar hon inte - eftersom dom står för de stora slantarna? Huruvida den goda Isabella håller med om att hon inte ställer upp för någon -ism alls vet jag inte. Men nyliberalism och kapitalism är väl trevliga -ismer enligt Isabella. Huruvida hon är ett exempel på att det inte finns kompetenta kvinnor eller om hon står för undantaget som bekräftar regeln framgår tyvärr än så länge inte av debatten. Men vi får kanske anledning att återkomma.

Vänliga Veckan: I dag ska jag vara vänlig mot Åstorps enda Riksdagsledamot. Tony Wiklander som representerar Sverigedemokraterna. Tony är aktuell i media i dagarna sedan han tvingats be om ursäkt för att ha ljugit om en örfil som en del av det interna partiarbetet inom SD. Och jag ska vara vänlig och ge Tony en komplimang för att han haft styrka att erkänna sin lögn. Vår reaktion i familjen när vi läste om Tonys senaste insats var att det varit tyst om Tony länge nu. I min ungdom när jag inledde en kortare politisk karriär var Tony Wiklander en av de ledande Socialdemokraterna. Efter en intern konflikt flyttade TW till Vänsterpartiet och blev deras ledande politiker. Efter intern konflikt där bildade Tony Wiklander eget parti, Framstegspartiet, och har sedan dess avverkat ytterligare ett eget parti och även Skånepartiet om jag inte minns fel. Och sedan blev det alltså Sverigedemokraterna. Där han nu är inblandad i intern konflikt. Men, det är vänliga veckan, och jag ska vara vänlig. Tony Wiklander är en... fascinerande politiker!

Inga kommentarer: