lördag 25 juni 2011

Public Service i publikens tjänst

I senaste numret av affärstidningen Veckans Affärer finns en lång artikel om Public Service framtid (i praktiken SVT:s framtid). SVT är en svår nagel i ögat för de kommersiella aktörerna. Sanningen är ju den att det är SVT som producerar de riktigt populära programmen. Förra årets 10 mest betittade TV-program sändes alla av SVT. Verkligheten är ju den att de kommersiella kanalerna hela tiden lägger in kommersiella argument när programmen ska produceras. Det ska vara löjliga telefontävlingar för att få in telefonavgifter från lurade tävlingsdeltagare, det är ideliga reklamavbrott och det är sponsorsinkomster som ska in. Detta medan SVT kan koncentrera sig på att producera ett bra och populärt program. Något som jag, och många med mig, är villiga att betala för. För att slippa betala extra och slippa produktionens baktankar. Men, just nu styrs vårt land av en regering som domineras av ett parti som ser SVT som en faktor som stjäl tittare (och därmed pengar) från deras allierade, de kommersiella aktörerna. Ansvarig minister, Lena Adelsohn Liljeroth som såsom Kulturminister ser som sin uppgift att gynna de kommersiella aktörerna. Hon har gjort flera uttalanden som visar att hon vill begränsa SVT:s rätt att göra populära program. Enligt LAL:an ska SVT bara göra minoritetsprogram som det inte finns några pengar att tjäna på för kommersiella aktörer. Genom att förkorta SVT:s avtal, tillsätta utredningar och göra sina uttalanden försöker hon styra dit hon vill. Även om hon är i minoritet. Jag är övertygad om att hon slog klackarna i taket när det stod klart att SVT gick miste om ett antal OS-sändningar nyligen. Äntligen kan tittarna mjölkas på ännu mer pengar.

SVT
Samtidigt intervjuar aktualitetstidningen Fokus i sitt senaste nummer Cecilia Stegö Chiló som är den som utsetts att göra den utredning om SVT:s framtid som jag nämnde ovan. Känner ni igen namnet? Jo, det var den moderat som först utsågs till Kulturminister av den Allsmäktige Fredrik men som fick sparken fortare än hon blivit tillsatt. Av intervjun kan vi förstå hur det kommer att gå med SVT i framtiden. Hon ser gärna ett mindre och "tråkigare" SVT. Hon gläds över att OS hamnar i kommersiella kanaler. Och verkar t.ex. inte tycka att program som Allsång på Skansen hör hemma på SVT. Hon är en trogen moderat som inte tycker om att SVT stjäl tittare från de kommersiella kanalerna. Då kan dessa ju inte tjäna en hacka på dom. SVT ska koncentrera sig på att producera program som det inte går att tjäna några kronor på. Dom programmen ska överlåtas till de kommersiella aktörerna.

Själv är jag alltså tacksam för att vi har tillgång till Public Service och då SVT på TV. Det är underbart att ha tillgång till en kanal (ja flera alltså) som visar bra och spännande program utan att hela tiden försöka lura av tittaren ännu mer pengar. Precis som jag är tacksam för SR som sänder kvalitetsprogram och inte bara upprepar samma tråkiga hitlåtar om och om igen för att fylla ut tiden mellan reklaminslagen. Bevara en stark Public Service!

Sommarjogging 2011: I dag blev det tid för en löparrunda. Och det känns mycket tydligt att jag bara springer en gång i veckan. Jag måste försöka hitta tid en kväll mitt i veckan också. Hur som helst gav jag mig ut på förmiddagen och valde för säkerhetsskull att inte springa så långt. Det blev samma runda som i förra helgen, alltså 7,5 km via Tingvallapromenaden. Och det gick väl i och för sig hyfsat, men inte allt för fort. 41.40 stannade klockan på och det får väl sägas vara godkänt enligt rådande förhållande. Men nog hade jag gärna sprungit snabbare.

Inga kommentarer: