
Svenska Dagbladet berättar i dag om vilken bra affär för det australiska riskkapitalbolaget Macquaire som sedan 2004 äger Arlanda Express i Stockholm som kör tåg ut till Arlanda. Det svenska bolaget har lånat pengar av ägaren mot en ränta på 13%. Detta samtidigt som man lånat pengar av de svenska skattebetalarna för 0% ränta. En följd blir att de svenska skattebetalarna subventionerar det privata bolagets vinst, samtidigt som vinsten förs ut ur Sverige till Luxemburg så man slipper betala någon vinstskatt i Sverige. En mycket bra affär. Ja, inte för de svenska skattebetalarna utan för de australiska riskkapitalister som satsat pengarna. Samtidigt ser jag att man ska höja biljettpriserna igen. Vilket innebär att man förstärker sin position att ha världens dyraste järnvägsbiljetter. Privatisera mera...
Och för att hålla oss bland järnvägsföretagen. DSBFirst, som jag berättat en hel del om, har tydligen i sina kalkyler räknat med några hundra miljoner i inkomster från reklam på tågen. Och detta trots att det står uttryckligt i avtalet att reklampengarna ska tillfalla Skånetrafiken. Inte så konstigt att ekonomin är usel när man inte ens kan läsa innantill. Privatisera mera...
Elnätsavgiften har gått upp med 31% på några år. Och det är rejält mycket mer än inflationen. Och det finns en stor och tydlig tendens. De stora eljättarna, Vattenfall, E-on och Fortum har höjt mest och är dyrast medan de kommuner som behållit elnäten under kommunens egen hatt ligger klart lägre. Men vi får trösta oss med att privatiseringar ju alltid är så bra - för de företag som får ta över det hela alltså. Privatisera mera...
Slutligen ser jag att Försäkringskassan tvingas skära ner öppettiderna på servicekontoren i Klippan och Ängelholm. Det finns visst inte tillräckligt med personal för fullt öppethållande. Å andra sidan så ska dom vara glada i Klippan och Ängelholm som i varje fall har någon form av Försäkringskasseservice. Det är många kommuner som är helt övergivna, t.ex. Åstorp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar