lördag 18 juni 2011

Dåliga affärer på räls

Skånska järnvägsnätet
Jag har vid flera tillfällen kommenterat läget för kollektivtrafiken i Skåne, och då främst på järnväg. Och då i allmänhet föranlett av läget för ett av de bolag som på uppdrag av länstrafiken kör tågen i Skåne. För de som inte är så insatta så körs Skånetrafikens tåg av två olika entreprenörer. De s.k. Pågatågen körs av Arriva och Øresundstågen körs av dansk/skotska DSBFirst som var de som lämnade lägst anbud. Pågatågen är de tåg "som stannar överallt" på linjer som Malmö - Ystad - Simrishamn. Malmö - Lund - Eslöv - Hässleholm - Kristianstad. Malmö - Lund - Landskrona - Helsingborg - Ängelholm, Malmö - Lund - Teckomatorp - Helsingborg och Helsingborg - Åstorp - Hässleholm - Kristianstad. Det finns dessutom beslut och planer på fler linjer, Söderåsbanan - Lommabanan, Malmö - Trelleborg och i Nordöstra Skåne kring Hässleholm. Øresundstågen däremot är sammankopplade med Danmark, Göteborg, Småland och Blekinge och kör alltså längre sträckor över gränserna men stannar då bara på större orter. Enkelt uttryckt är Pågatågen lokaltåg och Øresundstågen regionaltåg som inte bara kör i Skåne. Det som är ett problem är att DSBFirst lämnade, för att få kontraktet, ett anbud som inte täckte deras kostnader utan det byggde på att verksamheten skulle subventioneras från "danska SJ", alltså DSB. Och när nu detta avslöjats är den ekonomiska krisen för DSBFirst akut. För att rädda situationen vill helt enkelt DSBFirst har mer betalt vilket då främst Skånetrafiken vägrar. Har dom lämnat ett anbud får dom finna sig i den summan, dom kan inte i efterhand begära mer. Men, skulle DSBFirst konka så blir det problem. Helt plötsligt måste då Danmark lösa sina problem med lokaltåg på sträckan Helsingør - København, trafiken över Öresundsbron och i Sverige måste flera länstrafikbolag lösa problem. Risken finns att det i varje fall under en övergångsperiod blir stopp för direkta tåg över till Danmark osv. Detta tills man hittar en annan entreprenör och kanske måste göra en helt ny upphandling. Det ska påpekas att SJ som var tidigare entreprenör för Øresundstågen överklagade beslutet när DSBFirst fick uppdraget med motiveringen att deras anbud inte var ekonomiskt genomförbart utan krävde statliga subventioner från Danmark. SJ fick dock inte gehör för sitt överklagande, men har alltså fått rätt i efterhand. Och Revisionsfirman KPMG som granskat DSBFirst ekonomi menar att det krävs mer inkomster om företaget ska överleva.

En intressant fråga man kan ställa sig är om hela systemet med att privatisera verksamheterna genom anbud egentligen lönar sig. De pengar man eventuellt sparar genom att välja lägsta anbud förlorar man på alla kostnader för att ta in anbud, överklaganden, nya anbud, kontroller och misslyckade upphandlingar.

Mauderaten Olofsson
Efterdyningarna till Mauderaten Olofssons deklarerade avgång fortsätter. En intressant fråga är vad hennes eftermäle kommer att bli om 10-20-30 år. Jag tror att det kommer att heta att hon var politikern som offrade sitt eget moderparti för möjligheten att få sitta i regeringen. Nu har hon ju deklarerat att hon gärna vill sitta kvar som Näringsminister även efter att hon avgått som partiledare. Men att det måste avgöras av den nya partiledaren. Jag skulle vilja se den nya partiledare för Centern som då säger - avgå Maud! Fast jag trodde att det var Statsministern som utsåg ministrar?

I Jokkmokk hålls just nu en stor internationell konferens för ursprungsbefolkningar runt om i världen. Men konferensen är något begränsad eftersom Sverige valt att bryta mot artikel 36 i FN:s deklaration om urfolks rättigheter. Där står det nämligen att ursprungsbefolkningar "har rätt att bevara och utveckla kontakter, förbindelser och samarbete, samt att staterna ska underlätta åtnjutandet av denna rätt." Men Sverige har vägrat visum till flera deltagare i konferensen, bland annat från Etiopien, Kamerun och Niger. Med motiveringen att dom är så fattiga att det finns risk för att dom hoppar av i Sverige. Som svensk skäms jag över svenska myndigheter ibland!

För övrigt, finns det något mer patetiskt än fortkörare som åkt fast, och ännu värre, felparkerare som fått parkeringsböter / parkeringsavgift. Det är ALDRIG deras eget fel. Det är fel på reglerna, fel på den som satt fast dom, fel på skyltningen, fel att man ska betala alls osv. Varför kan inte idioterna bara erkänna? OK, jag körde för fort tyvärr, jag accepterar att jag åkte fast. OK, jag parkerade fel, jag parkerade för länge osv. Det var en chansning, det var ett misstag men jag tar mitt straff och lovar att inte göra om det. Men Nej, det ska skrivas en indignerad insändare till tidningen där allt är parkeringsvaktens och reglernas fel, inte deras eget.

Och slutligen noterar jag att arbetet med att sanera kärnkraftsanläggningen i Fukushima har avbrutits. Strålningen är så hög att det inte går att vistas där. Är det inte dags att inse att kärnkraften är ett stickspår som leder rätt ut i...

Inga kommentarer: