tisdag 31 augusti 2010

Danmark gör bort sig

Den danska Högerregeringen har gått ut till stöd för Sverigedemokraternas rasistiska valpropagandafilm. Den danska Högerregeringen är ju beroende av SD:s kollegor i Danmark, Danskt Folkeparti. Det är Moderaternas kollegor Konservative, Folkpartiets kollegor Venstre och de mer öppet rasistiska Danskt Folkeparti som kallar Sverige för ett u-land när det gäller yttrandefrihet. Och dom uppmanar EU att skicka valobservatörer till Sverige. Jag har sett SD:s vidriga film och TV4:s beslut att vägra visa filmen är helt riktigt. Jag skäms över närheten till Danmark och uppmanar därför till rivning av Öresundsbron och inställelse av alla färjor till Danmark. Att gå ut i försvar för SD:s vidrigheter säger ALLT om var den danska politiken har hamnat. Dansk Folkepartis partiledare Pia Kjærsgaard kallade Sverige för en bananrepublik. Jag kallar Pia Kjærsgaard för en vidrig rasist.

Jag såg förresten en Centerpartistisk valfilm också i dag. Den gick i princip ut på att framställa ungdomar som bidragsnarkomaner med enda drömmen att växa upp så att dom kunde leva på bidrag. Men i exemplen på alla hemska bidrag man kan få i Sverige så sade man inget om alla miljarder som går till bönder för att odla, inte odla eller bara sitta på häcken och håva in bidrag. Man sade inte heller något om vissa marknader som är helt uppbyggda på skattesubventioner. Jag pratar t.ex. om marknaden för Hushållsnära tjänster. En marknad som tydligen skulle dö svältdöden om inte alla skattebetalare subventionerade verksamheten genom RUT-bidrag. Men antagligen är det så att om andra får bidrag är dom skadliga men om man själv får dom så är dom en förutsättning för att livet ska fungera. Jag vill för Maud berätta att Sjukpenning, A-kassa osv inte är bidrag. Det är en försäkring precis som bilförsäkring, hemförsäkring osv. Man betalar in pengar i avgift när man kan för att få ersättning om man drabbas av något, sjukdom, arbetslöshet, stöld eller brand osv. Men sån't begriper tydligen inte centerpartister.

Och när vi ändå är inne på vidrig valpropaganda så fick jag i brevlådan i dag skit från Skånepartiet. Tydligen är det värsta hotet mot mänskligheten Mona Sahlin iklädd en muslimsk schal. Vad har vi gjort i Skåne för att drabbas av idioterna i Skånepartiet?

Och för att slutligen fortsätta på svensk politik så ser jag att Naturskyddsföreningen har granskat de svenska partiernas miljöpolitik i 17 olika frågor. Och den granskningen visar bland annat att de Rödgröna partierna är mer eniga än Högeralliansens partier. Granskningen visar också att många förslag egentligen skulle gå igenom om blockpolitiken inte varit så fast. Det finns alltså stöd över blockgränserna. De båda partier som, enligt Naturskyddsföreningen, är mest positiva till deras förslag är Vänsterpartiet och Miljöpartiet. På tredje plats kommer Kristdemokraterna till mångas förvåning. Enligt Naturskyddsföreningen driver Kristdemokraterna en mycket mer miljövänlig politik än Centern. Vilket kanske förvånar en del, men för de som följt Centerns förvandling från grönt parti i mitten för landsbygdens folk till ett marknadsliberalt parti på högerkanten för storstadsväljare så är det ingen förvåning.

Sommarjogging 2010: Det får bli sista gången jag använder den "rubriken". I morgon är det höstmånaden september och jag får fundera på hur jag ska benämna löparrapporterna då. Hur som helst har det blivit riktigt soligt väder även om det inte är allt för varmt. Jag gav mig ut på en runda på förmiddagen även om det blev lite senare än brukligt. Och det kändes riktigt bra att springa. Jag hade redan från början bestämt mig för att ta rundan på 10,2 km. Det är ungefär två månader sedan sist, så det var dags. Som jag sade så gick det riktigt bra att springa. Jag tycker att jag lyckades hålla ett ganska bra och jämnt tempo och förundrade mig över hur bra flås jag egentligen hade. Jag blev inte speciellt andfådd trots att jag alltså sprang ungefär en mil. Tiden 53.45 är nästan en minut bättre än förra gången och även årsbästa.

Jag hör att flera av toppslipsnissarna på HQ Bank (som ansvarar för bankens krasch) har lockats över till Carnegie. Det företaget kommer ni väl ihåg när skandalen där var ett faktum för inte så länge sedan.

Och Åklagarmyndigheten ska utreda turerna kring HQ Bank. Men ni ska se att det inte kommer att utdömas något ansvar. "Det bara blev så" lär bli slutsatsen. Att spekulera vilt med andras pengar är i allmänhet helt ofarligt, och snarare något som belönas rikligt. När kraschen kommer (och det gör den nästan alltid) så kan dom ansvariga dra sig tillbaka med sina intjänade många miljoner i fantasilöner och bonusar.

Inga kommentarer: