lördag 6 juni 2009

Sveriges Rikes Nationaldag

Världens vackraSTE FLAGGA
Ja, tolka det som ni vill. Att det är det svenska rikets nationaldag eller de rika i Sveriges nationaldag. Det är väl som med lagen, det kan tolkas på olika sätt. Hur som helst har vi anledning att vara stolta över att vara svenskar. Vi har levt i fred länge. Vi har lyckats hålla oss utanför väpnade konflikter genom att inte binda upp oss för en part redan innan konflikten har brutit ut - det som kallas alliansfrihet. Dvs motsatsen till vad ett medlemskap i en militärunion innebär. Den svenska anslutningen till NATO är i dag tyvärr på många sätt redan genomförd, utan att det fattats beslut om detta. EU är på många sätt på väg att utvecklas till en militär union. Det innebär att framtiden kan ses olycksbådande. Men vi bor i ett demokratiskt land (mycket demokratiskt jämfört med de flesta). Vi bor i ett land som (jämfört med de flesta) solidariskt tar hand om sina medborgare. Vi bor i ett land (som trots allt jämfört med andra) har små klasskillnader. Vi bor i ett vackert land. Heja Sverige!

Och på tal om hur underbart Sverige är, så stoppade jag årets första jordgubbar i mun under förmiddagen. Ett par stycken var tillräckligt röda, och det blev cirka 10 sekunders tystnad, stillhet och njutning för varje gubbe. Mums! Det är det absolut allra bästa sättet att äta jordgubbar. Max 10 sekunder mellan plockning och njutning.

Rösta i EU-valet
I morgon är det EU-val. Er favoritbloggare kommer att vara upptagen med detta (jag är ordförande för ett av valdistrikten här i Åstorp) från tidig morgon till sen kväll. Det innebär att det väl blir lite si och så med bloggandet i morgon. Men, jag vill än en gång uppmana er alla att gå och rösta. Demokrati innebär inte bara rättigheter. Det innebär också skyldigheter. Alla ni som av kritik mot EU avstår från att rösta ska vara medvetna om att detta inte leder till något positivt. Det innebär att ännu fler av de ledamöter som sitter i EU-Parlamentet blir snälla, tysta, positiva Ja-sägare. Att det är lågt valdeltagande skiter dom fullständigt i. Dom kommer att driva igenom ännu mer makt, ännu mer dumheter. Och där sitter inte tillräckligt många som kan protestera, som kan driva protestfrågor. Gå och rösta, och rösta på en EU-kritisk eller EU-skeptisk kandidat!

Lettlands flagga
Situationen i Lettland blir allt mer kritisk. Jag hörde att Fredrik Reinfeldt hade ställt krav på ytterligare åtgärder för att rädda statsbudgeten (dvs för att rädda de svenska bankerna). Fredrik tycker väl att dom får stänga några sjukhus till, sparka ytterligare lite lärare. Fast jag har inte sett några rader om att man ställer krav på militära nedskärningar? De Baltiska staterna fick kraftigt höja sina militärutgifter när man blev medlemmar av NATO. Här kan ju finnas en del pengar att spara.

Egentligen borde jag hylla Mauderaten Olofsson (c)! Som stark motståndare till bilismen borde jag ju tycka det är bra att Maud gör vad hon kan för att bli av med de svenska bilfabrikerna. I går hörde jag att Volvo var kritiska till att inget händer med alla de pengar som satts undan. Tidigare har Saab haft kritiska synpunkter på uteblivna åtgärder. Och i TV i går visade man tidningsartiklar från USA som gick ut på att den svenska regeringen uppenbarligen inte var intresserade av att rädda de svenska bilmärkena. Bra Maud! Minska bilismen ordentligt!

Själv håller jag på cykeln och tog en cykeltur till Hyllinge köpcentrum kring lunch. Det tar omkring en halvtimme att cykla utan att stressa, och det överlever man utan problem. Angeli hade förhandsbokat ett spel i en av affärerna på Familia, och jag erbjöd mig att cykla ut och hämta ut det. Och Familia köpcentrum går väl an. Det är en mängd trots allt inte allt för stora butiker. Men, sedan hade jag ärende in på City-Gross, och då blev jag påmind om varför jag INTE normalt tar mig till Hyllinge. Jag HATAR affärer av den storleken (för några år sedan var man Sveriges största).

Inga kommentarer: