tisdag 30 juni 2009

Snälla, skruva ner värmen

I dag har det stått mest stilla i luften, men gassat solsken mest hela tiden. Det har varit riktigt otrevligt varmt. Nu på eftermiddagen hade jag vissa förhoppningar om ett regn och åskväder. Det mullrade på i bakgrunden och var riktigt svart över Klippanhållet. Men, tyvärr, det passerade tydligen förbi. Detta trots att jag gick ut i bara shorts och utan paraply med mig för att provocera fram en skur. Men icke sade Nicke.

Jag blev för en gångs skull riktigt arg i dag på jobbet, och det hör till undantagen (om man inte räknar när Försäkringskassan är inblandade förståss). Kanske var det värmen som var utlösande. Jag fick i posten i dag på jobbet en påminnelse om betalning från ett företag som kallade sig Svensk Premierådgivning. Det var skickat till en person som vi sköter ekonomin för (jag jobbar ju just nu som socialsekreterare). Betalades inte räkningen skulle ärendet lämnas till kronofogden. Nu hör det till saken att personen det gäller talar mycket dålig svenska, är psykiskt sjuk och har inga större summor att behöva någon premierådgivning om. Personen har ju uppenbart blivit lurad av någon telefonförsäljare som lagt orden i personens mun för att få ett accepterande. Jag ringde upp företagets kundtjänst och lyckades faktiskt komma fram. Och efter att ha framfört mitt ärende och undrade hur i all världen man lyckats få till ett kontrakt med personen fick jag vänta ett tag. Efter några minuters tystnad blev svaret så småningom "Jag ser inte att det finns någon inspelning av samtalet" så jag blev utlovad att jag kunde slänga fakturan och kontraktet skulle rivas. Nu får vi hoppas att dom står fast vid det också. Blufföretag! Visst är det bra med entreprenörer?

Dagens skratt fick jag när jag läser ett nyhetsbrev från affärstidningen Resumé (Skandinaviens största affärstidning om medier och marknadskommunikation - dvs om reklam). Dom skriver under rubriken "Allan Larsson är årets lobbyist" om den gamla sossen (bl.a. finansminister en tid) att han får priset för sitt arbete för att få det europeiska neutronforskningsinstitutet ESS placerat i Lund. Och här har jag hela tiden gått och trott att det var den gamle folkpartiledaren och forskningsministern Lars Leijonborgs förtjänst. Han har ju tagit åt sig äran, och så är det en gammal socialdemokratisk finansminister som gjort grovjobbet. Ack, vad man kan bli bedragen!

Sedan ser jag att den gamla fotbollsstjärnan Magnus Hedman hamnat i klammeri med rättvisan. För några månader sedan stoppades hans bil och i bilen hittades 55 tabletter med det dopningklassade ämnet Stanozolol. Och provtagning av Magnus Hedman visade att han hade just samma ämne i urinen. Tabletterna tog en kompis på sig, och Magnus Hedman hävdar att ämnet måste ha hamnat i hans urin via något kosttillskott han stoppar i sig. Och när hans kollegor på TV (han är ju expertkommentator i TV4) ställer frågor till honom handlar det verkligen inte om kritiska frågor. If you scratch my back, I´ll scratch yours!

Och när vi ändå talar om fotboll så ser jag att en antal fotbollsstjärnor blivt upptaxerade sedan dom låtit laget (i detta aktuella fallet AIK) betala deras agentarvoden. Vilket innebär att dom slipper skatta för pengarna och kan tjäna ihop till en extra liten sportbil. Det finns många grupper som vi i avundsjuka (eller fullt legitimt) tycker är överbetalda. Men i allmänhet brukar idrottsstjärnorna komma undan vår kritik. Men, deras överdrivna löner får vi andra betala på ett eller annat sätt. Och när dom sedan inte ens kan göra rätt för sig blir i varje fall jag uppretad.

Inga kommentarer: