Försäljningen av stadsjeepar har totalkraschat i USA. Och det drabbar Volvo svårt eftersom det är just den marknaden man siktat in sig på i USA, och USA-marknaden är stor för Volvo. Förra året gjorde Volvo en förlust på 900 miljoner tyckte jag att jag såg, och bara under första kvartalet i år är förlusten lika stor. Detta är vad som ligger bakom Volvos varsel av 1200 personer, nästan alla i Göteborg. Allt eftersom de flesta insett att bilmarknaden allt mer kommer att gå mot energisnåla bilar, har Volvo fortsatt satsa på bensinslukande bilar. Det är just Volvos situation som ligger bakom det faktum att svensken är den europé som kör de mest bensinslukande bilarna. Och vi fortsätter att köpa de mest bensinslukande bilarna i Europa. Vad som händer med Volvo står att läsa i stjärnorna. Ford som äger gör själva storförluster och det är väl ingen som tror att man vill fortsätta pumpa in pengar. Och att plötsligt gå över till småbilar är också tveksamt. Det kräver stora volymer för att ge vinst, och Volvo är trots allt en dvärg i jämförelse med de flesta konkurrenter. Min gissning är att Volvo snart har en ny ägare, gissningsvis ett kinesiskt företag som är ute efter ett exklusivt bilmärke för att via detta komma in på den västliga marknaden. Någon som vill sätta emot?
Jag hörde på radion att IATA, flygets egen lilla klubb, i helsidesannonser i tidningarna protesterat mot planerna på att flyget skulle komma att ingå i handeln med utsläppsrättigheter. Troligtvis är man rädda för att bli behandlad som andra transportmedel. I dag slipper flyget höga skatter på bränsle osv vilket andra transporter drabbas av. Flygbränslet är i allmänhet skattebefriat i motsats till t.ex. bensin och diesel. Eller varför inte el. I Sverige beslutade den förra Socialdemokratiska regeringen om en flygskatt för att åtminstone till viss del göra konkurrensen mera jämlik. Men denna avskaffades av Högeralliansen innan den hann genomföras. Fortfarande är det alltså så att det transportmedel som är mest miljöskadande skattemässigt subventionerat jämfört med konkurrenterna. Och att flyget då har mage att protestera mot att dom också drabbas är egentligen pinsamt. Tyvärr är det så att billigt flyg är en miljöskandal. Men Mats Odell (kd), som har ett välavlönat extraknäck hos flygets intresseförening Svenskt Flyg, har än så länge varit framgångsrik i sitt arbete för att skydda flyget från att tvingas ta sitt ansvar.
Och på tal om Kristdemokraterna så tittade jag lite på sändningen från deras Riksting på SVT24. Jag hörde lite av Göran Hägglunds skrytvals över vad man genomfört. Själv hade jag hållit tyst om det mesta. Där höjningen av fastighetsskatten för de flesta väl är mest kännbar (medan de riktigt förmögna får en ordentlig skattesänkning). Vansinnet Vårdnadsbidrag är ett annat misslyckande. Den förbättrade tandvårdsförsäkringen är egentligen det enda goda han har att komma med. Men tyvärr innebär detta att samtidigt passar landstingen på att kraftigt höja taxorna. Och som resultat är det bara för ett litet fåtal som det i slutändan blir en sänkning av kostnaden. För de flesta kommer faktiskt ett besök efter 1 juli att bli dyrare än vad det var tidigare. Fast i det jag hörde inte ett ljud om en viss spärr vid 4 procent. Jag tror faktiskt att KD hamnar under.
Visste ni att större delen av GB Glace glassar tillverkas i utlandet, och sedan körs i lastbilar till Sverige. Längst bortifrån kommer Lakritspuck och Footballissimo som tillverkas i Portugal. Twister och Vaniljpuck tillverkas i Spanien. Alla Cornettovarianterna och en del Magnum kommer från Italien. Jag rekommenderas att vi håller oss till Daimstrut, Tip Top, Sandwich, Ananas Splitt, 88:an, Nogger och Piggelin som faktiskt tillverkas i Sverige. Ska ni köpa, köp dessa! Och kräva av GB Glace att dom väljer ett mer miljövänligt transportmedel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar