Högeralliansens hårresande förslag om att begränsa sjukpenningen till 75% efter ett år röner motstånd nästan överallt. Förslaget innebär att de anställda som avstått lön för att istället få en försäkring som kompletterar sjukpenningen nu ska bli bestulna på de pengarna. Både alla facken och arbetsgivarna är eniga i sitt fördömande av idéerna. Nu har det visat sig att till och med en stor majoritet av de moderata riksdagsledamöterna säger Nej. Det är väl snart bara Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) som står fast vid förslaget. Men att hon är lost in the blåst förvånar mig inte alls.
Att läsa nyhetsbrev från olika håll kan ibland vara spännande. I nyhetsbrevet Dagens Media läser jag att Försäkringskassan ska koncentrera sina kampanjer till att bara utnyttja en reklambyrå. - "Vi håller på med ett stort moderniseringsarbete som innebär att vi kommer att behöva stora kommunikativa uppgifter framöver". Och det står helt klart, ska man lyckas sälja in Försäkringskassans nya organisation till svenska folket utanför storstäderna (dvs de som är de stora förlorarna) så kommer det att behövas "stora kommunikativa uppgifter". "Försäkringskassan ska bli mer lättillgänglig för medborgarna" säger informationsdirektör Inger Dunér. Lättillgänglig för vem? Inte för medborgarna utanför storstäderna i varje fall!
Risken för att de nya Höginkomstnära tjänsterna (av vissa kallade Hushållsnära tjänster och andra Pigjobb) ska bli fiasko har fått Regeringen och Skatteverket att utsträcka tiden för att lämna in ansökan om skatteavdraget. Ursprungligen skulle ansökan ha varit inne till den siste januari men det har bara kommit in en bråkdel av vad man räknat med. Nu har tiden sträckts ut till 2 maj för att rädda ansiktet.
Debatten om miljökonsekvensen av att köpa vatten på flaska har fått svenska folket att förändra sin konsumtion. Medan försäljningen av drycker i allmänhet förra året gick upp med drygt 5% ÖKADE försäljningen av buteljerat vatten med 10%!!!
Den skånska lokal- och regionaltrafiken på järnväg består av två olika tågsystem, Pågatåg och Öresundståg. Pågatåg är de lite mindre, äldre, trängre, slöare tågen medan Öresundstågen har bättre komfort, har större kapacitet och är snabbare. Vissa linjer är Pågatågslinjer, andra Öresundstågslinjer och på vissa går båda och då är det Pågatågen som stannar på alla stationer. Nu är en ny generation Pågatåg på gång med större kapacitet och bättre komfort. Och på sikt ska Öresundstågen (och så är det i princip redan) vara de som passerar över Sundet och även trafikerar Danmark medan resten är Pågatåg. Öresundstågen är helt enkelt byggda för att kunna köra i båda länderna. Elsystemet är nämligen olika, och det gör att alla tågen måste specialbyggas för att kunna passera gränsen. En annan stor skillnad är att högtalarutropen på Öresundstågen är inspelade. Föraren trycker på en knapp så säger en mekanisk röst vad som ska sägas. Jag föredrar Pågatågen där alla utrop sker manuellt. Vilket ju blir mycket personligare och trevligare. På Öresundstågen skulle man aldrig kunna höra detta: "Så var det dags för Åstorp, för de som känner sig sugna på att stiga av här." vilket var vad som sades av Pågatågslokföraren när jag åkte hem i dag. DET är en fördel med Pågatågen framför Öresundstågens mekaniska bandspelare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar