I Stockholms Fria Tidning läser jag att man räknat på prisutvecklingen inom kollektivtrafiken jämfört med utvecklingen av den allmänna prisnivån. 1980 kostade ett SL-kort i Stockholm 70 kronor. Från 1 mars 2008 höjs priset till 690 kronor. Hade prisutvecklingen följt den allmänna prisutvecklingen sedan dess skulle priset legat en bit över 200 kronor. Om bensinpriset hade ökat lika mycket skulle literpriset i dag har varit 26 kronor. Vi kan alltså klart fastslå att om samhället har velat styra över resandet från bilismen till kollektivtrafiken, så har man inte använt ekonomiska styrmedel i varje fall. Även i Skåne höjs priserna, och här ligger priset för ett 30-dagarskort för hela länet ännu högre. Jag betalar 580 kronor för pendlingen Åstorp-Helsingborg, vill jag resa längre får jag allt betala mer. Och även här ska priset höjas. Motivet för höjningen är att det är så många som reser... Fast det största problemet är nog försenade tåg, inställda tåg och överfulla tåg. Det är också klart att samhällets andel av kostnaderna har minskat. Fast jag skulle gissa att samhället faktiskt ökat skattesubventionerna till en sorts kollektivtrafik. Flyget!
De som tycker att en riktig höst innehåller regn har fått sitt lystmäte i dag. Jag tvivlar på att det har varit uppehåll i mer än 5 sekunder sedan solen gick upp någonstans där bortom molnen. Och när detta skrivs så går den antagligen inom kort ner igen någonstans där bortom samma moln (i varje fall känns det som om det är samma moln som legat stilla hela dagen) och det regnar fortfarande. Men, som dom säger, det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Det är alltså tur att man har investerat i både regnkläder och stövlar. Det har blivit två promenader under dagen, har ju semester hela veckan, och det har om jag ska vara ärlig varit riktigt skönt.
Helt enligt tidtabellen fortsätter diskussionen om ifall vi inte borde ha sommartid hela året om så vi slapp ställa om klockorna två gånger om året. Denna debatten återkommer med oförminskad intensitet två gånger om året, alltså när det är dags att ställa om klockorna. Hur som helst är diskussionen helt meningslös eftersom ett eventuellt beslut i frågan kommer att fattas på EU-nivå. Den dag någon lämplig EU-byråkrat tröttnar på att ställa om sina klockor så kommer frågan att aktualiseras på den nivån, och sedan har vi snart ett beslut om sommartid året om. Kanske ska vi se det som ett inlägg i debatten om den allmänna uppvärmningen. Blir det sommarväder året om så kan vi ju lika gärna ha sommartid också!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar