För någon dag sedan såg jag en notis som berättade att Sverige var det land i världen näst efter Israel som satsade mest på forskning. Att Israel ligger så högt beror på stora satsningar på militärsektorn. Fast från Högerns gnällallians har det länge gnällts om att Sverige halkar efter. Det kan dock inte vara pga bristande resurser till forskning.
Ett annat gnällområde från gnällalliansen har handlat om att vi måste jobba längre. Vi pensionerar oss alldeles för tidigt. Den argumentationen har ni väl alla hört? Det är därför man på olika sätt vill locka oss att jobba även efter pensionen. Det är därför den som är pensionär betalar högre skatt på sin inkomst än den som jobbar. Det är väl det som fått Alliansens företrädare att presentera ett förslag till Socialdemokraterna om lägre pensioner som SVT:s Rapport rapporterade om i går. Ett förslag som förresten fick Socialdemokraterna att avbryta förhandlingarna. Då kanske det kan vara på sin plats att studera EU:s Eurostats siffror över den verkliga pensionsåldern inom EU:s länder. Det är bara på Irland som man pensioneras senare (det skiljer några månader). I alla andra EU-länder är den verkliga pensionsålder lägre än i Sverige. Och det skiljer många år. Det är kanske inte jobba längre vi borde göra, utan vi borde kanske anpassa arbetslivet så att fler orkar ända fram till pensionen.
Trafiken på de svenska vägarna ökar allt mer, och ökningstakten växer. Men det är nog bara vissa makthavare som är förvånade. Just dessa makthavare medverkar ju (och styr det ditåt) till ett samhälle som kräver allt mer transporter och resor. Alla orter med självaktning ser till att satsa på externa shoppingcentra, samtidigt som affärer i centrum utarmas. Effekt? Allt fler tvingas ta bilen för att göra sina inköp. Vad gör politikerna? Underlättar ännu mer för de externa köpcentra. Stordrift premieras, vilket gör att små lokala producenter slås ut och istället fraktas varorna kors och tvärs över hela Europa. Gör politikerna något för att bromsa den utvecklingen? Nähä, snarare tvärtom. Allt fler företag och myndigheter centraliserar och koncentrerar sin verksamhet, i tron att detta är effektivare och ger bättre service. Allt fler anställda tvingas därför att pendla till jobbet istället för att jobba på hemorten. Vad gör politikerna? Jo, dom stödjer denna centraliseringsiver bland myndigheterna. Vi satsar på kollektivtrafiken hävdar man. Samtidigt visar siffrorna att priserna i kollektivtrafiken ökar mer än konsumentpriserna i allmänhet. Den andel av kollektivtrafikens kostnader som betalas med biljettpriser ökar medan subventionerna från samhället minskar. Och sedan står dom och blir överraskade över att trafiken på vägarna ökar! Fattar dom inget av vad dom själva bestämmer?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar