Visar inlägg med etikett Nationaldag. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Nationaldag. Visa alla inlägg

torsdag 6 juni 2024

Hissa den Blågula

» Aldrig blir dom nöjda.

Idag firar vi och är stolta svenskar! Vi viftar med en blågul flagga och känner oss som världens bästa folk. Sedan finns det ju tyvärr en del som tycker att det innebär att alla andra som inte är ariskt vita svenskar är sämre människor och farliga så att man ska hålla dom borta. Vad dom glömmer när dom tänker så är att vi alla härstammar från invandrare. Vi har alla anor från människor som invandrat hit. För en del handlar det om kanske tusentals år, för andra handlar det om hundratals år och för andra handlar det kanske bara om tiotals år. Och så finns det en del som kom helt nyligen. Men, vi härstammar alla från invandrare. Det svenskaste vi har, Kungen, härstammar ju från en släkt som kom hit som arbetskraftsinvandrare (bristyrke...) för drygt 200 år sedan. Fursten av Pontecorvo (Jean Baptiste Bernadotte) fick ju rekvireras från Frankrike när vi inte hade någon egen kung att sätta på tronen. Sedan dess har alla hans ättlingar importerat sin hustru. Det finns alltså inget svenskt blod i det svenskaste vi har.

Svenska Flaggan - Sveriges Nationaldag
Något annat som väl utmärker oss svenskar är väl Systembolaget. Vi har ett alkoholmonopol som håller nere alkoholkonsumtionen vilket förbättrar vår hälsa. Men vi har ju importerat det här med att odla vårt eget vin. Det börjar finnas en hel mängd små vinproducenter. Lägg till detta små mikrobryggerier osv som alla vill kunna sälja sina produkter direkt till sina gäster. Kraven på det som kallas "Gårdsförsäljning" har blivit allt mer intensiv allt eftersom det blivit fint med den importerade vanan att dricka vin.

Rädslan för att tillåta "Gårdsförsäljning" handlar om risken för att om detta införs så kommer inte EU längre att tillåta det alkoholmonopol som Systembolaget innebär. Det har vi fått ett undantag från EU:s regler om fri konkurrens för. Kritikerna mot "Gårdsförsäljning" hävdar bland annat att om vi tillåter våra små vingårdar och ölbryggerier att sälja direkt till besökare så är det illojal konkurrens gentemot andra producenter av vin och öl. Får dom sälja själva kommer de stora utländska producenterna också att kräva att få sälja direkt till konsumenterna. Kan vi säga Ja till små svenska producenter men Nej till stora utländska producenter? Det är ju inte fri konkurrens, det är att gynna svenska producenter på utländska producenters bekostnad.

Vi hävdar ju att det enbart handlar om små entusiaster som producerar kvalitetsprodukter som inte är direkt billiga. Men om vi släpper "Gårdsförsäljningen" fri, vad hindrar någon att starta lågprisproduktion av billigt fulöl mest lämpligt för en snabb fylla för att kunna sälja det fritt till ungdomar och andra med alkoholproblem? Det kan bli en lönande business om man kan sälja det fritt utan inblandning av Systembolaget.

Alltså är invändningarna stora mot att släppa "Gårdsförsäljning" fritt. Hur som helst har tydligen regeringen nu lyckats enas om ett förslag. Men, för att kunna eliminera farorna har det hela blivit så invecklat att i stort sett nästan ingen är nöjd. De större bryggerierna klagar eftersom dom utestängs. För att få sälja till besökarna måste dom först ha betalt för en guidad tur i tillverkningen. Mängderna som får säljas är mycket små. Storleken på verksamheten får inte bli för stor. Alltså är i stort sett ingen nöjd.

Ett talande exempel är Svenska Dagbladets moderatmegafon Mattias Svenssons åsikt: - "Fiasko för gårdsförsäljningen!".

Vi får se hur det blir! Men fira att vi alla är svenskar - och stolta över att vara svenskar

Läs:
Fiasko för gårdsförsäljningen. - Mattias Svensson i Svenska Dagbladet
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Medan mördandet fortsätter....

Det israeliska mördandet i Gaza fortsätter. Senaste massakern är när Israel flygbombade en FN-skola som låg i ett flyktingläger. Man var tydligen ute efter några Hamasmedlemmar och då är lite svinn av FN-personal, flyktingar och skolbarn något man får acceptera - tycker alltså det högerextremt styrda Israel. Mördandet fortsätter i oförminskad takt trots krav från Internationella domstolen om ett omedelbart upphörande. Trots vädjanden från de flesta länder även om den officiella svenska linjen tydligen fortfarande anser att det våld som Israel använder i Gaza är "proportionerligt". Det israeliska mördandet i Gaza har krävt många fler civila dödsoffer än vad den ryska attacken mot Ukraina krävt. Världen är tyvärr livrädda för att kunna beskyllas för antisemitism och låter Israel fortsätta. USA m.fl. fortsätter att leverera bomber och granater som mördar civila barn, kvinnor, gamlingar osv.

Apropå nationalism och Israel så läser jag om den årliga återkommande s.k. "Flaggmarschen" i Jerusalem. Där ultranationalister skyddade av polisen marscherar genom ockuperade Östra Jerusalem för att fira ockupationen.

Färdiga åsikter - helt gratis
- "Vi måste slå dem där det känns!"
- "Låt er by brinna!"
- "Död åt araber!"
- "Försvinn! Du ska ut ur mitt land!"
- "Vi ska bränna hela Gaza!"
- "En arab är en horunge!"

Exempel på vad som skriks och hävdas från de ultranationalister som samtidigt hävdar att all kritik mot staten Israels agerande är antisemitism.

Vi kommer inte ifrån det faktum att det är Israel som är en ockupationsmakt. Israel har ockuperat det område som enligt FN:s resolution ska utgöra en palestinsk stat. Det handlar om Östra Jerusalem, det handlar om Västbanken och det handlar nu också om Gaza. Detta samtidigt som de grupper som gör motstånd mot ockupationen benämns terrorister. Jag vill klart påpeka att jag INTE accepterar terrordåd mot civila. Varken från den ena sidan eller den andra sidan. Varken från palestinska grupper som bekämpar den israeliska ockupationen, eller från ukrainska grupper som bekämpar den ryska ockupationen.

Men, vi kommer inte ifrån det faktum att Israel är en ockupationsmakt som bedriver en apartheidliknande politik gentemot palestinier och araber på mark som man ockuperat och annekterat. Läs den sista länken här under. Om hur vittnen berättar om hur staten Israel behandlar palestinska fångar enligt ett reportage i amerikanska CNN.

Läs:
30-tal döda i israelisk flygattack mot FN-skola. - Dagens Nyheter
Minst 30 döda efter israelisk flygattack mot FN-skola. - Sveriges Radio
Israeli strike on UN school in Gaza reportedly kills at least 35. - BBC
Rapport: Israel använder vit fosfor i Libanon. - Aftonbladet
«Trippel i budskap» när Netanyahu pressas. - Svenska Dagbladet
Oro i Jerusalem inför kontroversiell flaggmarsch. - Dagens Nyheter
Det kanske inte är dessa arabers fel, men det är krig nu. - Dagens Nyheter
Visselblåsare om skräcken i israeliska fångläger. - Aftonbladet

♥ ♥ ♥ ♥ ♥
SD = Svensk Desinformation
♥ ♥ ♥ ♥ ♥

lördag 6 juni 2020

Ett bra land

» Vårt Sverige

Svenska Flaggan
I dag är det Sveriges Nationaldag. En dag att fira extra att vi har lyckan att bo i ett av världens bästa länder. Regelbundet publiceras det listor och undersökningar över de bästa länderna. Och i stort sett i alla dessa undersökningar så hamnar Sverige tillsammans med våra Nordiska grannar i topp. Jag såg i går en redovisningen av pressfriheten i världen. Sverige och våra Nordiska grannar i topp. Hur mycket vi än klagar på vår sjukvård så har vi bland den bästa sjukvården i världen - och det till ett pris som alla har råd att betala. Undersökning efter undersökning bekräftar detta. Vi, våra föräldrar och deras föräldrars kamp och arbete har skapat ett bra land att leva i. Det är vi och alla som kommit hit från andra länder som skapat detta. Jag härstammar själv bland annat från Valloner som kom hit till Sverige i början på 1600-talet för att hjälpa till att skapa det välfärdssamhälle vi har i dag. Sedan dess (och innan) har det kommit människor hit och hjälpt till att bygga upp vårt samhälle. Det är allt från att vi inte hade den järnindustri vi har idag om inte vallonerna kommit till pizzerior osv som vi tagit upp från våra invandrare. Stort och smått.

I all hast hittar jag ett exempel på detta fantastiska Sverige. Konkurrenskraften i Sverige rankas högt skriver Svenska Dagbladet. Trots allt gnäll och gnöl så är det svenska näringsklimatet och den svenska konkurrenskraften hög i en internationell jämförelse.

Var stolt över att vara svensk! Oberoende av vilket ursprung du har.

Svenska Flaggan
Men så ser jag att i sin makthunger har tydligen moderaternas ledare Ulf Kristersson bestämt sig för att slutligt acceptera att ska han få Makten, så får det bli tillsammans med Jimmie Åkesson. Trots alla tidigare löften om att inte göra sig beroende av ett rasistiskt parti med sina rötter i nazismen så tycker numera Ulf Kristersson att det får vara slut på tramset om SD. Ulf är villig att göra vad som helst för den stora drömmen om att få bli statsminister och få Makten att nu gäller inte tidigare löften. Men Ulf Kristersson har ingen moral. Jag undrar precis som Magasinet Paragraf, hur många lik i lasten och skelett i garderoben kan en statsminister ha? För att fortsätta sin uppräkning med ännu fler lik i lasten för Ulf Kristersson. Lita inte på den mannen!

Så här på Sveriges Nationaldag kan det finnas anledning att påminna om att Sverigedumokraterna är det parti som är ivrigast i att svartmåla Sverige, att sprida rena lögner om tillståndet i Sverige. Sverigedumokrater älskar inte Sverige, dom hatar allt som Sverige står för.

Var stolt över Sverige! Bevara det Sverige som människor i 100 år arbetat för att göra bättre. Säg Nej till de som svartmålar ditt land och sprider lögner om det!

fredag 22 juni 2018

Midsommar

» De dansande grodorna

I dag är det Midsommarafton. Den verkliga Nationaldagen för oss svenskar. Det är när vi i ett lätt duggregn dansar runt en trästång klädd i blommor och blad och låtsas att vi är små hoppande grodor som vi är äkta svenskar. Inte när vi är utkommenderade för att lyssna på högtidstal, sjunga nationalsångspekoralet och hedra vår flagga en viss dag som vi egentligen inte vet varför. Det är när det är Midsommar som vi verkligen är stolta svenskar. Det är Midsommarafton som skulle varit den svenska Nationaldagen.

Svenska Flaggan

Men nu är det för sent att ändra. Vi får alltså glädjas åt att vi i själva verket är lyckligt lottade med två Nationaldagar med bara några veckors mellanrum.

Känn er stolta över att vara svenskar. Våra föräldrar, deras föräldrar och deras föräldrar har genom många år av kamp och vedermödor skapat ett land som är bra att leva i. Man har många gånger fått kämpa hårt för att skapa denna välfärdsstat, med hårt motstånd från starka krafter som velat bevara det gamla. Så hedra de som skapat detta välfärdssamhälle genom bevara det och bygga ut det och visa samtidigt att vi är alla lika mycket värda, vi är alla välkomna och vi är alla skyldiga att hjälpa till.

Heja Sverige!

tisdag 6 juni 2017

Årets sexigaste dag

» Var stolt över Sverige

I dag är det Nationaldagen och vi svenskar har fått veta att i dag ska vi fira vår stolta nation. Visst är det så att vi har mycket att vara stolta över. Sverige är på många områden ett föredöme för andra länder. Det finns alltså anledning att fira vårt Sverige. Vi är inte bäst på allt, det finns mycket som kan bli bättre. Men de som byggt upp vårt samhälle ska vi känna tacksamhet till. Allemansrätt, Demokrati, Jämställdhet, Social trygghet, Solidaritet, Miljöhänsyn och mycket annat är något som vi ska vara stolta över. Det innebär inte att vi ska sätta oss till ro och bara njuta. Det finns mycket som kan bli bättre och det finns många som vill försämra vad som redan har uppnåtts.

Sveriges flagga
Heja Sverige!

Sveriges karta
Men, varför firar vi Nationaldagen just den 6 juni? Det är det inte många som vet. Ibland sägs det att det är eftersom den blodige tyrannen och mördaren Gustav Wasa kröntes den 6 juni 1523. Det sägs att det beror på en ny svensk författning den 6 juni 1809. Men detta är bara efterhandskonstruktioner. Nationaldagen fastställdes 1983 till Svenska Flaggans Dag den 6 juni. Svenska Flaggans Dag hade firats sedan 1893. När den dagen började firas den 6 juni 1893 så berodde det på att det var vackert väder den dagen. Alltså firar vi Nationaldagen den 6 juni eftersom det var vackert väder den 6 juni 1893. Något att fira så gott som annat. Personligen tycker jag vi skulle fastställt Nationaldagen till Midsommar så kunde vi firat med att dansa Grodorna och annat trevligt istället. Men, som sagt, vi har mycket att vara stolta över. Så fira med svenska flaggor och glädje. Det har ju varit ganska fint väder i dag!

Heja Sverige!

Fortsätt att känna stolthet över Sverige. Fortsätt att göra vårt gemensamma Sverige ännu bättre. En trevlig tradition som tillkommit på Nationaldagen är att hälsa nya medborgare välkomna. Fortsätt att hälsa nya svenskar välkomna. Sverige har i alla tider fått nya medborgare. Själv härstammar jag från Valloner som kom till Sverige på 1600-talet. Mina arbetskamrater kommer från forna Jugoslavien, från Ryssland, från Egypten och andra länder i Mellanöstern. När jag cyklar genom Åstorp är det människor från Vietnam, från Chile, från Grekland, från Polen, från Danmark, från forna Jugoslavien, från Finland eller från Afrika som säger Hej. Fortsätt känna stolthet över Sverige.

Heja Sverige!

För övrigt känner jag mig överlycklig över att det äntligen publicerats nya bilder på Estelle och Oscar. Jag har levt i spänd förväntan den senaste tiden i längtan efter att äntligen få se nya bilder. Jag blir så lycklig att det spritter i hela kroppen när jag ser dessa lyckliga små telningar som så småningom ska hålla en hel journalistkår vid liv som kan bevaka allt dom gör. Tänk vilken ynnest för oss svenskar att inför Nationaldagen få nya bilder att beundra. Vi är ett lyckligt folk som har dessa underbarn tillgängliga för att få titta på och hylla.

Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Avskaffa monarkin

Statschefer bör tillsättas genom lag,
inte samlag

lördag 6 juni 2015

Var en stolt svensk

Den stolta svenska fanan
» Hipp hipp hurra - jag är en stolt svensk: I dag är jag i sedvanlig ordning en stolt svensk. Det är ju vår Nationaldag i dag. Det är i dag som vi ska vara stolta över vad det här landet förmått prestera. Det handlar inte alls om, som den allt mer reaktionära Herman Lindqvist skriver om, kalla kårar hos vänstern och om alla problem som står framför oss. Den mannen låter allt mer som en Sverigedemokrat. För vi ska vara stolta över vad vi förmått prestera i det här landet. Tack vara arbetarrörelsens kamp för demokrati och att skapa en social välfärdsstat har Sverige nått långt. Och vi är ett föredöme för många andra. Det här samhället, som vi ska vara stolta över, har skapats trots motstånd från Herman Lindqvist gelikar. Men, det finns också saker vi ska skämmas för i vårt välfärdssamhälle. I dag kan vi läsa om kräket som attackerade två tiggare med en frätande vätska. DU är en skam för det Sverige vi är stolta över! DU borde slängas ut! DU är inte värdig att bo i det här välfärdssamhället. Vill du inte skänka pengar till tiggare slipper du göra detta. Det är bara att passera förbi. Var stolt över Sverige. Var stolt över det välfärdssamhälle vi skapat. Var stolt över denna stat som hållit sig utanför krig i mer än 200 år. Som visat att det går att skapa detta samhälle.

För övrigt tycker jag fortfarande att Sveriges Nationaldag skulle firats i Midsommar. Det är då vi spontant verkligen är stolta svenskar. I dag är vi stolta svenskar bara för att någon bestämt att vi ska vara detta just i dag.

Begränsa bullret
» En av mina favoriter: En av mina verkliga favoritkolumnister i svensk press är Johan Norberg som skriver i Metro. Inte för att jag håller med honom, men för att han är så kul att läsa. I allmänhet är hans extremliberala synpunkter så långt åt skogen ute på högerkanten att det största nöjet med att läsa är skratten man får. Men att läsa honom är, nästan, alltid kul. Senaste kolumnen i torsdags har rubriken Låt oss bestämma om vi ska bo i buller. I korthet handlar kolumnen om att riksdagen är på väg att liberalisera byggkraven så att det ska få lov att byggas bostäder där bullernivån inomhus blir upp till 69 db. Och Johan är upprörd över att experter är kritiska och påpekar att det inte är hälsosamt att leva i buller. Johan Norberg tycker istället att det är helt uppåt väggarna att ha bullerregler. Vill folk bo i buller så låt dom bo där. Han minns själv hur glad han var över att i sin ungdom bo vid en vältrafikerad huvudled. Varför ska man ha sådana dumma saker som bullerregler. Då kan man ju inte bygga var som helst! Vill folk bo i buller så låt dom göra detta! Jag kan tänka mig att Johan Norberg med tanke på detta inte vill stänga Bromma flygplats. Vill folk bo i flygbullret under flygplanens inflygningsrutt så ska dom väl få lov att göra detta. För att inte tala om vindkraft. Visst bullrar vindmöllor, men det är egentligen bara bra för välbefinnandet. Johan är garanterat inte kritisk till vindkraft heller. Däremot antagligen mot solpaneler för dom är ju helt ljudlösa! Jag älskar Johan Norberg - inte hans åsikter, men att han sprider dom ändå trots hur korkade dom är!

Begränsa mobilanvändningen
» Populism eller seriöst: För någon dag sedan tyckte Stefan Löfven i en intervju i radion att han ville göra det möjligt för skolorna att i förebyggande syfte beslagta mobiler i klassrummen. En fråga som gör mig lite splittrad. Mobiltelefonens insteg i vårt samhälle är verkligen både på gott och ont. Det sätt som vi använder dessa petmojänger på är på väg att skapa ett samhälle som är sämre än det vore utan. Jag läser i Lärarnas Tidning att på 13 år har pojkar i årskurs 5 minskat sin fysiska aktivitet med en fjärdedel. Och det är med största sannolikhet de smarta mobilerna som har huvudskuld till detta. Barn (och ungdomar och vuxna...) har kommit att bli så absorberade av sina skärmar att man glömmer att röra sig. I dag sitter man på rasten och fibblar med sin skärm. På min tid spelade vi boll, lekte pjätt osv. Vi rörde oss, det gör man inte i dag i tillräcklig omfattning. Och dom vanorna som barn följer med upp i åldern. Men, det var alltså mobilerna under lektionerna. Redan i dag har skolan rätt att ingripa om mobilen stör lektionen. Frågan handlar om att beslagta mobilen i förebyggande syfte. När jag läser att Jan Björklund välkomnar förslaget med: - "Detta är ju det lagförslag som jag lade fram för ett år sedan" så blir jag tveksam. När jag sedan ser att Lärarförbundet "menar att Stefan Löfven överdriver mobilernas betydelse för ordningen i klassrummen" så blir jag ännu mer tveksam. Är förslaget bara ett populistiskt försök eller är mobilerna ett seriöst problem i undervisningen, som skolorna inte redan har möjligheter att ingripa mot? Jag vet inte, men av tidigare erfarenhet så litar jag mer på Lärarförbundet än på Skoltalibanen Jan Björklund. Mobiltelefonerna börjar bli ett stort problem i samhället, men om skolorna inte har verktygen redan för att stävja problemen i skolan det är jag tveksam till. Lär dig leva utan att titta på den där infantila skärmen varje minut!

» Bedragare del 179: Tänk så lyckligt lottad man kan vara. Jag har nått finalomgången i någonting jag inte har anmält mig till eller deltagit i. Kan man ha mer tur här i samhället? Jag ser ju i listan är det är just jag som har nått denna framgång.

Bilträngsel

Grattis!

Vi har nöjet att meddela att du har nått finalomgången i din region, du har chansen att vinna ett presentkort på bensin hos OKQ8, Preem eller Statoil på 10.000 kr!

1. Jan Engman
2. Sven Ohlsson
3. Birgitta Emanuelsson

Kontrollera att ditt namn finns med i listan ovan, delta sedan i vår korta undersökning för att ha chansen att vinna presentkortet.

Klicka här för att ha chansen att vinna!

Lycka till!

Teamet vinn-presentkort.se

Fast, det är klart. Med tanke på att jag inte har någon bil, aldrig har haft någon (förutom Dinky Toys och liknande) och aldrig haft körkort så måste jag säga att jag är ganska ointresserad. Vad jag är intresserad av är dock att få veta vem som sålt mitt namn och min e-postadress utan min kännedom. Men det är bara att konstatera att våra namn och adresser cirkulerar runt fritt ute i den digitala atmosfären. Jag slänger dock mejlet!

fredag 24 juni 2011

Midsommarhelg - Sveriges RIKTIGA Nationalhelg

I dag var det Midsommarafton. Den dag på året då svensken på fullt allvar är stolt över att vara svensk. Det är nu vi verkligen njuter på riktigt av våra traditioner. Det är dans kring midsommarstång, det grodsång och det är (tyvärr) lite för många snapsar. Men, det är nu som vi verkligen känner stolthet över vår svenska kultur, vår svenska bakgrund. Ja, vi är stolta över vårt Sverige. Men, när politikerna helt plötsligt för några år sedan skulle införa en formell Nationaldag valde man istället 6 juni, den svenska flaggans dag. Dagen då vi traditionellt har lyssnat på tal, gjort honnör för flaggan och hurrat för kungen. De svenska politikerna ville ha något högtidligt, inte något folkligt. Och då blev det som det blev.

Fölrsäkringskassan som Högeralliansens marionett
Statsvetaren Björn Johnson och journalisten Petter Larsson berättar i en debattartikel i Dagens Nyheter att Högerregeringen medvetet överdrivit bidragsfusket i samhället för att driva igenom sin politik. 2007 hävdade man att det betalades ut 20 miljarder felaktigt i bidrag och att hälften av detta, 10 miljarder, var rent fusk. Och så sattes jakten (och baktalandet) igång. 2010 gjorde Försäkringskassan 20.000 kontrollutredningar. Dvs inte slumpmässiga utredningar utan där man ansåg att det fanns anledning till utredning. Av dessa slutade ungefär 5% i att man lämnade vidare till polisutredning (1100 fall). Och ALLT som kunde misstänkas vara fel lämnades då vidare. När polisen gjort sina utredningar återstod 200 ärenden som kunde misstänkas vara medvetet fusk. Dvs 1 (en) procent av de speciellt utvalda kontrollärendena. Syftet med det hela har varit att ge samhällets skyddsnät dåligt rykte så att man kan försämra förmånerna (vilket man ju gjort) och i en förlängning privatisera de områden där privata företag är intresserade.

Den införda s.k. Ättestupan i sjukförsäkringen har inget större stöd bland allmänheten. Enligt en undersökning säger 61% Nej till den införda tidsgränsen, bara 26% tycker att det hela är en bra idé. Det är faktiskt inte ett enda av Högerallianspartierna där en majoritet av sympatisörerna tycker det är en bra idé. Det är bara bland de riktiga högerpartierna Moderaterna och Centern som fler tycker det är bra idé än som tycker det är en dålig idé (46-36 hos M och 49-39 hos C). Inom både Folkpartiet och Kristdemokraterna är det faktiskt till och med fler som säger Nej till idéerna än som säger Ja till idéerna. Bland partierna inom det som var det Rödgröna samarbetet tycker en stor majoritet att idén är korkad (84-9 inom S, 91-4 inom V och 69-17 inom Mp). Likaså inom Sverigedemokraterna (62-26). Det är inte så konstigt att arkitekten, den före detta Socialutförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) fick sparken. Och hennes efterträdare den nya Ulf Kristersson (likaså m) är den minister som det är allra mest tyst om i media. Han verkar gömma sig för journalisterna. Antagligen skäms han!

Själv har jag firat Midsommar genom att bland annat inleda klippningen av häcken runt trädgården. En första del har klarats av och jag får väl fortsätta under morgondagen. Jag älskar midsommar...

måndag 6 juni 2011

Nationaldagsfirande

Sveriges flagga
Det är Sveriges Nationaldag i dag. Jag tänker inte fira detta på något speciellt sätt. Men det innebär inte att jag inte känner en viss stolthet över vad vi här i Sverige (och Norden) har uppnått under alla år som gått. Genom åren har människor kämpat för demokrati, för ett välfärdssamhälle och för ett gott, mjukt och värnande samhälle. Till mycket stor del tack vara olika grenar av arbetarrörelsen har vi, trots motstånd från en konservativ höger, sakta och säkert byggt upp ett samhälle som tillhör världens bästa. Och detta har skett trots motståndet från en höger som med stöd av kapital, militär och kungahus gjort motstånd mot i stort sett alla reformer. Vi ska vara stolta över detta, och det finns alltså all anledning att vara stolta över Sverige och vad det står för. Det finns all anledning att ta över stoltheten över Sverige från den höger som viftar med svenska flaggor och tror att det handlar om att just svenskar i sig är bättre än andra. Men det är alltså inte detta det handlar om, utan det handlar om hur vi som lever och bor i Sverige (och det kvittar var vi är födda) har skapat ett bra samhälle. Ett samhälle att vara stolta över.

Något som det däremot finns anledning att fundera över är varför vi ska fira vår Nationaldag just den 6 juni. Hur många av er vet VARFÖR vi firar just den 6 juni? Att det är till minne av att Gustav Vasa valdes till svensk kung 1523 (jo, han valdes - av några) tror jag att i stort sett alla struntar i. Att 1809 års regeringsform trädde i kraft 6 juni tror jag också att vi struntar i. Det är tyvärr så att vi firar vår Nationaldag just den 6 juni bara för att vi bestämt att det var en lämplig dag. Sanningen är att vi egentligen inte har något speciellt att fira. De flesta länder har en dag då dom blev självständiga, en dag då dom blev av med en diktator eller något liknande. Något sådant har vi inte i Sverige. Att utse 6 juni till Nationaldag var ett stort misstag. I varje fall om man vill att vi ska fira. Det naturliga beslutet hade varit att utse Midsommar till svensk nationaldag. Det är ju vid Midsommar som vi verkligen firar vår svenska kultur. Korkade politiker som inte har begripit detta.

Fred på jorden
För övrigt hörde jag (av misstag) några minuter av Knugens tal där han gladdes åt att Sverige lyckats hålla sig bort från krig i 200 år. Och där har han rätt, DET är något att fira. Men det är ju inte tack vare hans anfäder. Vi behöver inte gå så många generationer tillbaka för att hitta Gustav V som 1914 i princip hotade med att abdikera om inte Sverige ökade militärutgifterna och gick in i kriget på Tysklands sida.

Annars är det faktiskt Republikens Dag i dag också.

För övrigt tycker jag att det kunde vara lite svalare temperatur. Det är extremt mycket varmare än normalt. Och jag tycker INTE om det. Jag trivs bäst när temperaturen ligger vid 20 grader. När den kommer upp i 25 tycker jag att det räcker. Och när det som i dag närmar sig 30, då vill jag inte vara med längre. Ännu ett argument för att det är dags för krafttag för att bromsa den globala uppvärmningen.