söndag 29 december 2024

Politiker som är en fara

» Denna Donald Trump.

Jag ser att man inom EU håller på att förbereda sig på en ny presidentperiod i USA med Donald Trump som president. Det har i princip bildats en "Trump task force" inom EU-administrationen. - "Den här gången kan det absolut bli värre" kommenterar Cecilia Malmström som var handelskommissionär förra gången Donald Trump satt i Vita Huset och styrde.

Donald Trump
I stort sett alla EU-länderna fick något mörkt i blicken och kände en rejäl oro över hur det ska gå när det stod klart att det blev Donald Trump som ska flytta in i Vita Huset. I princip alla, förutom Victor Orbán i Ungern alltså.

Ligger vårt hopp på att inte alla republikaner ställer upp på alla tokigheterna?

Jag ser att han till och med lägger sig i lagstiftningen i USA innan han blivit president. Bland det senaste är att han kräver att lagen som beslutats och som innebär att Tiktok förbjuds i USA om inte nuvarande kinesiska ägare har sålt den innan den 19 januari ska stoppas. Den lagen träder i kraft INNAN Donald Trump flyttar in. Donald har själv ett av de allra största kontona på Tiktok (närmare 40 miljoner följare) och vill naturligtvis inte genomföra några förändringar. Då får ju lagen stoppas innan han träder in så att han sedan kan stoppa den permanent.

Jag har redan tidigare berättat hur Donald Trump lagt sig i den tyska valrörelsen genom att upprepade gånger hylla det extrema högerpartiet Alternative fûr Deutschland. En inblandning från utlandet som kritiserats kraftigt från Tyskland. Och även från andra länder.

Vad kan vi vänta mer från Donald Trump?

Hur som helst tänker tydligen inte EU var oförberedda!

Läs:
Så förbereder sig EU på stormen Trump. - Dagens Nyheter
Nya motgångar i kongressen hotar Trump: «Ingen given framgångsaga». - Dagens Nyheter
Vill skjuta på förbudet – tills han svärs in. - Svenska Dagbladet
Elon Musk aktiv i tysk valrörelse – stöttar AFD. - Sveriges Radio
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Rätt tänkt?

Vid årsskiftet höjs avgifterna som godstågen får betala till Trafikverket för att köra tågen på spåren med 37%. Samtidigt har man sänkt skatten på bensin och diesel och minskat kraven på inblandning av biologiska drivmedel. Vad tror ni? Är detta en perfekt strategi för att föra över transporterna till mer miljövänliga järnvägstransporter istället för klimatskadliga vägtransporter? Tror ni att den sittande Brunblå regeringssörjan har som mål att minska klimatskadliga utsläpp från trafiken? Eller ska vi snarast tro att antalet lastbilar på våra vägar kommer att öka ytterligare?

Green Cargo
Jag förstår att vår Infrastrukturminister gör sig oanträffbar när SVT vill ha en förklaring. Han heter för övrigt Andreas Carlsson och är kristdemokrat.

I ett annat inslag på TV:n idag med anknytning till våra transporter så berättar de lokala nyheterna i NV-Skåne om flygplatsen i Ängelholm. Förlusterna ökar! Det är 10-tals miljoner i förlust om året. Förluster som ökar medan trafiken minskat. När flygplatsen för några år sedan höll på att gå i konkurs valde de NV-Skånska kommunerna att köpa flygplatsen för att rädda den. I stort sett alla kommunerna gick in med mångmiljonbelopp av våra skattepengar för att köpa den. Och har sedan dess fått pytsa in nya skattemiljoner för att täcka förlusterna. Jag är innerligt tacksam för att min egen hemkommun Åstorp valde att INTE gå in och slänga bort kommuninnevånarnas skattepengar på att rädda och subventionera flygresorna till Stockholm.

Undrar vad det fanns för argumentation till att ovan nämnda kristdemokratiska infrastrukturminister (Andreas Carlsson heter han alltså) nyligen gick ut och uppmanade kommuner osv att flyga mer. Jo, vår infrastrukturminister gick ut och uppmanade oss att flyga mer istället för att ta tåget. Kanske tycker han att han inte vill ytterligare öka skattesubventionerna till flyget. Den Brunblå regeringssörjan har ju förutom att avskaffa flygskatten kraftigt ökat subventionerna till alla regionala och lokala flygplatser som i stort sett alla går med mångmiljonbelopp i förluster.

Att trafikavgifterna som godstågen får betala till Trafikverket höjs beror enligt ansvariga på att godstrafiken måste betala vad det kostar. Jag undrar varför man inte har kommit på den tanken när det gäller de avgifter flygbolagen får betala till flygplatserna. Betala vad det kostar?

Den Brunblå sörjans Infrastrukturminister, kristdemokraten Andreas Carlsson alltså, är en katastrof för miljön. Han agerar aktivt för att öka utsläppen - han agerar helt i enlighet med kristdemokratisk ideologi!

Kan man annat än ruska på huvudet och undra? Jag gissar att det helt enkelt handlar om judisk-kristen etik? Jag tycker dock att det tyder på total brist på etik!

Läs:
Höjda avgifter för godståg – branschen varnar för klimatbacklash. - SVT
Ett dystert ekonomiskt år väntar flygplatsen i Ängelholm. - SVT Helsingborg

Inga kommentarer: