söndag 30 september 2012

Privatiseringsiverns kollaps

De nya moderaterna
Jag såg ett inslag på Rapport i TV i går som berättade att Moderaterna redan invigt sin första valstuga, två år innan valet. Och "han som vet bäst", Fredrik Reinfeldt, hade helt rätt när han argumenterade för att opinionsarbetet borde pågå alltid. Men frågan är om det verkligen är meningen att partierna ska outsourca valrörelsen totalt? K G Bergström på Expressen träffade en grupp ungdomar utanför valstugan, klädda i jackor med moderatloggor på och med ryggsäckar som inte bara innehöll termosar utan också uppmaningar att gå med i partiet. "Jag pratade med dem om arrangemanget, men fick rätt undvikande svar, så jag frågade om de verkligen tillhörde partiet. Nej, svarade de. De var anställda av kaffeföretaget"!!! Nog vet jag att Moderaterna förespråkar en privatisering av det mesta. Men själva valarbetet? Vad tyckte då ungdomarna om det hela? - "När man är ung får man ta de jobb som bjuds" blev svaret. Lycka till Fredde i valrörelsen!

Aftonbladet har granskat hur mycket pengar som slipsnissarna bakom de olika fonderna i PPM systemet tjänar, trots att de som sparar pengar i deras fonder ofta snarare förlorar pengar. Och det är inga småsummor som slipsnissarna plockar in på att flytta runt våra pengar. Men någon bra affär för oss pensionssparare är systemet inte. Hela PPM-systemet är en eftergift till privatiseringsivrarna och har som huvudsyfte att skapa en ny miljardmarknad för slipsnissar att leka med - mot rejäla avgifter. Just nu diskuteras ivrigt en utredning som föreslår rätten att även flytta runt på de avtalspensionspengar som sparas. Både fack och Svenskt Näringsliv säger än så länge Nej, men kritiken är hård. Allra helst mot Svenskt Näringsliv som håller fast vid tecknade avtal istället för att öppna upp för möjligheten att spekulera bort även tjänstepensionen. De stora intressenterna bakom önskemålen om flytträtten är försäkringsrådgivarna. Dvs de som mot väl tilltagna arvoden ska ge oss råd i hur vi ska placera våra pengar. Vi kan vara säkra på att det kommer att finnas två vinnare på en ändring. Dels försäkringsrådgivarna som får en ny marknad att tjäna en slant på. Och dels slipsnissarna bakom fonderna som nämns ovan och som kan tjäna ännu några miljoner på nya förvaltningsavgifter. Förlorare är den som sedan ska ha pension. De mesta pengarna försvinner i andras fickor.

Nigeriabrevens digitala efterföljare har nu tydligen nått även mobiltelefonen. Omkring klockan tre i natt tutade mobilen till och jag hade fått ett SMS. Något yrvaket tittade jag bara lite hastigt vad det handlade om. Och det visade sig att någon påstod att jag hade utvalts att vinna en Apple-produkt. Kul tänkte jag och somnade om. Men, nu på morgonen kollade jag upp det hela lite noggrannare. För det första så verkar avsändande nummer vara lite konstigt, +16072626816. Skulle det inte innebära landsnummer 160? Men det finns ju inte! Hur som helst uppmanades jag att gå till en webbadress http://apple.se.ph4.cc och ange en kod. Vid en första anblick kan man ju tro att det leder till Apple i Sverige. Men det är ju en kinesisk domän. Å andra sidan så tillverkas väl det mesta till Apple i Kina. Hur som helst så gick jag till adressen. Och det underliga var att min personliga kod som jag skulle ange redan var förvald. Och även om jag ändrade koden så leddes jag till någon skum sida som ville sälja grejer till mig. Hur som helst väntar jag fortfarande på en ny IPhone i brevlådan. Människan är skapt för att bli lurad! När jag gick in i morse på sidan stod det att det fanns 15 av 100 kvar att dela ut. Men uppenbarligen är det inte så många som vill ha någon Appleprodukt. När jag kollar nu på kvällen så är fortfarande de 15 kvar!

Till slut kan jag inte låta bli att ge ännu ett tjuvnyp åt Moderaterna. Den tidigare moderata ledamoten av Polisstyrelsen och Regionfullmäktige i Värmland, Annetthé Zettergren, har efter ett antal bedrägerier stuckit med sina och sambons pengar. Troligtvis till Thailand. Jag förstår inte varför Moderaterna är så kritiska mot entreprenörer med nya affärsidéer? NWT, NWT, NWT och VFD.

1 kommentar:

Anonym sa...

+1 är landsnumret till USA så det är ingen riktigt bra ledtråd att det skulle vara ett spam. Att det dock är spam är helt riktigt....