söndag 2 september 2012

Pengar vs svält

I valet mellan att öka svälten i världen och att tjäna några miljarder extra är valet inte så svårt för våra stora multibanker. Jag läser till exempel att storbanken Barclays avslöjas ha gjort en nätt förtjänst på cirka 5 miljarder kronor under ett par år på att spekulera i priserna på vete och soja. Man har helt enkelt sysslat med spekulationsaffärer som trissat upp priset och gjort att fattiga inte fått råd att köpa den mat dom behöver. - "Livsmedelsmarknaden har blivit en lekplats för investerare i stället för en marknadsplats för jordbrukare" säger Oxfam. Det är viktigare att den som har en jävla massa pengar får ännu mer pengar än att den som har knappt med mat får någon mat alls. Money talks - but doesn't feed.

Arbetsförmedlingen
Från den fortsatta granskningen av våra myndigheters förmåga (snarare kanske oförmåga) att handskas med pengar så har vi nu kommit till Arbetsförmedlingen. Nu är det Aftonbladet som bland annat kommit fram till att Arbetsförmedlingen under Högeralliansens älskling Generaldirektör Angeles Bermudez-Svankvist satsat totalt 36 miljoner kronor på Peter Settmans bolag Baluba. Och för det har man fått allt från choklad att dela ut till arbetsgivare till reklamfilmer, foldrar och andra aktiviteter samt en debattartikel från Angeles Bermudez-Svankvist som aldrig publicerades i någon tidning. Eventbolag och liknande är rejäla guldkossor - för ägarna. Fast AF har tydligen ändå fått pengar kvar i budgeten för sina aktiviteter.

Jag läser en lång intervju i Aftonbladet med reaktionärernas nya galjonsfigur Ulf Brunnberg. Mannen som satt nytt svenskt rekord i att trampa i klaveret så många gånger som möjligt på så kort tid som möjligt. Jag ser att han berättar att: - "Min mor gav mig rottingen". Kanske är det här vi hittar förklaringen till hela fenomenet Ulf Brunnberg?

För övrigt ser jag att AIK med rejäl hjälp från domarna lyckades klå HIF i fotbollen. All hjälp är tillåten i toppen!

Inga kommentarer: