fredag 30 september 2011

Sänk lönerna!

Pengar
Folkpartiet har anammat det gamla Centerkravet att begynnelselönerna för ungdomar måste sänkas. Detta med argumentet att om glinen inte tjänade så förbaskat bra med cash så skulle fler kunna få jobb. Nu har ju politikerna inget med lönerörelsen att göra. Men det är ju inget som hindrar att nyliberala borgerliga politiker gör uttalande till stöd för deras uppdragsgivare - Näringslivet. Med tanke på den höga ungdomsarbetslösheten så tycker jag att vi inför gratisarbete. Tänk så många som du skulle kunna få jobb. Avskaffade vi alla löner så skulle nog alla svenskar som i dag går arbetslösa få ett jobb. Fast det är klart jag vet inte riktigt vilka som ska köpa alla varor.... Nu tror jag inte att Jan Björklund (lön 108.000 i månaden) eller ledarskribenterna Heidi Avellan på Expressen (lön 1,4 miljoner) och Anna Dahlberg på Sydsvenskan (lön 758.000) som gick ut och hyllade Jan Björklund har en aning om vad begynnelselönerna är. Ingångslönen inom hotell- och restaurang för en 18-åring är 14.000 och inom vården och som personlig assistent är lägstalönen 16.000. 2007 infördes en halvering av arbetsgivaravgiften för unga. Detta motsvarade en lönesänkning på närmare 14%. Sedan dess har arbetslösheten för unga INTE minskat.

I flera artiklar har Helsingborgs Dagblad granskat arbetsvillkoren hos flera Call Center-företag. Och i dag ägnar man ett helt uppslag om hur företagen utnyttjar anställda ungdomar och lurar dom. Dom visar exempel på hur dom säger upp personal via SMS-meddelande, och att dom inte har en aning om vilka regler som gäller. I det aktuella exemplet hade tjejen dessutom jobbat så mycket att hon hade rätt till en fast anställning istället. Jag har själv i jobbet som socialsekreterare träffat killar som har blivit grundlurade av denna typen av företag. När den nyvalda S-ledaren Karin Wanngård i Stockholm gick ut och benämnde denna typen av jobb som "skitjobb" höll hon på att hudflås av politiker på högerkanten och ledarskribenter på samma politiska hörna. Men sanningen är ju att Karin Wanngård hade helt rätt.

Skåne
För övrigt ser jag att Arbetsmiljöverket nu tröttnat på Region Skåne och överbeläggningarna på sjukhusen. Nästa gång man upptäcker att det är överbelagt får sjukhuset punga ut med 1.000.000 kronor (vilket är en tiodubbling av vad som gällde tidigare). Visst är jag en stolt Skåning, men det finns gränser. Jag vill göra klart att Skåne styrs av Högeralliansen med stöd av Miljöpartiet...

Annars noterar jag att den senaste opinionsundersökningen från Synovate innebar ett rejält ras för Moderaterna. Ett annat parti som rasar i opinionen är Folkpartiet. Och undersökningen ger en klar övervikt för den Rödgröna oppositionen, om nu denna existerar. Fredrik Reinfeldt skyller det hela på fel i mätmetoderna. Och han har faktiskt rätt! Han menar att det egentligen var förra undersökningen som visade på rekordsiffror för Moderaterna som var fel (fast det sade han inte då). Men alla dessa opinionsundersökningar som presenteras är faktiskt bara obetydligt mer tillförlitliga än att kasta tärning. Frågar man allt från knappa 1000 personer till dryga 2000 personer så är felmarginalen ganska rejäl. Det är ju faktiskt fullt möjligt (om än osannolikt) att de 1000 personer man frågar råkar vara alla 1000 medlemmarna i Piratpartiet. Ta alla dessa undersökningar med en rejäl nypa salt. Om resultatet stämmer med era egna preferenser så passa på att glädjas. Det KAN ju faktiskt vara rätt. Om det inte stämmer så konstatera att felmarginalen är rejält stor. För så är det!

Höstjogging: Trots mina ambitioner att försöka ta en joggingrunda mitt i veckan har det inte blivit av något förrän i kväll. I går hade jag tänkt ta mig tid, men först var tåget försenat så jag var en halvtimme sen hem. Och när det sedan kunde bli tid så stoppade hustrun mig från att ge mig ut i mörker och dimma. Det hade hunnit bli ganska mörkt och var rejält dimmigt. Dessutom luktade det lantdoft! För eventuella stadsbor som läser detta innebär lantdoft att lantbrukare i området har spritt svinpiss på åkrarna. Jag kan upplysa om att det luktar INTE gott. Man får väl tolka det som att hon var rädd om mig! Men tidigt i kväll blev det äntligen av. Och det hann bli rejält mörkt sista biten. Det står helt klart att nästa gång får det bli reflexväst och elljusspåret istället. Hur som helst så tyckte jag att de 7,5 km gick ganska fort och bra. Så tiden 42.30 var en rejäl besvikelse för mig. Jag hade trott på en bättre tid och känner mig övertygad om att det är något fel på klockan.

Slutligen noterar jag att flera av KD:s distrikt förespråkar att sparka Göran Hägglund och istället sätta in Mats Odell som partiledare. Skulle DET rädda KD? Det står helt klart att det är kört för dom!

Inga kommentarer: