

Jag såg förresten Birgit Nilsson i dag på stationen i Åstorp. Jag pratar alltså än en gång om de nya Pågatågen som Skånetrafiken just nu provkör och utbildar lokförare på. Enligt det ursprungliga kontraktet skulle i dag 12 tåg ha varit i trafik (av de 49 som beställts). I verkligheten är inget i trafik pga tekniska bekymmer med den avancerade datortekniken. Sydsvenskan skrev för en tid sedan lite om Skånetrafikens problem med de nya X61-tågen. Men det handlar tydligen bara om dagar eller veckor nu innan dom sätts i reguljär trafik. Och dom ska visst börja på linjen Helsingborg - Åstorp - Kristianstad. Men Sydsvenskan webbtidning är så usel att jag inte besöker den så ofta och har inte sett artikeln förrän nu.
Och när vi ändå är inne på ämnet om tåg, så ser jag att Trafikverket offentliggjort en utredning av vinterns alla tågförseningar. Av den kunde man bland annat se att den vanligaste orsaken till förseningarna var att det var snö och is i växlar. Ett problem som blivit enormt mycket större sedan all personal ute på järnvägsstationerna rationaliserats bort. Precis som inom nästan all annan verksamhet så är det en centraliserad organisation som gäller. Händer något så får man ringa in folk som sedan ska resa ett tiotal mil innan dom kan göra sitt jobb. Förr fanns det folk på alla stationer som gav sig ut och skottade och borstade bort snön. I dag finns dom inte. Och med tanke på hur jävligt det ser ut på stationen i Åstorp så åker man aldrig ut och städar på stationerna heller. Det ligger snart så mycket skit på spåret att man inte ser makadam eller slipers. Städning tack!
Till sist kan vi konstatera att vädret växlar snabbt. I dag har det varit strålande solsken och ganska varmt. Timmarna med slit i trädgården blev alltså ganska svettiga. Dom har lovat samma värme i morgon så den planerade löparrundan får jag nog göra tidigt på förmiddagen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar