Jag kan inte annat än återvända lite till vägkramarna med Infrastrukturminister Åsa Torstensson i spetsen och deras sexfiliga motorväg kring Stockholm. Enligt den centerpartistiska ministern kommer motorvägen att skapa ett "mindre miljöbelastande trafiksystem". Och hennes partikollega Miljöminister Andreas Carlgren säger att "motorvägen inte kommer att förstöra så mycket natur- och kulturvärden". Professor Gunnar Falkemark i Göteborg kommenterar med: "Internationell forskning visar väldigt tydligt att nya stora motorvägar genererar mer trafik. Det tar några år men sedan kommer den som ett brev på posten. Och vill man uppnå miljömålen så är detta naturligtvis fel åtgärd. Det bär av åt helt fel håll." Och apropå den kommande miljökonferensen i Köpenhamn där ovan nämnde Andreas Carlgren ska vara värd så kommenterar professorn: - "Det är väldigt dålig tajming. Det skickar ut konstiga signaler." Och han fortsätter med "Ingen tror på allvar att den kostar 28 miljarder när det kommer till kritan, vilket gör projektet ännu mer olönsamt." Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Jag ser förresten att Aftonbladet beslutat att man ska sluta med "bantningslöp". AB:s chefredaktör har gått ut till personalen att det är "nyheter" som i framtiden ska gälla på löpsedlarna. Inte bantning och annat. Enligt Jan Helin handlar det helt enkelt om att nyheter faktiskt lockar fler att köpa tidningen är "trams". OBS, trams är mitt ordval, inte Aftonbladets... Expressens chefredaktör Thomas Mattsson har deklarerat att tidningen INTE tänker följa Aftonbladets exempel. I korthet gäller alltså att om man vill läsa nyheter ska man läsa Aftonbladet. Vill man läsa om bantning och sladder så ska man läsa Expressen (med sina lokala editioner Kvällspesten och Göteborgs-Tidningen). Jag ger tisteln till Thomas och de vackra färgerna till Jan.

Jag såg förresten i ett nyhetsbrev jag läste i går att jag redan i onsdags när jag var ute och joggade såg en premiär. Som jag då inte riktigt reflekterade tillräckligt över. Coop har nu nämligen flyttat över större delen av sina varutransporter inom Sverige till tåg, och när jag var ute och sprang passerade tåget från Helsingborg till Tomteboda stationen i Åstorp medan jag sprang förbi. Jag minns att jag reagerade på att det var väldigt många nya fräscha Coop-containrar på tåget. Detta dagliga tåg göra att Coop sparar 10% av sina utsläpp. Och jag kan märka (och svär ibland) att antalet godståg faktiskt ökar. Min gissning är att det passerar i varje fall ett långt godståg i timmen här i Åstorp. Att jag svär, är när jag ska passera järnvägsövergången och blir stående vid nedfällda bommar. Inget gott som inte för något ont med sig - eller hur det nu heter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar