För en tid sedan berättade jag att EU haft synpunkter på hur man (främst) i Stockholmsområdet i samband med privatiseringar mer eller mindre skänkt bort kommunernas (och landstingets) egendom till personal som velat ta över verksamhet. Då handlade det främst om Tibble Gymnasium som familjen Reinfeldts Täby mer eller mindre skänkte till rektorn (och partikamraten). I dagarna handlar det om förskolechefen i Årsta utanför Stockholm som till vänskapspris (600.000 kr) fick överta alla fyra förskolorna i området. I går kunde Dagens Nyheter berätta att hon redan efter ett år kunde plocka ut 3 miljoner kronor (hela överskottet) i utdelning från företaget. I dag fortsätter DN med att bland annat berätta att föräldrarna under våren fått hjälpa till med målning av lokalerna och att skänka leksaker till förskolan. Det framkommer också att andelen förskollärare på de aktuella förskolorna ligger långt under genomsnittet i Stockholm. Personalomsättningen är också mycket hög. Det är kanske inte så konstigt att verksamheten gav ett överskott på drygt 3 miljoner redan första året. Ett överskott som förskolechefen Lena Ström passade på att lägga vantarna på direkt. Det finns kanske ännu bättre skäl att följa Carin Jämtins (s) synpunkter på att det finns anledning att (precis som våra grannländer) införa begränsningar i möjligheterna att plocka ut vinster ur privatiserade skolor och förskolor och istället låta våra skattepengar gå till att göra skolorna bättre.
Debatten om århundradets motorvägsbygge, Förbifart Stockholm, fortsätter. Att Naturvårdsverket sagt Nej. Att Vägverket själva i sina beräkningar förutspår att bygget kommer att öka utsläppen. Allt detta biter inte på Miljöminister Andreas Carlgren (c). Han som snart ska vara värd för det stora miljömötet i Köpenhamn samtidigt som han gett klartecken till Sveriges största motorvägsbygge någonsin. Han verkar tro att enda problemet med alla bilar är att dom släpper ut avgaser, och att detta problemet är löst om 10 år, för då är alla bilar elbilar eller biogasbilar, och därmed som han säger miljövänliga. Den gode Andreas är mer än lovligt naiv. Det finns inget transportmedel som är miljövänligt. Det finns inget energislag som är miljövänligt. Däremot kan dom vara mer eller mindre miljöpåverkande. Om alla bilar ska drivas med el kommer det att ställa krav på en mycket kraftig ökning av elproduktionen i landet. Det är väl därför som Centerpartiet gett klartecken till att bygga nya kärnkraftverk kan jag tänka. All energiproduktion är skadlig för miljön. Vindkraftverk ska byggas och placeras för att ta ett exempel. För att inte tala om kärnkraftverk. Man beräknar att utsläppen förorsakad av kärnkraft motsvarar utsläppen från ett naturgaseldat kraftverk. Verket ska byggas, uranen ska utvinnas osv osv.
Vad som måste göras är att först och främst planera samhället så att så många som möjligt kan bo, arbeta och göra inköp inom gång- eller cykelavstånd. Nu är detta naturligtvis inte möjligt för alla utan för de där detta inte är möjligt måste man bygga snabba, bekväma och funktionella kollektiva transporter. Och, när inte heller detta fungerar återstår privatbilismen. Men det är inte så vi gör. Först skapar vi ett samhälle där vi bor i en enklav, jobbet tvingas vi till 15 mil bort. Och samtidigt bygger vi externa shoppingcentra på ett tredje ställe. Allt framtvingar mängder av onödiga resor (för att inte tala om all den fritid vi tvingas tillbringa med att förflytta oss). Och sedan tror vi alltså att vi löser problemet med en trefilig motorväg. En motorväg som kommer att resultera i att ännu fler tar bilen och så är även den motorvägen igenproppad.
Satsa på den minst miljöpåverkande kollektivtrafiken FÖRST, och ge Infrastrukturminister Åsa "Vägkramaren" Torstensson (c) sparken!
Skånska ord: Dagens ord blir något riktigt kladdigt, Geggamojja. Lervälling, något grötigt och geggigt, något sån't där som barn tycker är mysigt att krama mellan fingrarna.
Så har vi då avverkat 7 veckor av ofrivillig semester. Jag väntar fortfarande på att ST:s A-kassa ska komma fram till mina handlingar i högen. Hur var det nu dom där Fredrik, Lars, Göran och Maud och de andra sade. Vi ska minska utanförskapet. Vad jag har sett på siffrorna över "utanförskap" så är dom klart högre i dag än när De Fyras Gäng kom till makten. Och samtidigt är många av de som är utanför mycket mer utanför än innan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar