Infrastrukturminister Åsa Torstensson fortsätter att visa sin okunnighet. För några dagar sedan hörde jag henne försvara att man inte anslog mer pengar för investeringar i nya järnvägsspår med att en hel del godståg körde med en del tomma vagnar. Kunde man använda vagnarna effektivare skulle tydligen problemen vara lösta. Jag antar att hon t.ex. tyckte att vagnar på Malmbanan kunde frakta något annat på tillbakavägen!?! Problemen med brist på plats på spåren är annars främst att så många olika sorters tåg kör där. Tåg som går olika fort. Enkelspåriga järnvägar behöver få dubbelspår, och dubbelspåriga järnvägar skulle behöva nya spår så att snabba tåg kan köra förbi tåg som kör saktare. Men den goda Åsa vill hellre satsa på vägarna.
Senaste dumheterna från Åsa kom i dag när hon tydligen gick ut med att nu skulle SJ helt konkurrensutsättas. I tron att det skulle bli billigare för resenärerna. Eftersom det är fullt på spåren så kommer det inte att gå fler tåg. Det som händer är att olika bolag får bjuda över varandra för att få köra tågen när det är attraktivt. Klockan 0800 går SJ:s tåg. Klockan 0830 går DSB:s tåg och 0900 kör DB:s tåg. Var och en med sitt biljettsystem. Ska jag byta tåg i Hässleholm gäller det att jag byter mellan två SJ-tåg. För är det olika bolag så väntar dom inte om dom är försenade. Skulle jag missa tåget 0800 kan jag inte åka 0830 istället, för där gäller inte min biljett. Osv osv! Åsa Torstensson är en katastrof. Åsa Torstenssons debattartikel i ämnet på Högeralliansens tribun (DN Debatt) illustreras av en bild på Åsa framför ett Öresundståg. Vilket mycket bra illustrerar problemet. Tågen mellan Malmö och Göteborg är dels Skånetrafikens Öresundståg. Subventionerade av länstrafikbolagen. Tågen körs i praktiken av det danska järnvägsbolaget DSB som överlever på statliga subventioner. Sedan kör SJ också tåg på samma sträcka. SJ är ett vinstdrivande företag utan subventioner. Tågen är likadana (fast man har klistrat lite olika dekaler på dom för att resenärer inte ska ta fel). För det är nämligen olika biljettsystem så man kan inte stiga på vilket tåg man vill. Rena knasigheterna! Ett land som avreglerade tågtrafiken helt var Storbritannien för några år sedan. Resultatet blev högre priser, sämre service och kaos. Tänk om Åsa!
En utredning till Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) föreslår att Aktivitetsersättningen ska avskaffas. Aktivitetsersättning är i princip en sorts tillfällig förtidspension som kan betalas ut till ungdomar som inte fyllt 30 år. Den största gruppen som får ersättningen är ungdomar med olika psykiska problem och utvecklingsstörningar. T.ex. får barn som går särskola och som därför kanske går i skolan längre tid Aktivitetsersättning när dom går i skolan på "övertid". Grundskolans särskola kan omfatta 10 år istället för 9 och gymnasiesärskolan 4 år istället för 3 år. Det här är alltså barn som behöver gå i skolan under en längre tid för att skaffa de kunskaper som behövs för att dom ska kunna klara sig någorlunda i samhället. Efter skolan kan dom sedan också få Aktivitetsersättning om dom inte är tillräckligt "friska" för att stå till arbetsmarknadens förfogande. Detta istället för att få Sjukersättning som är mer slutligt. Meningen (och därav namnet) är att dom ska aktiveras under tiden. För att kanske få ett mer meningsfullt liv och kanske så småningom ha en chans på arbetsmarknaden. Den här delen med aktivering har dock fungerat dåligt. Skulden till detta har både Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan som båda inte har resurser till det arbetet och därför nedprioriterat det. Drabbade är de ungdomar som är utsatta och lämnats i sticket. Och eftersom det är svaga ungdomar så har dom inte heller ställt krav. Och eftersom det inte fungerat som tänkt, vilken lösning föreslår då CHP:s utredning? Jo, avskaffa det hela - men ersätt inte med något nytt. Inte så smart för de ungdomar som blir drabbade, men det sparar ju pengar för Socialdepartementet. Så kan man sänka skatterna för höginkomsttagarna lite till. Skäms du inte Cristina?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar