Med MP3-spelarens lurar i öronen gick jag på Kullagatan i Helsingborg och lyssnade på P1:s direktsändning av Fredrik Reinfeldt presskonferens där han i dag offentliggjorde Sveriges tredje Handelsminister på mindre än ett år. Och det blev en besvikelse för mig. Ewa Björling! Vem f-n e' de'? Jag hade hoppats på Anna Kinberg Batra (som det i början ryktades om) vars "Stockholmare är smartare än lantisar" hade varit riktigt roligt att göra mig lustig över upprepade gånger. Och så blir det nå'n annan okänd stockholmare som heter Ewa Björling. Visst kan man göra sig lustig över fortkörningsböter för något år sedan. Hennes lila Porsche (var det den som kördes för fort). Och svarta barnflickor för en evighets sedan. Men det är ju inget mot Annas blunder. Du gjorde mig besviken Fredrik!
När Högeralliansen beslutade sig för att avskaffa förmögenhetsskatten (där gjorde bland annat Ewa Björling sig en bra hacka) så sade man att Skattemyndigheten trots detta skulle samla in uppgifter om förmögenhet. Något som skapade våldsamma protester bland en del på den lite mer förmögna högerkanten. Alltså har det från Finansdepartementet kommit nya direktiv. Några sådana uppgifter ska nu inte samlas in. Det innebär mer jobb för Försäkringskassan (och CSN osv). Och det innebär också större möjligheter till fusk. Många bidrag från bland annat Försäkringskassan påverkas ju av förmögenhet, och kontroll med deklarerad förmögenhet är en standardkontroll. Men det går inte att göra i fortsättningen. Svaret från ansvarig politiker på vad man nu ska göra istället är: "Man får väl fråga den sökande?" Så låter det inte när man ska kolla sjuka, eller arbetslösa. Där handlar det inte om att lite på den bidragssökande. Där gäller det att kolla allt. Men vi för väl konstatera att den som vill gömma undan en förmögenhet kan göra det i fortsättningen, och få ut bidrag ändå.
Jag noterar att SJ fortsätter att överklaga det faktum att Skånetrafiken efter upphandling gett danska DSB tillsammans med brittiska First Group i uppdrag att köra Öresundstågen i Skåne. SJ (och flera andra) hävdar att DSB lämnat ett bud som är omöjligt att få ekonomin att gå ihop på. Men genom att utnyttja statliga subventioner i Danmark kan man från DSB lämna ett lägre bud, hävdar SJ. I motsats till DSB (som får statliga subventioner i Danmark) är nämligen SJ ett företag som går med vinst utan statliga subventioner. Det finns däremot viss trafik som SJ kör på uppdrag och som är subventionerad. I själva verket är det faktiskt så att SJ t.ex. i sin fjärrtrafik konkurrerar utan subventioner med ett flyg som är subventionerat. T.ex. får de flesta flygplatser kommunalt stöd. Och skatten på flygbränsle har länge varit en het fråga som inte gått att lösa (saknats vilja att lösa). Nu tror jag inte att SJ har några förutsättningar att få rätt. Skånetrafiken tjänar ju på att DSB kan lämna ett underbud. Tyvärr är erfarenheterna från Danmark av DSB inte de bästa.
Lars-Erik Forsgårdh, den gamla vd:n och numera ordföranden i Aktiefrämjandet, har gått ut och deklarerat att han tycker det är mycket olämpligt att OMX säljs till Dubaibörsen. Han tycker att börsbolaget ska stanna i svensk (nordisk) ägo. och tycker till och med att man kanske ska tillgripa lagstiftning för att förhindra att OMX (som äger de nordiska och baltiska börserna) säljs ut till andra länder. Han är alltså även motståndare till att man låter Nasdaq ta över och gör OMX till en amerikansk filial. Visst är det kul när marknadsekonomins stora ledande förespråkare inser den fria marknadsekonomins nackdelar och vill begränsa den?
Trots nollvision och dyra insatser för att minska trafikdöden så ökar antalet döda i trafiken. Kan det finnas något samband mellan att folk kör som idioter och ökad trafikdöd? Att det är "legitimt" att köra för fort? Till och med Vägverket räknar ju med att ni ska köra för fort. Se t.ex. beräkningarna av samhällsnyttan med motorvägssatsningen på Förbifart Stockholm där Vägverket för att det ska bli samhällsekonomiskt lönsamt har räknat med att bilisterna kör fortare än hastighetsgränserna just för att få den tidsvinst som behövs. Varje ny satsning på nya, rakare, bredare (och trafiksäkrare) vägar innebär ökad trafik som kör ännu fortare. Forskning har t.ex. visat att den säkraste villagatan är den där sikten är usel och det inte går att köra rakt fram. Det bästa man kan göra är att placera ut alla möjliga trafikhinder som träd, containrar, blomlådor, gupp osv. Då tvingas bilisterna köra sakta och vara uppmärksamma hela tiden. Och inga olyckor händer. Raka, breda fina vägar med god sikt innebär att bilisten kör som en idiot och slappnar av och så tappar han/hon koncentrationen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar