onsdag 4 april 2007

Sven Tycker fyller 10 år

I dag är det exakt 10 år sedan jag skrev mitt allra första inlägg på Sven Tycker. De första månaderna var jag inte riktigt daglig med mina funderingar, men efter några månader blev det en daglig rutin. På den tiden var ordet blogg inte uppfunnet, utan företeelsen kallades på svenska väl mest Dagbok på nätet eller något liknande. Förhoppningsvis har jag på den tid som gått blivit skickligare på att skriva. Vad jag kan märka är i varje fall att jag numera skriver mycket längre (på gott och ont). En utveckling som accelererat de sista åren. Sven Tycker tillhör inte den grupp av svenska bloggar som har flest besökare, men jag hoppas trots detta att det jag skrivit kan ha fått både en eller två att lite då och då fundera över om jag kanske trots allt inte har rätt i mina slutsatser om samhället. Läser man andra bloggar kan man ibland undra varför folk skriver dom. En del har ett innehåll som har något värde, andra känns totalt meningslösa. Men antagligen ska jag inte vara den som sätter mig till doms över andra, för det finns säkert många besökare här som undrar vad det är för mening med Sven Tycker. Den fyller en funktion för mig själv hur som helst, och jag hoppas som sagt att någon då och då ska hålla med eller börja fundera på sina egna ställningstaganden. Välkomna till tio nya år med Sven Tycker - en av Sveriges äldsta aktiva bloggar!

Så har då Göran Hägglund lyckats tjata tillräckligt mycket på sina Högerallianskollegor, så att dessa nu gått med på att gå ut med ett löfte att slopa fastighetsskatten. Nu tycker jag att det är en lögn att säga att man slopar fastighetsskatten, för det är inte det man gör. Vad man gör är att man inför en platt skatt istället för en rörlig skatt. Istället för att man betalar en procent av taxeringsvärdet så ska alla istället betala samma summa, 4.500 kronor. Det är i dag ungefär 40% av Sveriges fastighetsägare som betalar 4.500 kronor eller mindre i fastighetsskatt. Jag tittade på min deklaration, och min fastighetsskatt låg på knappt 2.900 kronor. Detta innebär att de stora vinnarna (som vanligt när det gäller Högeralliansens skattepolitik) är de riktigt förmögna som nu gör ordentliga vinster. För att inte drabbas av ett folkligt uppror från landsbygden som ju skulle drabbats av en skattehöjning har man infört en regel som gör att ingen ska betala mer än en procent. I korthet är alltså den förändring som gjorts att man bytt namn på fastighetsskatten. Pengarna går till kommunerna istället för staten (och samtidigt minskar staten bidragen till kommunerna med samma belopp). Och för det tredje har man inför ett maxbelopp för skatten på 4.500 kronor. Men att kalla detta att avskaffa skatten var väl ändå en lögn? För att finansiera det hela höjs reavinstskatten när man säljer huset. Hipp hipp hurra i Danderyd - Jasså på landsbygden.

Inga kommentarer: