Försäkringskassans generaldirektör Curt Malmborg har nu gått ut mer officiellt och berättat hur mycket folk som Försäkringskassan ska skära ner personalen med. Det kommer under detta året att bli en nedskärning med ca 1.400 personer. Det är nästan 10% av personalen. Samtidigt ska man göra mycket stora centraliseringar av verksamheten (koncentration kallas det eftersom order centralisera har en sämre klang). I tron att det är effektivare att ha 100 personer på ett ställe som gör exakt samma sak än att det sitter 10 personer på varje ställe på 10 olika platser närmare den det berör (och sitt hem) och gör samma sak. I Skåne har vi just genomlidit en omorganisation som inneburit centralisering av verksamheten till de större orterna. Och erfarenheten är att effektivitetsvinsterna äts upp av förluster pga trögare och mer invecklad organisation. Det har tagit ett och ett halvt år att får ordning på verksamheten efter alla flyttlass. Här i nordvästskåne fick vi via epost veta att det rör sig om ca 40 tjänster som försvinner här. Det är ungefär vad det spekulerats om länge. Färre människor ska alltså göra samma jobb som tidigare. På eftermiddagen samma dag fick vi mer epost som beordrade oss till övertid på lördag för att avverka balanser. Hur vi ska hinna med 40 personer mindre när vi inte hinner med nu begriper inte jag. Men det är något som socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson och generaldirketör Curt Malmborg får förklara. Den större delen av minskningen av personalen beror på att högeralliansregeringen inte fick ihop debet och kredit i budgeten utan fick i sista stund ta fram rödpennan utan att utreda några konsekvenser.
I Försäkringskassans verksamhetsplan står att man ska bli en arbetsgivare i toppklass. I dag ligger siffrorna som detta mäts i ganska lågt. Siffrorna för Skåne ligger i det absoluta bottenskiktet i jämförelse med andra län i landet. Detta efter ett remarkabelt ras efter den omorganisation som genomfördes för ett och ett halvt år sedan. Hur arbetsgivaren tror att man skall kunna förbättra dessa siffror när man säger upp 10% av personalen och låter förflytta ännu fler (där många naturligtvis kommer att säga upp sig eftersom ännu längre pendling inte är acceptabelt) begriper inte jag. Antingen får man stryka målet ur verksamhetsplanen eller byta ut personalen till en annan personal. Något som man troligtvis är ute efter eftersom en mycket stor del av personalen har jobbat i verksamheten 30-40 år och snart ska gå i pension och alltså inte har högskolutbildning utan har erfarenhetsutbildning istället. Så det dröjer väl antagligen inte länge förrän man kan skriva f.d. Försäkringskasseanställd i sin CV. Om det är någon som är intresserad av att anställa någon med snart 35 års erfarenhet av socialförsäkringen så finns adressen på sidan.
Det värsta är att det är NI utanför våra väggar som blir lidande. Ersättningar kommer inte att betalas ut i tid. Och vi blir ännu svårare att nå om ni vill ha kontakt med oss. Jag fick ett brev i dag från en sjukskriven som kallade Försäkringskassan ett fängelse. Det gick inte att få kontakt med oss. Vi gömmer oss för de vi är till för att betjäna. I Åstorps kommun har Försäkringskassan öppet en dag i veckan under sammanlagt 4 timmar. Personalen har telefontid 2 timmar om dagen. Övrig tid är det en telefonikundtjänst som ska ta emot samtalen. Och det är denna som ska byggas ut (och ytterligare centraliseras). Tyvärr är det omöjligt att känna till allt om alla olika försäkringar så resultatet har tyvärr blivit att många fått rent hårresande svar på frågor.
Vi ses på arbetsförmedlingen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar