Visar inlägg med etikett Skolval. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Skolval. Visa alla inlägg

måndag 15 juni 2020

Marknaden är inte alltid bäst

» Avbryt ett misslyckat skolexperiment

Sverige är unik i hela världen med att tillåta kommersiella skolor som finansieras med skattemedel att fritt plocka ut vinster till aktieägarna. Det svenska friskoleexperimentet med skolpeng och skolval är ett misslyckande. Redan när Carl Bildt-regeringen skulle införa systemet varnade OECD i en rapport för att det skulle skapa en segregerad skola med ökade klyftor. Carl Bildt valde att strunta i rapporten och gömde undan rapporten i en skrivbordslåda utan att diarieföra den!

Och det har blivit precis som OECD varnade för och som Carl Bildt struntade i.

Nyligen berättade rektorn Linnea Lindquist om hur rektorer på olika friskolor ringt henne och frågat om olika elever som sökt till deras friskola. Dom undrade hur dom fungerade i skolsalen, om dom behövde extra resurser eller om det fanns andra problem. Inte för att de bättre skulle förbereda elevernas mottagande på skolan utan för att helt enkelt få veta om eleverna skulle kosta extra så att dom kunde se till att dom inte hamnade på deras skola.

Friskolan
Det är ju så beräknat i skolpengen att det kan finnas elever som behöver extra stöd. Men om man då kan slippa undan dessa elever och överlåta dessa på de kommunala skolorna så slår man två flugor i en smäll. De egna kostnaderna minskar så att det blir mer över till aktieägarna. Samtidigt får de kommunala skolorna extra kostnader och måste kanske begära extra pengar från kommunen. Och om kommunen anslår mer pengar till de kommunala skolorna ökar samtidigt skolpengen till friskolorna automatiskt. Alltså ännu mer som kan bli överskott till aktieägarna.

När Linnea Lindquist berättade i media om sina erfarenheter dök den ena rektorn efter den andra upp och berättade om samma erfarenheter. Rektorerna ringer och kollar upp så att elever som sökt till skolan inte riskerar att kosta extra pengar och hota vinsten!

Det här förklarar ytterligare de våldsamma protesterna från Friskolerörelsen med sina politiska lakejer mot Björn Åstrands utredning som ju bland annat föreslog att skolvalet skulle administreras centralt. Alla elever (föräldrar) söker samtidigt skola och om det finns fler sökande än platser så är det inte den som var snabbast att söka som får platsen utan istället tas hänsyn till vem som har närmast till skolan, om syskon redan går på skolan, om man har gått tidigare stadier på skolan och så vidare. Det skulle innebära att skolorna fick svårare att välja och vraka bland de sökande och på så sätt med olika metoder se till att man inte får elever som riskerar att behöva extra resurser och alltså kosta extra och riskera vinsten till aktieägarna.

Naturligtvis instämde ett antal borgerliga skolpolitiker i Friskolebranschens protester mot utredningen. Något som enkelt förklaras av förre MUF-ordföranden Benjamin Dousas klassiska konstaterande:

– ”Moderaterna och borgerligheten har suttit i knät på friskoleföretagen. Och värnat deras aktieägare snarare än elever, föräldrar och skattebetalare.”

Det finns en bra metod mot det unika svenska kommersialiserade friskolesystemet! Avskaffa det hela och förstatliga alla skolorna!

Läs ett par artiklar:
Skolor ber om ”referenser” på elever – nu slår rektorn larm. - Dagens ETC
Elever har rätt att välja skola – skolor har inte rätt att välja elever. - Susanne Nyström i Dagens Nyheter
Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas skolplats. - Skolvärlden

torsdag 4 juni 2020

I morgon kommer regnet

» Hur sverigedumokrater tänker?

Det är en svår fråga jag ställer här. För egentligen är det inte många som begriper det. Alltså hur sverigedumokrater får ihop det i slutändan. Så jag tänkte ta några exempel. Vi börjar med en opinionsundersökning som Ipsos gjort och som Dagens Nyheter rapporterar om.

Det handlar om reaktionerna på den utredning som lagt fram förslag på bland annat hur skolvalen ska fungera i framtiden i den av kommersiella friskolor överetablerade svenska skolvärlden. Ett av förslagen handlar om att man ska slopa möjligheten att skriva in sina nyfödda barn vid en viss skola redan vid barnets födelse och då få förtur till skolan om det är för många som söker till den. Rent allmänt tycker 38% av de tillfrågade att det är ett Bra förslag att ta bort möjligheten medan bara en tredjedel så många tycker att det är ett dåligt förslag, 13%. Det är alltså uppenbart att det finns ett stort stöd för att slopa kötiden som urvalsmetod.

Sverigedumokrater
Inom ALLA partier finns det fler som tycker att det är ett Bra förslag än som tycker att det är ett Dåligt förslag. Till och med bland de borgerliga väljarna överväger de positiva reaktionerna över de negativa reaktionerna. Detta trots MUF:s Benjamin Dousa som ju hävdade att: – ”Moderaterna och borgerligheten har suttit i knät på friskoleföretagen. Och värnat deras aktieägare snarare än elever, föräldrar och skattebetalare.” Men det är uppenbart att de borgerliga skolpolitikernas upprörda reaktioner inte stämmer överens med deras väljares åsikt. Utan det är nog som Benjamin Dousa säger. Borgerliga politiker sitter i friskolorna knä! Som exempel så säger 40% av de Liberala väljarna Ja till ändringen medan bara hälften så många, 21% säger Nej. Bland Moderaterna är siffran 33% mot 16% i förmån till ett Ja. Bland Kristdemokraternas väljare är övervikten 28% mot 18%. Centerväljarna är ännu mer positiva till att slopa kötiden som urval. 46% mot 10%. Siffror som påminner om de Rödgröna partiernas väljarnas åsikter.

Men, det finns faktiskt ett parti där det är fler som är negativa till ändringen än som är positiva - Sverigedumokraterna! Här är det faktiskt fler som säger Nej (27%) än som säger Ja (26%). Hur får jag ihop detta med att det är svårt att begripa sig på sverigedumokrater? Jo, det finns en annan fråga där man tillfrågats vilken urvalsmetod som ska vara viktigast. ALLA partiers väljare (utom de liberala) tycker att den viktigaste principen är den geografiska närheten. Om fler söker en viss skola än vad det finns platser så ska den principen gälla att de som bor närmast har förtur. Fullt rimligt enligt mitt sätt att se på saken. På andra plats kommer det man kallar "Skolspåret". Alltså har man gått lågstadiet på skolan så har man förtur till mellanstadiet t.ex. Undantag är här liberaler och sverigedumokrater. På tredje plats kommer att syskon ska ha förtur. På denna punkt är också partierna ganska eniga. Liberalerna har detta som första val och den geografiska närheten som andra medan Sverigedumokraterna också har detta som andraval. Det är alltså inte så stora skillnader. Man är ganska eniga om att den geografiska närheten, "skolspåret" och syskonprincipen är de viktigaste. Och det kan jag också hålla med om.

Först på fjärde plats kommer Kötiden som urvalsmetod. Och även om alltså sverigedumokrater var mest missnöjda med att detta ska slopas så utmärker dom sig inte speciellt med att tycka att det är den viktigaste principen. Det är istället liberala väljare (26%) och kristdemokrater (16%) som hävdar den principen. Sverigedumokrater kommer först på tredje plats. Min slutsats är att Sverigedumokraten är ivrigast med att klaga och vara negativa. Men egentligen håller dom med, men är man sverigedumokrat så SKA man klaga - på allt!

Jag ser att Sverigedumokraternas stora ideolog är upprörd över demonstrationerna och upprördheten över mordet på George Floyd som utfördes av fyra vita poliser medan George Floyd är afroamerikan. Enligt Mattias Karlsson handlar det uppenbarligen inte alls om någon utbredd rasism inom den amerikanska poliskåren. Han har nämligen kommit fram till att 2017 så var det en afroamerikansk polis som sköt ihjäl en vit man. Enligt Mattias kanske det egentligen är rasismen mot vita som är det stora problemet även i USA. För det är det ju i Sverige. Enligt Sverigedumokraterna alltså!

En källa till funderingar är alla representanter för Sverigedumokraterna som gör bort sig. Jag läser en liten notis om den av Sverigedumokraterna utsedda nämndemannen i Kalmar som avslöjades med stora mängder barnpornografi. Nämndemannautbildningen har tydligen stora brister. Han hävdade nämligen att han hade inte en aaaaaning om att det var förbjudet att inneha och titta på barnpornografi. Hur som helst så är han varken Nämndeman eller Sverigedumokrat längre. Men han är ännu ett exempel på alla dessa underliga figurer som representerar Sverigedumokraterna på olika håll i landet.

Hjärtan
Slutligen kan jag inte annat än byta ämne. Jag vill faktiskt ge den svenska regeringen en verklig eloge. Det verkliga intresset från flygindustrin och flygbolagen för miljöproblemen som flyget innebär är mycket bristfälligt. Man hävdar att man vill utveckla mindre miljöskadliga flygningar. Men när det kommer till kritan är intresset ganska dåligt. Om man verkligen ville så skulle man ju verkligen börja blanda in biobränsle t.ex. Att göra detta är inget stort framsteg, men det är ett litet framsteg. Men det är för dyrt och det finns inte tillräckligt med biobränsle. Alltså struntar man i det. Coronakrisen har skapat nya problem för flyget. Nu har tydligen flygbolagen krävt av EU att man ska lätta på miljökraven på flyget. Och vad gör EU? Jo, man sätter sig i knät på flygbolagen och stryker kraven på miljösatsningar. Och det är här jag vill ge den svenska regeringen en eloge. Sverige var ensamma i hela EU om att rösta emot att man skulle gå flygindustrin till mötes och lätta på miljökraven. Det är ju precis det som behövs, lättade miljökrav? Bra gjort av den svenska regeringen att i varje fall göra vad man kunde för miljön.

Läs:
DN/Ipsos: Fyra av tio vill slopa kötid till skolor. - Dagens Nyheter
Tidigare SD-politiker och nämndeman – nu är han i rätten för grovt barnpornografibrott. - Vimmerby Tidning
EU sänker klimatkrav på flyget efter coronakrisen. - Dagens Nyheter

tisdag 28 april 2020

Friskolor

» På tiden

Så har då utredaren Björn Åstrand lämnat sitt förslag på en mer likvärdig skola, som det heter. Det handlar om att råda bot på en del av de problem som Friskolereformen och skolvalet gett med bland annat en kraftigt ökad segregering av skolan. Segregeringen i den svenska skolan ökar mer än i något annat land. Systemet i dag är uppbyggt för att skapa kommersiellt lönsamma elitskolor för barn till studievana och högutbildade föräldrar medan elever med problem koncentreras i några enstaka kommunala skolor. Skolor som får problem med undervisningsresultat och ekonomi.

Naturligtvis tar det fyr i helvetet hos Friskolornas Riksförbund, hos Moderaterna och hos Sverigedumokraterna. Dom vill ju naturligtvis inte avskaffa den genväg till goda aktieutdelningar som dagens system innebär.

Utredningen föreslår bland annat att skolor som har fler ansökningar än platser inte ska få fördela dessa efter kötid. Något som naturligtvis Friskolorna protesterar ivrigt mot. Det innebär ju att man inte kan garantera att man bara får elever från familjer med hög utbildning, goda rutiner osv. Om man tvingas att i så fall kvotera in elever även från andra mindre fina områden (som sökt till skolan) så riskerar ju det fina överskottet till aktieägarna att minska.

Skötsam skolelev
Utredningen föreslår också att den extra kostnad som kommunerna har eftersom dom är skyldiga att ge skolplats till ALLA elever inte ska räknas in i den skolpeng som friskolorna får. Skulle en friskola lägga ner eller liknande så är kommunen skyldig att ställa upp. Flyttar någon till kommunen så är också kommunen skyldiga att ordna skolplats. En beredskap som kostar. Det finns andra kostnader som kommunala skolor också har som friskolorna slipper. Men ökar kommunen pengamängden till sina egna skolor för att kompensera för olika saker så stiger automatiskt skolpengen till friskolorna också.

Men självklart är alltså Friskolorna missbelåtna. Eller ska vi säga upprört kritiska. Så här säger ett antal VD:ar för kommersiella friskolekoncerner som känner risk för att överskottet ska minska till aktieägarna:

- "Det är med förvåning vi tar del av förslagen i Björn Åstrands utredning. Förslagen går ut på att begränsa elevernas valfrihet, bygga ut en omfattande skolbyråkrati, straffa friskolor och premiera dåligt fungerande skolor."

Jag tycker att det är talande att det är VD:ar som uttalar sig. Inte rektorer!

Begränsa elevernas valfrihet! Utredningen föreslår att skolvalet ska vara obligatoriskt. Dvs alla elever (föräldrar...) måste göra ett aktivt val. Skulle fler välja en viss skola än det finns platser så ska platserna inte fördelas efter vem som var snabbast utan syskon ska till exempel ha förtur. Boende nära till skolan ska ha företräde osv. Alltså ett utmärkt förslag.
Omfattande skolbyråkrati! Kan jag inte se, men skolorna får mindre rätt att göra som dom vill för att maximera överskottet.
Straffa friskolor! Nä, men inte längre överkompensera kommersiella friskolor.
Premiera dåligt fungerande skolor! Nä, inte alls. Men kompensera skolor som har många elever med problem. Och detta utan att man samtidigt automatiskt ger ännu mer pengar till kommersiella vinstmaximerande friskolor.

Någon dag innan utredningen presenterades offentliggjorde tre forskare en undersökning dom gjort. Man hade skickat ut fingerade brev till 2.000 svenska skolor och frågat efter information om plats i den obligatoriska förskoleklassen. I en del brev berättades att barnet hade ADHD, i andra brev att barnet hade diabetes och i ännu andra brev skrev man inget alls om några problem. När det gällde kommunala skolor var skillnaden i respons inte så stor. 47% av barnen utan diagnos var välkomna till besök, 46% av barnen med diabetes var välkomna och 43% av barnen med ADHD var välkomna. Dvs ingen större skillnad, utan inom felmarginalen. När det gällde friskolor däremot var det skillnad. 53% av barnen utan diagnos var välkomna på besök, 42% av barnen med diabetes var välkomna och bara 33% av barnen med ADHD var välkomna på besök.

Redan här gallrar alltså de kommersiella vinstmaximerande friskolorna bort elever som riskerar att kosta extra. Dom kan man överlåta till de kommunala skolorna eftersom dom riskerar att äventyra vinsten att dela ut till ägarna. Det visar med tydlighet hur Friskolesystemet fungerar. Vinstmaximerande friskolor vill ha elever som inte har problem utan kommer från familjer med hög utbildning och god studievana. Resten kan kommunerna ta hand om. Ökar deras kostnader pga detta är det bara bra, för då ökar skolpengen till friskolorna automatiskt.

En som reagerat negativt på utredningen är Sverigedumokraternas Patrick Reslow som är gruppledare för Sverigedumokraterna i Utbildningsutskottet. Han har noga läst på om Friskolornas egna invändningar och vidarebefordrar dessa.

Klickar det igenkännande när namnet Patrick Reslow nämns? Förra mandatperioden satt Patrick Reslow i Riksdagen för Moderaterna men mot slutet av mandatperioden presenterade en stolt Jimmie Åkesson att Patrick Reslow hoppat över till Sverigedumokraterna och nu skulle ställa upp för Sverigedumokraterna i valet 2018. Från Moderaterna konstaterades det syrligt att Patrick Reslow uppenbarligen förstått att han inte skulle nomineras av Moderaterna för omval så det var därför han hoppade över till SD.

På hösten 2018 avslöjade Aftonbladet som ett led i deras granskning av Riksdagsledamöternas kvitton hur Patrick Reslow bokat med sig familjen på lyxhotell, både i Sverige och i utlandet, på skattebetalarnas bekostnad utan att berätta att familjen var med. Något man är skyldig att göra eftersom skattebetalarna inte betalar familjens kostnader. Det var många sköna tusenlappar som vi skattebetalare fick betala till Patrick Reslow, men som han inte hade rätt till. Det gick också till åklagaren för utredning om bedrägeri.

Fast det är inget underligt med sverigedumokrater som har problem med rättsväsendet och moralen. I samband med valet 2018 gjorde bakgrundskontrollföretaget Verifiera en undersökning av partiernas kandidater i lokala, regionala och riksdagsval. Det visade sig då att mer än var 20:e SD-kandidat (7%) hade stått åtalad för brott under de senaste 10 åren. Det var mer än dubbelt så många som för det parti som låg på andra plats.

Tidningsläsare
Lita aldrig på en sverigedumokrat!

Kanske ska vi påminna om MUF:s ordförande Benjamin Dousas klarsynta konstaterande:

- "Moderaterna och borgerligheten har suttit i knät på friskoleföretagen. Och värnat deras aktieägare snarare än elever, föräldrar och skattebetalare."

Vill du läsa ännu mer?
Tillbaka till framtiden i skolutredningens förslag. - Emma Leijnse i Helsingborgs Dagblad
Platser till populära skolor kan kvoteras. - Helsingborgs Dagblad
Segregation i skolan ministerns svåraste fråga. - Emma Leijnse i Helsingborgs Dagblad
Utredare: Kötid ska inte ge förtur vid skolval. - Helsingborgs Dagblad
Alla ska kunna välja en skola som är tillräckligt bra. - Ledare Helsingborgs Dagblad
Utredare vill avskaffa friskolors köer. - Dagens Samhälle
Förslagen ger mer pengar till dåliga skolor. - Friskolorna oroas
Skolor ratar barn med adhd och diabetes. - Debattartikel Svenska Dagbladet
Vi gör inte dåliga skolor bättre genom att göra bra skolor sämre. - Patrick Reslow Sverigedumokraterna
Efter Aftonbladets avslöjande – förundersökning mot SD-topp. - Aftonbladet
SD toppar lista över andel åtalade kandidater - Svenska Dagbladet

onsdag 17 september 2014

Klavertramp

Tobias Billström med en konkurrent om titeln
» Klavertrampens mästare: Så har han då slagit till igen, klavertrampens mästare - Tobias Billström. Han är min högsta chef, och en av de verkligen positiva effekterna av valet är att det är han inte så mycket länge till. I besvikelse över valresultatet, som ju innebar en Moderat katastrof, så likställde vår Moderata Migrationsminister Tobias Billström Feministiskt Initiativ med Sverigedemokraterna. - "SD och Fi representerar bägge mörka, dystra och destruktiva krafter som delar upp och delar in vår befolkning. De måste bekämpas..." I sedvanlig ordning bevisar denne moderat att han ingenting begriper. Om han med sitt Facebook-inlägg vill säga att SD är inte så farliga, inte värre än Fi? Eller om han vill säga att Fi är lika vidriga som SD vet jag inte. Men eftersom han använder begreppen "mörka, dystra och destruktiva" som vill "dela upp och dela in" så gissar jag på det senare alternativet. Och det visar att han som vanligt har missförstått det hela. Om han nu ens bemödat sig att sätta sig in i frågan. Jag är ingen anhängare av Fi, dom är inte ett alternativ för mig att rösta på. Jag tycker att man överdriver problemen och ofta har fel lösningar. Men att kalla dom "mörka, dystra och destruktiva" tyder på att Tobias missförstått en hel del., Men det förvånar inte mig! Hur som helst tycker jag att M och SD har mer gemensamt än Fi och SD. Däremot tycker jag trots allt att det är en rejäl skillnad. Läs i Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Resume.

» Bedragare del 15: Vad tycker ni? Ska jag ställa upp? Jag har fått mejl från Thaung Lin Yan som uppger att han är en canadensare bosatt i HongKong där han driver en metallindustri. Och nu vill han ha hjälp med att flytta ut 250 miljoner dollar. Fast det framgår inte riktigt varför. Mejlet är både på engelska och på den sedvanligt Google-översatta ganska komiska svenskan. Hur som helst, vad tycker ni? Ska jag tjäna 50 miljoner dollar på en 150% (!?) riskfri insats?

Good day,

My Names are Thaung Lin Yan a Canadian citizen based in Asia and an account officer Manager for Wei Gu Steel Company for 23 years. Wei Gu Steel deals on Manufacturing of various steel in Hong Kong and we also have a sales office in China. I am in need of a trust worthy person that can help me move funds in the tune of $250,000,000.00 (Two Hundred and Fifty Million USD).

Our company will be folding up very soon and I need to move the above mentioned funds out of the companies account to a secured bank. This is 150% risk free and you will be entitled to 20% of the total funds upon completion. If interested please get back to me stating so for more details. Also provide me with the details below asap.

Sätt stott för skiten
1. Full Names
2. Address
3. Country
4. Age
5. Telephone Numbers
6. Occupation

Please note only serious individuals needed.

Yours Sincerely.
Thaung Lin Yan
*********************************************************

God dag,

Mina namn är Thaung Lin Yan en kanadensisk medborgare i Asien och ett konto ansvarig chef för Wei Gu Steel Company i 23 år. Wei Gu Stål handlar om tillverkning av olika stål i Hong Kong och vi har även ett säljkontor i Kina. Jag är i behov av en förtroende värda personen som kan hjälpa mig att flytta medel i storleksordningen $ 250,000,000.00 (tvåhundrafemtio miljoner USD).

Vårt företag kommer att vika upp väldigt snart och jag behöver flytta de ovan nämnda medlen ur företagen svarar för en säker bank. Det är 150% riskfria och du kommer att ha rätt till 20% av de totala medlen efter avslutad. Vid intresse vänligen komma tillbaka till mig att säga så för mer information. Också ge mig detaljerna nedan asap.

1. Full Names
2 Adress
3 Land
4. Ålder
5. Telefonnummer
6. yrke

Observera att endast seriösa individer som behövs.

Med vänlig hälsning.
Thaung Lin Yan

Som sagt, dom är komiska. Finns det verkligen någon som går på de här bluffarna?

» Våra skolungdomar är intelligenta: Det har även hållits skolval på en mängd skolor runt om i landet. Totalt har mer än 350.000 ungdomar på Högstadiet och Gymnasiet fått lägga sina röster på sina politiska partier. Och jag läser hos Fria Tidningen hur det gick. Och faktum är att det verkar som om våra skolungdomar är lite intelligentare än vi vanliga svenskar. I varje fall när det gäller att rösta på Sverigedemokraterna. SD kom först på fjärde plats i skolvalet och det med ett lägre stöd än i "det riktiga valet". Socialdemokraterna vann före Moderaterna och Miljöpartiet och med Sverigedemokraterna på fjärde plats. Det bådar inte SÅ illa för framtiden!

Stoppa privatiseringen
» Stoppa privatiseringsraseriet: En intressant fråga är om valresultatet innebär ett stopp eller i varje fall en inbromsning när det gäller den privatiseringsiver som präglat Sverige under det blå styret de senaste åren. Det är en utveckling som inte riktigt har haft svenska folket med sig. Ett sådant "spännande" område är utförsäljningen av de svenska apoteken. En utveckling som resulterat i apotek som är grannar på de stora affärsgatorna i städerna men ingen annan förändring för oss på mindre orter än att det oftast är en privat ägare till det apotek som har monopol och att sortimentet av skönhetspreparat ökat medan tillgången på mindre vanliga receptbelagda mediciner minskat. I senaste numret av Dagens Media läser jag om den Varumärkesundersökning som gjorts när det gäller de olika apotekskedjorna. Vilket apotek som bedöms som mest "Tillgängligt" är Apoteket AB (dvs de apotek som fortfarande är kvar i statlig ägo). De apotek som bedöms som mest "Pålitliga" tillhör kedjan Apoteket AB (dvs de apotek som fortfarande är kvar i statlig ägo). Lyckligtvis åkte Näringslivsminister Anne Lööf ut, hon ville sälja de sista kvarvarande statliga apoteken. Det finns en anledning till att vi litar mest just på statliga Apoteket AB. Tyvärr är det apotek vi har i Åstorp inte hörande till den statliga Apoteket AB kedjan. Här är det ett privat apotek som har monopol.