tisdag 25 december 2012

En pickadolla i var mans ficka

Två brandmän sköts ihjäl och flera andra fick fly för livet när en beväpnad man började skjuta mot dom. Detta hände naturligtvis i USA. Enligt rykten från USA har därför vapenlobbyn redan gått ut med krav på att alla brandmän ska vara utrustade med automatvapen så att dom kan skjuta tillbaka och få igång en rejäl uppfriskande eldstrid innan släckning av bränder sker. Lite pang-pang förgyller livet! Uppskattningsvis 30.000 amerikaner dör varje år efter att ha blivit skjutna. När man läser om hur vapenförsäljningen slår nya rekord börjar man undra över hälsotillståndet i det amerikanska samhället..

Positivt är att FN:s generalförsamling äntligen röstat för en återstart av förhandlingarna om ett regelverk för konventionella vapen. Något som den amerikanska vapenlobbyn arbetat hårt emot. Detta fick förhandlingarna att bryta samman i somras. Förresten hörde jag om ett annat rykte från USA. Den amerikanska vapenlobbyn har gått ut med krav på att alla länder i världen ska utrustas med atomvapen. Detta för att det alltid ska finnas någon "good guy" som kan bomba en "bad guy" som hittar på dumheter.

Nu i juletider skrev Ärkebiskopen i Svenska kyrkan, Anders Wejryd och Pastorn i Lutherska kyrkan i Betlehem, Mitri Raheb en debattinlägg i Aftonbladet med rubriken Julen handlar om ett flyktingbarn. Det handlar om situationen i det ockuperade Palestina i allmänhet och situationen i staden Betlehem i synnerhet. Det handlar om hur den palestinska befolkningen stängs in bakom en hög mur som byggts inne på ockuperad mark. Det handlar om hur palestinier förlorar sin mark, hur dom stängs ute från sina arbeten, hur dom diskrimineras i sitt eget land av en ockupant som tar sig rättigheter i brott mot internationell lag. Det handlar om julens budskap, som många verkar ha glömt bort.

Och så här i juletid kan det också vara på plats att påminna om hur snett vi fördelat våra tillgångar här i världen. Aftonbladet berättar om en del av de mer udda julklappar som en del kändisar tilldelats. Förra julen fick Brad Pitt av hustrun Angelina Jolie ett rejält tjusigt vattenfall i trädgården. När man läser om hur vissa kostar på sig rosa Bentley-bilar, cyklar för 80.000 kronor och liknande så undrar man om dom verkligen blir lyckliga. Om jag blev så ofantligt förmögen en dag så hoppas jag verkligen att jag inte blir lika blind för världen runt omkring mig.

Olof Palme
Dagens citat blir i själva verket två stycken. Så här sade Pehr G Gyllenhammar med anledning av debatten om kvotering av kvinnor till företagsstyrelserna:
- "Kvinnor somnar sällan. Medan man ofta ser hur männens koncentration avtar och ögonen klipper."
Och detta skulle alltså vara en beskrivning av välbetalda proffs?

Mitt andra citat har jag hittat i Aftonbladet i dag där Göran Greider skriver om Olof Palme med anledning av att SVT i kväll sänder första delen i dokumentärserien om Olof Palme. Se den!
- "Läs Palmes tal om vinster i vården högt - och en Mikael Damberg eller Magdalena Andersson springer sin väg.!"
Men så är det också skillnad på Sossar och Sossar. En del är Socialdemokrater och andra är Socialmoderater!

Annars sänds tydligen även Knugens jultal i TV:n. Men det hoppar jag över. Egentligen tycker jag faktiskt synd om den stackars gubben. Han har tvingats in i ett liv jag inte tror han velat leva om han fått välja från början. Och det är lätt för mig att säga att han fortfarande kan välja. Så lätt tror jag tyvärr inte det är för den stackaren. Det är för många som styr honom och han har inte den kraft som krävs för att våga stå upp för sina egna intressen.

Ha en trevlig fortsättning på julhelgen. Tänk på vad det egentligen handlar om.

Inga kommentarer: