
Dagens ledare i Helsingborgs Dagblad berättar att Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (m) inte verkar så intresserad av att få till stånd en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingør som komplement till den sydligare Öresundsbron mellan Malmö och København. Snåljåpen tror inte att det finns pengar till detta. Det är alltså på denna punkten som med hela den svenska infrastrukturen och Högeralliansregeringen. Det blir inga pengar. Att tågen inte får plats på spåren, att spåren är helt utnötta, allt sådant har ingen betydelse. Det blir inga pengar ändå när moderater ska hålla i plånboken. Vad Catharina inte begriper är att investeringar i infrastruktur måste göras INNAN behoven är akuta. Man kan inte hålla plånboken stängd, för att sedan klaga i efterhand. Som kristdemokraten Anneli Enochson som jag skrev om i fredags. Först är hon delansvarig till att investeringar och underhåll inte får de anslag som behövs. Sedan kräver hon ansvar från dom som inte kan köra på de spår som inte fungerar. Istället för att ta ett eget ansvar. Skäms, skäms och skäms igen.

Och att vårens ankomst i går bara var för att lura oss som längtar var uppenbart. I dag var det tillbaka till kallt, blåsigt och trist.
Och när jag nu ändå är igång och gnäller så kan jag inte annat än fundera över Skånetrafikens tidtabellsplanering. Ska man åka tåg mellan Åstorp och Malmö så får man ta tåget till Helsingborg och byta till tåg mot Malmö (eller eventuellt byta redan i Ramlösa). Detta i avvaktan på att Söderåsbanan får igång trafiken. Pågatågstrafiken på den banan skulle enligt de ursprungliga planerna ha varit igång nu. Men det händer inget eftersom Banverket / Trafikverket inte får dom pengar som behövs för upprustning av stationer och signalsystem. Hur som helst fungerade bytet vid nedresan bra. 10 minuters väntetid i Helsingborg får man stå ut med. Men när jag reste hem kändes det något meningslöst att när tåget från Malmö rullar in på spår 2 i Ramlösa så rullar tåget mot Åstorp ut från spår 1. Det är ju kul att se tåget och veta att det är inte meningen att man ska kunna byta tåg här utan jag får åka vidare 5 minuter till mot Helsingborg för att där vänta 20 minuter på nästa tåg. Men, hem kommer man.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar